Gå til innhold

Elektrofeil 98 - E39 525TDS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Ny på forumet, og har akkurat kjøpt min første bmw.

1998 525 TDS Touring Manuell

Har kjørt den ca en uke nå, og elektriske feil begynner å dukke opp.

Noen punkter:

1 - Glødelampe: Er det kun teksten som sier Pre Heating i displayet?

Denne lyser kun om bilen er ordentlig kald. Hvis jeg har kjørt en runde så den blir varm, og lar den stå en time eller to så lyser ikke teksten, og bilen er tungstartet, uavhening om jeg starter kjapt etter å vridd på teninngen eller om jeg venter til en evt gløding skulle vært ferdig. Er dette vanlig?

Starter alltid med en gang når den er ordentlig kald.

2 - Noen ganger når bilen står og går på tomgang, og noen åpner døren så kupelyset skrur seg på, så "blafrer" det i kupelyset.

Man ser tydelig at lampene får ujevn tilgang på spenning/strøm.

I tillegg så hender det at når jeg kjører og skifter til fulltlys, så resetter bilen seg på en måte. Stereoen kutter i 1-2 sekunder og abs, antispinn og setebelte lampe lyser en kort periode. Noen ganger kutter speedometeret også.

Dette skjer ikke hver gang, men hvis det først begynner å skje, så skjer det flere ganger etterhverandre. Hvis jeg lar bilen stå på tomgang å skifter til fulltlys når den oppfører seg sånn, så stopper motoren brått.

Jeg har en teori om at det kanskje kan være dynamo/batteri som er problemet. Noen som har vært borti noe lignende?

3 - Fjernkontrollene til bilen fungerer ikke på sentrallåsen. Har byttet batteri i de, men bilen reagerer ikke når jeg trykker på fjernkontrollen.

Noen tips?

4 - Elektrisk klima, 2 soner. Dette fungerer som det skal i begynnelsen av kjøreturen. 21 grader blir godt og varmt. Så uten forvarsel begynner den å blåse kald luft. Justerer jeg opp til 26-27 grader, så holder den varmen igjen en stund.. Noen ganger må vi skru opp til 29-30 etterhvert, mens andre ganger kommer anlegget seg etter ca en halvtime og fungerer som normalt igjen.. for en periode...

5 - Ikke elektrisk. Girspaken. Når bilen er kald, så sentrerer den seg ikke i mellom 3. og 4. gir. Den vil naturlig fra 2. til 5. gir. Er dette en justeringssak? Den blir bedre når bilen blir varm (men ikke bra). Kone-vennligheten er ikke så stor på dette. ;-)

Håper på noen gode svar. :)

Noen tips til hva jeg bør sjekke, evt verksted i Oslo/Skedsmo regionen jeg kan sende bilen til.

Jeg håper nesten at de 4 første punktene kan være en dårlig dynamo og/eller et dårlig batteri.

Mvh

Pajocab

----------------------------------------

- 98 525 TDS Touring

x - 00 Golf TDI 4Motion

x - 98 Nissan 200SX

x - Pajero Cab :-)

Skrevet
Jeg kan kun hjelpe deg på punk 1.

Her hjelper det kun å skifte glødepluggene, så skal du se at den blir lett og starte igjen :)

Jeg har også dette problemet på min bil, når den er mellomvarm får jeg ingen beskjed om å vente på gløding og den kan være litt tyngre å starte. Når den er kald venter jeg bare til glødebeskjeden går bort og så starter den med en gang.

Burde det ikke være vanskelig å starte den kald om glødepluggene var dårlig?

Jeg trodde også at glødepluggene ikke var aktivert så lenge det ikke står "Pre heating" i displayet.

Skrevet

Jeg har også dette problemet på min bil, når den er mellomvarm får jeg ingen beskjed om å vente på gløding og den kan være litt tyngre å starte. Når den er kald venter jeg bare til glødebeskjeden går bort og så starter den med en gang.

Burde det ikke være vanskelig å starte den kald om glødepluggene var dårlig?

Jeg trodde også at glødepluggene ikke var aktivert så lenge det ikke står "Pre heating" i displayet.

Dette hørtes veldig likt ut som min.

Den starter jo som en drøm når den er kald.

Men har da fått bekreftet at det er glødebeskjeden som gjelder.

Jeg kan kun hjelpe deg på punk 1.

Her hjelper det kun å skifte glødepluggene, så skal du se at den blir lett og starte igjen :)

Jeg lurer også på dette som Kristov sier.. Burden den ikke kranglet litt når den var kald også da?

Skrevet
3. Prøv å programmere dei på nytt, står i instruksjonsboka :)

Den er på tysk hos meg selvfølgelig. :?

Ligger den på nett noe sted? evt noen som kan kopiere inn teksten?

Glødeplugger er jo forbruksvarer, jeg bare vet at vi selv har hatt de problemene, og da var det glødepluggene. Kan jo si at vi har skiftet de 2 ganger på 350 000 km.

Takk. Da bytter jeg de. Ikke så dyrt, og sikkert greit uansett nå når kong vinter er på vei.

Skrevet
Instruksjonsbok får du på Dansk. Hos Gs, for den nette sum av 206.00Kr.

Takk for tipset. De hadde ikke den på lager i ny utgave, men hadde en brukt liggende. Den er nå bestillt. :)

Skrevet
Glødeplugger er jo forbruksvarer, jeg bare vet at vi selv har hatt de problemene, og da var det glødepluggene. Kan jo si at vi har skiftet de 2 ganger på 350 000 km.

Vet du om bytte av glødeplugger på E39 525TDSA er like stor risikosport som på E46 320D?

Vil nødig gå i gang med bytte for så å sitte igjen med knekte glødeplugger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...