Gå til innhold

Kjøp av nye høytalere + spiller i E36, trenger råd (bilder)


Anbefalte innlegg

Punkt 1

Tenkt å begynne med å sette inn et nytt frontsett, noe mange her anbefaler. Har sett mange nevne denne.

Eller er det noen andre frontsett som er å anbefale?

De skal vel passe rett inn foran her uten å måtte skjære og herje?

rsze4naiqhhue3w9w366_thumb.jpg

2zw4rnk2cul3yvlutv9p_thumb.jpg

Punkt 2

Forsterker som passer til det her og høytalerene bak har jeg ikke peiling på. Skal helst ikke være for dyrt, men skal ut med nok til at det blir ordentlig lyd. Tar gjerne imot forslag her.

Punkt 3

Når det gjelder spiller så vil jeg ha noe rundt 2500kr prisklassen. Skal prøve å kjøpe denne i usa når jeg er der...det vil vel ikke bli noe tull med standarder/kontakter vel? Vil ha mulighet til å koble til eksterne mp3 spillere på en enkel måte. Må selvfølgelig støtte mp3 cd'er og helst ha bluetooth (ikke et must). Må også passe til de amber(?) lysene som dashen bruker.

Punkt 4

Høytalerne bak sitter i taket:

w8vf124c6s4ft6stw8sd_thumb.jpg

Jeg målte disse til grovt 6,25". Høres det riktig ut, kan noen bekrefte? Er de enkle å få ut eller må jeg rive opp halve taket?

Uansett, jeg vil etterhvert ha inn noen ålreite høytalere der som ikke er for dyre, men må stå i stil til resten av systemet. Tar gjerne imot forslag.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1

Focal er kjent for å levere varen. Noe særlig bedre kompsett i den prisklassen tror jeg ikke du finner.

MEN - Jeg ville nok valgt ett treveis sett. Mange som nok ikke er enige med meg i dette, men har det selv i bilen og er meget fornøyd i forhold til ett 2-veis sett. Hvorfor? Fordi om du ønsker skikkelig lyd i mellomtone-frekvensene får man ikke dette med en midbass som er plassert ved føttene og "peker" mot tærne.

Hertz komp.sett har jeg meget god erfaring med, er flere som selger dette i Norge, f eks www.installbay.no.

Punkt 2

Når det kommer til forsterker, så kommer det litt ann på hvordan frontsett/høytalere ellers du velger. Tror vi kan være enige om at du ser etter en 4-kanaler ettersom du ønsker å ha høyttalere bak også.

Punkt 3

Radioer som selges i USA er laget for amerikanske frevenser og ikke europeiske frekvenser, og vil derfor fungere svært dårlig i Norge. Enkelte billig-merker har bryter/instillinger for å bytte mellom USA og Europa-frekvenser, men de kjente og gode merkene får du som regel ikke denne muligheten på. Er ikke radio viktig, så er det bare å importere i vei, mener det er samme standarden på kontaktene, ellers så er jo bare å kjøpe en evnt overgang.

Pionner DEH-P65BT ville jeg tatt en titt på: http://www.pioneer.no/no/products/25/12 ... index.html

Punkt 4

Blir vel noen coax-høyttalere her. Hvordan de originale er å bytte ut har jeg ingen anelse om, men kanskje noen som har gjort det på forumet?

Når det gjelder størrelse så er de nok 6,5" som er en standard størrelse.

------

Ble ikke mye anbefaliger her gitt, men er ikke så lett når du ikke oppgir hvor mye du har tenkt å bruke eller hvor tykk lommeboka di er. Finnes 4-kanalere som gjør jobben og gjør den på en god og respektabel måte til rundt 1500,-. Også har vi 4-kanalere til 8000,- som gjør jobben og får lytterne til å dra på smilebåndet både når det kommer til design, finish og prestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1

Focal er kjent for å levere varen. Noe særlig bedre kompsett i den prisklassen tror jeg ikke du finner.

MEN - Jeg ville nok valgt ett treveis sett. Mange som nok ikke er enige med meg i dette, men har det selv i bilen og er meget fornøyd i forhold til ett 2-veis sett. Hvorfor? Fordi om du ønsker skikkelig lyd i mellomtone-frekvensene får man ikke dette med en midbass som er plassert ved føttene og "peker" mot tærne.

