Gå til innhold

Turbo OG kompressor, hvordan gjør man det?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte da altså på dette med å kombinere Turbo og Kompressor.

Hvordan skal man bygge dette?

Har turbo fra før av, men savner litt bunndrag, må liksom vente ei stund før kicket kommer, så har veldig lyst til å prøve meg med kompressor i tillegg til turboen.

Jeg vet hvordan kompressoren skal monteres opp for å få den til å fungere alene, problemet er hvordan dette skal kombineres med turbo..?

Tenker jeg riktig når jeg tenker på dette med en hengslet tett klaff mellom de 2 trykkrørene?

Hva gjør jeg med overtrykket i trykkrøret fra kompressoren når turboen har tatt over, en form for dumpventil, evt som gjenbruker luften? (sender inn det den blåser ut til turboens sugeside)

Vet ikke overhodet hvordan jeg skal kombinere dette, så hjelp, gjerne demonstrert med tegninger settes stor pris på!

Skrevet

Går det kanskje også å la kompressoren lade rett inn på sugesiden på turboen, altså gjennom turboen, eller vil dette fungere som brems når turboen setter opp farta si?

Er turboen glad i det?

Jeg spør for å lære..

Skrevet

Kompressoren vil bremse lufta til turbo`n mye hvis de ikke går på samme ladetrykk ja,og da er turbo`n overflødig i grunn.

Vet det var en svenske med en oransj opel manta som bygde seg et sånt bygg.

Tror han hadde kompressor og turbo i hvert sitt rør,med en trykkstyrt klaff eller noe sånt.

Skrevet

Ja, det er noe slikt som du skriver jeg tenker på.

På ett eller annet vis få laget til 2 rør, med trykkstyrt klaff i mellom eller noe.

Flere som har troa på den patenten?

Meget sugen på å få prøvd ut dette etterhvert når økonomien sier ja til innkjøp av kompressor og det jeg videre trenger for å få den montert :P

Skrevet

Den artikkelen så vel i Bilsport om mantaen. Han hadde en klaff som slapp kompressoren ut i friluft på et vist turtall eller ladetrykk.. Vil også gjerne vite mer om det

Skrevet

VW-GT-motor-luft__T_415733a.jpg

Her er tegninga for de som er intressert.

Tror det er slik at den klaffen like under kompressoren der, og den som går forbi turboen kan erstattes med enveisventiler jeg, og det skal fungere.

Selv om det antakeligvis er elektronisk styrt på illustrasjonen.

La oss ta for oss hvis vi setter en enveisventil istedenfor den klaffen under kompressoren, så tenker vi oss at det kun er kompressoren som har begynt å lade, da vil den enveisventilen lukkes slik at trykket går inn i motoren og ikke ut den veien, dermed får motoren trykk fra kompressoren, og bunndraget man er ute etter.

Deretter kommer vi til steget hvor turboen får opp farten, og et høyere ladetrykk enn kompressoren.

Når turboen får et høyere ladetrykk enn kompressoren vil kompressoren fungere som en utmerket brems, og det er her enveisventilen kommer inn i bildet, for nå vil denne åpne seg ved hjelp av vacumet fra turboen slik at turboen får tilstrekkelig med luft, altså unngår vi at den bremses av kompressoren samtidig som vi kan ha en effektiv kompressor på lave turtaller.

Enveisventilen vi ser som går forbi turboen lengre ned på tegninga vil fungere på en noe liknende måte, den gjør at trykket fra kompressoren både blir brukt til å spinne igang turboen og la overflødig trykk gå forbi og rett til motoren.

Men også her når turboen får høyere trykk enn kompressoren vil den lukke ventilen og ta over helt tilslutt.

Høres dette greit ut?

Er ikke så god til å forklare, men oppfatningen min nå er jo noe slikt noe.

Skrevet

hmmmm, ser ikke dum ut den tegning der......

Skjønner bare ikke hvorfor der er ikke er laget et full size bypass av turboen med klapventil.

Når kompressoren arbejder vil jo den drive Turboen rundt også, hvilket jo helt klart vil hæmme luft strømmen.. ja den spinner Turboen i fart, men trikset er vel mere å sette sammen en kompressor og turbo som overlapper hverandre, og da trenger turbo kun å drives av eksosen.

Klap ventilerne kunne enkelt lages med en lille hængslet klap med en fjeder belastning på, gjerne justerbar....burde ikke vere så vanskeligt å få til.

Skrevet

er ikke det systemet som er på golfen? den med 1,4l med turbo og kompressor. vr6 eller hva faen den heter.

får vel kompressorer som kan kobles ut ved hjelp av en slags magnetclutch? mener jeg har sett noe sånt på en bil som brukte komp. for å få bedre bunndrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...