Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei va på eu kontoll i dag.alt var bra uten om hc den var på 346.forbrenner ikke bensinen fikk jeg fra dem.noen som vet ka dette kan være??har skifta filter,plugger,olje sist uke.en ting til har jo en 520 i 24v 91 mod.den bensin nåla som beveger seg neders under spedometret.den beveger jo seg etter høyrefoten etc.men når bilen står å bakker på 700omd.skal denne stå på null eller gå rett i bånn til høyre 3.hjelp hc skal visst nok være null....

Skrevet

Bare en liten påpeking, det heter ikke lengre EU-kontroll etter krav fra EU. Men Pkk, periodisk kjøretøy kontroll :wink:

Har du noe av disse symptomene på bilen din? Merkelig at det sjekka HC om bilen ikke har tydelig ujevn motorgange men, var vel ikke hos NAF du hadde Pkk da?

Kontroller om kjøretøyet slipper ut synlig blå, mørkegrå eller svart røk:

- ved kjøring inn i kontrollhall/til målested og ved å

- gi motoren gasstøt fra tomgang.

Kontroller også motorgangen.

Svart røk skyldes ofte alt for « fet » blanding ev. i kombinasjon med at ikke alle sylindrene tenner. Slike feil øker drivstofforbruket betydelig med tilhørende høye HC- og/eller sot-/partikkelutslipp.

Blå røk skyldes oljeforbruk vanligvis pga. slitte stempelringer, slitte sylindrer, dårlige ventiltetninger og/eller slitt turbo.

Les mer her under punkt 8.2 Avgass.

videre står det; (Unormalt høy HC for øvrig kan tyde på feil ved tenningsanlegg/ventiler. Dette fører igjen til unødvendig høyt bensinforbruk.)

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sd/td-19971215-1488-001.html&emne=aksel*&&

Skrevet

her er test resultatan fra utsktiften

-co cor 0.64 prosent vol

- co 0.47 prosent vol

-hc 371 ppm vol

co2 10.55 prosent vol

-lambda 1.046 blyfri bensin

-ppm 0

-blien bruker ikke olje,bilen er kun gått 150tusen km

-topp overhalt ved 100tusen km i 2002

-vidre bakker bilen jevt og fint på 700omd

bilen tikker heller ikke motor maler som den skal.

kommer ikke noe for for røyk ikke svart,pluggan soter ikke.eneset er jo den vanlige røyken som kommer ut når biler er kald.ingen røyk når den står og bakker når den er varm

pkk hadde jeg ikke på naf,men på bil og båtelektro i tromsø.var dem som målet dette.

Skrevet

LMM eller lambdasonde..?

Nåla på forbruksmåleren skal gå rett til topps (ut av visningsområdet) når du står stille. Det sier seg egentlig selv i og med at viseren måler liter per distanse, og når bilen ikke beveger seg er forbruket relativt høyt per tilbakelagt distanse... ;)

Skrevet

han har eller maskinen har skrevet ut testresultatet.

der står det lambda og verdien 1.046 blyfri bensin.

på slutten av papiret står de bare 290 au hi-spec analyser

Skrevet

Hmm, Lambdaverdi ser i allefall i orden ut, den skal ligge på rundt 1,0-HC er nesten i orden...

Men har du lekkasje i eksosen din da? kan tyde på det med de tallene der. samt hva etaten mener....

Avgassmålingen utføres slik:

- På tomgang og med driftsvarm motor: Stikk sonden minst 30 cm inn i eksosrøret. Om nødvendig skal det brukes forlengelsesslange tredd på eksosrøret. Mål CO og eventuelt HC og CO2 . Ved kontroll av kjøretøy med flere eksosrør måles i hvert rør med middelverdien som tellende resultat. CO+CO2 mindre enn 14% kan tyde på lekkasje i eksossystemet eller annen utspedning av eksosen(f.eks. noen Volvo og Saab). I disse tilfeller benyttes avgassmålerens ev. visning av COkorr . (Kan også beregnes med formelen: COkorr = COmålt · (15/ (COmålt + CO2))

Når CO < 0,5%/verdi angitt av fabrikanten, er ofte HC-utslippet høyt ( > 300 ppm). Dette kan tyde på for mager blanding. Unormalt høy HC for øvrig kan tyde på feil ved tenningsanlegg/ventiler. (EDIT: Bare det ikke har skjedd noe mned ventilene dine etter overhallinga)

Dette fører igjen til unødvendig høyt bensinforbruk.)

Det skal ikke benyttes avsug som skaper undertrykk i kjøretøyets eksosanlegg. Avsug som også suger friskluft, anses ikke å lage undertrykk.

Gjør det du kan, fyll på noe injectioncleaner, kjør bilen tom for 95blyfri og fyll på 98, sjekk om du har hull i eksosen og etterkontroller den på NAF :wink:

Skrevet

har ikke sjekket etter fri eksos.har bare testa den handmetoden med forhan tuten bak.noe som vet kordan det er best å sjekke etter frieksos.kan jo være litt vanskelig å finne de visst det er en bitteliten lekasje.trur du/dere verdi en vil gå ned på 98okt.kan de ha noe betydning for motoren med å bruke 98 i stege for 95.sjekka massemålern,dro ut kontakten når dn stod å bakka.skal bilen stoppe eller øke på turtallet

Skrevet

Bilen kan ha noe småhull i eksosen, men er det mange av dem blir verdien feil når dem sjekker bakerst. Men dette hører du om du kommer deg under bilen, eller sjekker etter lufttrykk med hånda.

Søk litt på forumet om 95 eller 98 blyfri. Er nevnt mye om det her, har nettopp begynt å bruke 98 selv og jeg innbiller meg at det går bedre, så det hjelper jo litt :wink:

  • 2 weeks later...
Skrevet

ja fant ingen frieksos,men æ trur når å skal på etterkontroll skal bil være varm når den skal sjekkes,92graders termostat e byttet skal være selv tilstede når dette sjekkes igjen.lure nu litt på kor varm bilen va da den ble sjekket for vel aldrig vite de.dessuten syns jeg ikke bilen har høyt forbruk på drivstoff enn bmw skal ha da

  • 4 weeks later...
Skrevet

tenkte å gi en tilbakemelding på hc ppm målingen.var på etterkontroll.da var hc 470ppm enda høyere enn første gangen på 370ppm.folkan hadde inga forklaring på dette.bilen har jeg brukt lite i de siste,bare småkjøring.sa bare dette er ikke mulig.satte mæ i bilen å kjørte en 2.5mil i undervannstunnellen og tilbake for ny måling.jepp var de jeg tenkte da viste ppm 100 bare.måtte rett og slett kjøre bilen litt hardt for ny måling.så heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...