Sfinx Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Hei, Har en 98 e39 525tds og har sjekket litt på bilen, hatt den på service etc. De fant noe merkverdig her.. De skulle egentlig gjøre så jeg fikk en optisk kvittering til blinklysene ved låsing/opplåsing med fjernstyrt sentrallås. Men når de sjekket elektronikken på bilen min, så fikk de opp at det var en 520i bensin:P rart.. Men chassienummer etc stemte overns med bilen og de mente ikke at det var byttet motor og lignende i den. Det det kanskje kunne være var at det var byttet noe i speedometeret o.l. Men kilometerstanden mente de var korrekt. For de ville se hvis det hadde vært "skrudd" på tidligere. I tilegg var det byttet fra elektriske stoffseter med memory til manuelle skinnseter med elektrisk kosryggstøtte eller hva det er.. + dørtrekk i skinn. I tillegg så er det byttet til nyere lykter med "ange eyes" og xenonlys. BMW kunne godt sette denne koden tilbake til det normale, men de kunne ikke garantere at alt av elektronikk fungerte optimalt i etterkant. Derfor så satte vi det på vent. Ellers er det alt av utstyr på bilen. Navi , TV , TLF etc etc.. automat. Er det noen av dere som kan hjelpe/gi no tilbakemelding på dette temaet? Jeg trenger jo ikke å gjøre alt dette for å få optisk kvittering i blinklysene ved låsing/opplåsing, men de sa hvis jeg noen gang skulle få problemer med dieselstyring/elektronikken rundt det så kunne det bli store problemer i etterkant.. ettersom de da ikke får feilsøkt når ikke "rett" kode ligger inne. Hva anbefaler dere at jeg gjør? Sender bilen tilbake der den kom fra? Endre kode og "håpe" på at alt fungerer? Vel og merke, har jeg 1års garanti på bilen. Som gjelder også elektronikken og alt annet.. Gjør meg ingenting at det er byttet til skinnseter osv.. men jeg vil jo gjerne at elektronikken skal være ordentlig og at det ved en senere anledning kan feilsøkes på den. Ble et langt innlegg, men håper på svar fra dere med litt erfaring rundt elektronikken i disse bilene og som har kanskje skrudd og sjekket litt selv.. Jeg har hatt mange biler opp gjennom årene, men er ny på denne typen bmw og all elektronikken rundt det. Takker for alle tilbakemeldinger! mvh,
Bjørner Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Jeg er ingen ekspert på området, men har et par ideer. Elektronikken på bilen består av mange ulike moduler som diagnose apparaet kommuniserer med og gir opplysninger tilbake. Kanskje det er så enkelt at diagnose apparatet leser disse opplysniger fra en modul ( feks lysmodulen) som har blitt byttet til en brukt modul som originalt var i 520 bensin så... Det vil sikker være flere moduler som kan være felles mellom de ulike bilene
Bonden Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Med tester tilkoblet kan jo verkstedet se chassi nr hos di ulike modulene.jeg tror nok dette henger sammen med lyskontrollmodul bytte.(har sett dette før men omvendt, diesel modul i bensinbil)
Sfinx Skrevet November 8, 2007 Forfatter Skrevet November 8, 2007 Hei igjen, ok takk for svar! Ja det kan absolutt hende at det er dette de får frem i testen. Det er umulig å si. Men rart hvis han fortalte at det var byttet noe i speedometer? Men det er jo ikke sikkert dette stemmer fordi da.. Han fikk jo bare frem det som var på testern hans. Men hva tror dere om å sette på optisk kvittering til blinklysene ved låsing/opplåsing? Vil det kunne skape problemer eller er det en smal sak? Må de da eventuelt endre denne koden som kom opp som 520i bensin eller kan de gjøre det uansett? De ville ikke gjøre det pga at de var redd det skulle skape problemer med noe annet..
B m w 5 2 5 i Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 JEG ville hørt på BMW gutta. Må nesten regne med at de vet hva de snakker om. Fikk foresten fikset "optisk kvittering" på min bil for en måned siden og det gikk smertefritt, men jeg hadde ikke gjort det hvis jeg hadde risikert å kødde til el.anlegget i bilen. Det er det ikke verdt..
Sfinx Skrevet November 9, 2007 Forfatter Skrevet November 9, 2007 Ok, ja det er nok ikke verdt det da. Men kan de påføre optisk kvittering uten å måtte sette tilbake til de originale kodene? Litt kjedelig hvis de setter tilbake til de originale kodene og plutselig xenonlysens ikke vil fungere lenger Kanskje best å gi blaffen i det da.. litt dumt, men sånn er det:) Kan jo montere fullt alarmanlegg da.. da vil det jo gå greit (?) Men en litt mer omfattende jobb skulle jeg tro... Og hvis det er no tull med elektronikken, blir det sikkert ikke noe bedre med denne løsningen heller?
Boss Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Tror jeg ville tatt den til et BMW verksted. De skal jo kunne dette. Får sikkert et ordentlig svar der.
B m w 5 2 5 i Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Ok, ja det er nok ikke verdt det da.Men kan de påføre optisk kvittering uten å måtte sette tilbake til de originale kodene? Litt kjedelig hvis de setter tilbake til de originale kodene og plutselig xenonlysens ikke vil fungere lenger Kanskje best å gi blaffen i det da.. litt dumt, men sånn er det:) Kan jo montere fullt alarmanlegg da.. da vil det jo gå greit (?) Men en litt mer omfattende jobb skulle jeg tro... Og hvis det er no tull med elektronikken, blir det sikkert ikke noe bedre med denne løsningen heller? Forresten! Jeg fikk byttet en enhet slik at bilen min "tror" den har alarm. De måtte ikke tilbakestille noe på min bil. Betalte vel en 700kr for dette inkl. diagnosetest. Absolutt verdt det. Da burde problemet ditt være løst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå