Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter en E91 320D eller 325D 07/08 modell og prøver å finne ut hva tuningspotensialet på disse motorene er. Og her begynner utfordringene.

Jeg har sjekket hjemmesidene til flere firma som driver med chiptuning. Det som forbauser meg er at det virker som de aller fleste legger seg på en flat prosentvis chiptuning av alle motorene. Hva denne flate prosenten er varierer fra ca 12% til 26%, men virker å holde seg jevn pr firma. Jeg har chippa min egen bil (E36 318is) og der kjørte de ett program gjennom bilen for å sjekke hva potensialet var og chippa den deretter. Har de helt sluttet med custom tilpasninger av chipping nå og kjører bare bokser med predefinerte parametere? Føler meg tryggere på å få gjort en spesialtilpasning til min motor.

Jeg tenker da spesielt på den 325D motoren, som er samme tre liters motor som sitter i 330 og 335 bilene. Jeg har skjønt at det er noen småforandringer i turbo og muligens noen andre småting. Men resten skal være identisk (som bremser, girkasse, clutch, etc), så såvidt jeg kan skjønne så er det eneste hensynet man skal trenge å ta er hva motoren takler. Noen med erfaring med å trimming av 3 liters turbodieselmotorene fra BMW av nyrere årgang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...