Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sjekket litt på det tidligere, husker ikke helt åssen det var men fannt et tilfelle hvor rådene var lik på E39 M52B28, stempler var der ikke noen likhet mellem B25 og B28

Kan vel godt tenkes at stemplerne er litt lavere på B28 end B25.

Dette var utfra ETK, men fra google kom jeg frem til at man skulle beholde M50 innsug....men er en stund siden jeg søkte på det.

Men spørs er jo om veiva i det hele tat passer over? kan jo ha litt annen dim.

Men mitt innlegg er vel mere for å følge med i denne tråd, kunne jo vere moro å få nogle flere NM tidligere i rpm spektraet...B28 har vel rundt +35NM

Skrevet

Grunnen til spørsmålet er at jeg kjøpte denne motoren som skulle være 2,8, men viste seg å være 2,5 ved oppmåling...

Selgeren ga meg det meste av kjøpesummen tilbake og lot meg beholde motoren.

Men var 2,8 jeg skulle ha, og i løpet av dagen blir det bestemt om det blir ommbygging.

Motoren virker å være i svært god stand, så hadde jeg vært smart hadde jeg bare montert den sammen og vært fornøyd med 2,5 8)

MEN vil helst ha det slik jeg ønsker.

Da dette er motor med Vanos er det flatere stempel enn non-vanos, og derfor lurte jeg på hvordan stempelplassering med org stempel på 135mm råder og M52 veiv.

I tilfelle det blir ombygging har jeg klar en hel M52B28 bunndel, så da finner jeg ut hva som passer.

Skrevet

Hmmm, hvis du har komplett B28 bunndel da hadde jeg brukt den med M50 toppen.

B25 er stål bunndel, B28 er da vist alu (hvis jeg ikke husker feil) så du spare jo noen kilo der i tillegg.

Kansje slenge i nogle nye stempel ringe og diverse lagre, da får du jo en ganske ny motor som sånt.

Ville også vere artig og se om hvor mye mere hk dette ville gi. B28 har jo bare 193 mot 192 i B25.

Men hvad med dyserne? B28 skulle jo ha mindre forbrug, men kansje det skyldes andre dyser?

Skrevet

Hallå ske1ton, jeg kikka på bmw club norge og der stod det at b28 motorn hadde mere nm og en hk mere:) husker ikke helt men mener det var 20nm mere eller kansje litt mere

Skrevet

Dette er en M50 og ikke M52.

Altså med org 2,5 innsug og spjeldhus uten de restriksjonene som M52 med 193 HK har...

Kammene på denne er også annerledes hvis jeg forstod det rett.

I allefall kommer deler for ombygging i løpet av neste uke.

Da satser jeg på M52 stempel,råder og den smidde veiva.

Mulig M50 toppen blir bearbeidet.

Valgte bort å bygge på Alublokka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...