Hertz komp.sett har jeg meget god erfaring med, er flere som selger dette i Norge, f eks www.installbay.no.

Ok, skal se nærmere på Hertz. For enkelhets skyld så sier vi at jeg går for Focal og 2-veis for nå.

Punkt 2

Når det kommer til forsterker, så kommer det litt ann på hvordan frontsett/høytalere ellers du velger. Tror vi kan være enige om at du ser etter en 4-kanaler ettersom du ønsker å ha høyttalere bak også.

Ja, 4-kanaler er nok lurt. Jeg vet ikke hvor mye jeg må ut med for en forsterker som står i stil til Focal frontsettet + eventuelle bakhøytalere. 1000-1500kr kanskje? Fins det noe rundt der?

Punkt 3

Radioer som selges i USA er laget for amerikanske frevenser og ikke europeiske frekvenser, og vil derfor fungere svært dårlig i Norge. Enkelte billig-merker har bryter/instillinger for å bytte mellom USA og Europa-frekvenser, men de kjente og gode merkene får du som regel ikke denne muligheten på. Er ikke radio viktig, så er det bare å importere i vei, mener det er samme standarden på kontaktene, ellers så er jo bare å kjøpe en evnt overgang.

Pionner DEH-P65BT ville jeg tatt en titt på: http://www.pioneer.no/no/products/25/12 ... index.html

Radio er ikke så viktig, men er jo uansett greit å ha. Skal tenke på det. Den Pioneer spilleren var litt dyrere enn jeg hadde regna med...helst rundt 2500 (+-500)

Punkt 4

Blir vel noen coax-høyttalere her. Hvordan de originale er å bytte ut har jeg ingen anelse om, men kanskje noen som har gjort det på forumet?

Når det gjelder størrelse så er de nok 6,5" som er en standard størrelse.

------

Ble ikke mye anbefaliger her gitt, men er ikke så lett når du ikke oppgir hvor mye du har tenkt å bruke eller hvor tykk lommeboka di er. Finnes 4-kanalere som gjør jobben og gjør den på en god og respektabel måte til rundt 1500,-. Også har vi 4-kanalere til 8000,- som gjør jobben og får lytterne til å dra på smilebåndet både når det kommer til design, finish og prestasjoner.

Har nå vært litt mer spesifikk på kommentarene over. 1500 høres greit nok ut for en forsterker. Så kan jeg sette inn nye bakhøytalere når jeg får tid.

Takker meget for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 4-kanaler er nok lurt. Jeg vet ikke hvor mye jeg må ut med for en forsterker som står i stil til Focal frontsettet + eventuelle bakhøytalere. 1000-1500kr kanskje? Fins det noe rundt der?

Focal-settet er forholdsvis lettdrevet, så det trenger ikke store forsterkeren for å våkne skikkelig til liv. I den prisklassen din er det faktisk noe å velge mellom, mulig andre skyter meg når jeg drar frem slike merker, men jeg nevner det likevel. Du har f. eks SoundMagus C-160. SoundAnus har fått god kritikk på nettet - ikke så mye negativt å si da man må opp i 3-4ganger så høy pris for å få poweren som SoundAnus ampene leverer. Har hatt en x-1500 selv, og jeg var storfornøyd med denne. C-160 er nok mer kraftig enn hva du trenger, men det gjør ikke noe at du har noe å gå på, slik at det iallefall ikke skal stå på amp når du skal velge evnt bakhøyttalere.

Ett annet valg er DynaBel BF0804 (Det nederste bilde). Litt over budsjett kanskje, men dette er også mye amp for pengene.

Er du kresen på Lyd og lydkvalitet forresten? Husk at en god spiller vil nok levere bedre lydKVALITET enn en dårlig amp (snakker ikke nå om trøkk, men om lydbilde ved lave/"normale" volum.

Radio er ikke så viktig, men er jo uansett greit å ha. Skal tenke på det. Den Pioneer spilleren var litt dyrere enn jeg hadde regna med...helst rundt 2500 (+-500)

På pioneer sine sider står veil. priser. Er ofte du kan få produktene billigere, så jeg hadde ikke blitt overrrasket om du finner 65BT til rundt 3000,-. Anbefaler den spilleren fordi den stemmer med fargen i BMW'n og har det meste av funksjoner, blandt annet BT - samtidig som det er en relativt ny modell som kom i vår.

Spiller dette ingen rolle så har man DEH-P5800MP til 2500,-.

----------

Skal du ha sub baki? Om ikke er det EKSTRA viktig at du demper sparkepanelet for å få frem de laveste frekvensene best mulig. PS: Dempemateriell er MYE billigere i USA. Kan jo kjøpe noe der når du er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focal-settet er forholdsvis lettdrevet, så det trenger ikke store forsterkeren for å våkne skikkelig til liv. I den prisklassen din er det faktisk noe å velge mellom, mulig andre skyter meg når jeg drar frem slike merker, men jeg nevner det likevel. Du har f. eks SoundMagus C-160. SoundAnus har fått god kritikk på nettet - ikke så mye negativt å si da man må opp i 3-4ganger så høy pris for å få poweren som SoundAnus ampene leverer. Har hatt en x-1500 selv, og jeg var storfornøyd med denne. C-160 er nok mer kraftig enn hva du trenger, men det gjør ikke noe at du har noe å gå på, slik at det iallefall ikke skal stå på amp når du skal velge evnt bakhøyttalere.

Ok, likte den C-160. Ser ut som jeg muligens går for den hvis ikke noe annet dukker opp.

Er du kresen på Lyd og lydkvalitet forresten? Husk at en god spiller vil nok levere bedre lydKVALITET enn en dårlig amp (snakker ikke nå om trøkk, men om lydbilde ved lave/"normale" volum.

Er litt kresen ja....heller mer mot kvalitet enn "trøkk" hvis du skjønner.

På pioneer sine sider står veil. priser. Er ofte du kan få produktene billigere, så jeg hadde ikke blitt overrrasket om du finner 65BT til rundt 3000,-. Anbefaler den spilleren fordi den stemmer med fargen i BMW'n og har det meste av funksjoner, blandt annet BT - samtidig som det er en relativt ny modell som kom i vår.

Ok, ser at du får 65BT til 2690,- hos strommen-bilradio.

Ser også at du får 5900MP til 1441,-? Ser veldig lavt ut...er det noe muffins med pixmania.no? Kanskje det er uten moms. Pixmania.no har lavest på alle spillerne omtrent.

Skal du ha sub baki? Om ikke er det EKSTRA viktig at du demper sparkepanelet for å få frem de laveste frekvensene best mulig. PS: Dempemateriell er MYE billigere i USA. Kan jo kjøpe noe der når du er der :)

Sub kommer kanskje senere hvis jeg ikke er fornøyd med lyden jeg har. Demping er jeg ikke kjent med. Hva går det ut på og hvordan gjør man det?

Igjen takk for svar så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Pixmania.com:

"Når du bestiller på Pixmania, ser du alle prisene inkludert norsk MVA. Du betaler momsen til Pixmania direkte på websiden, og Pixmania håndterer importpaipirene inn til Norge."

---------------

Dempe gjør man for å hindre vibrasjoner i karroseriet som skaper ulyder. Samt for å få mest mulig av vibrasjonene (les: lydbølgene - som igjen er lyden) i coupeen slik at det ikke "forsvinner" i karroseriet. Man demper sparkepanelene ved å klistre dempematter på dem innvending der som høyttalerspolen tar plass.

Utrolig dårlig forklart dette, men håper du skjønner poenget. Blir MEGET stor forskjell om man demper, så det er en god investering. De dypeste frekvensene blir representert mye bedre som igjen resulterer i mer fyldig og riktig lyd. Er vel flere som kan bekrefte dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Likte denne tråden, jeg har akkurat samme bilen som deg, og driver og funderer på å bytte ut hele anlegget. Håper det ikke er noe stort problem å få ut høyttalerne i taket bak, for de er det virkelig papp-lyd i... Kan ikke du forklare her dersom du finner ut hvordan det skal gjøres?

Lykke til med prosjektet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Likte denne tråden, jeg har akkurat samme bilen som deg, og driver og funderer på å bytte ut hele anlegget. Håper det ikke er noe stort problem å få ut høyttalerne i taket bak, for de er det virkelig papp-lyd i... Kan ikke du forklare her dersom du finner ut hvordan det skal gjøres?

Lykke til med prosjektet :)

Ok, kult å høre :) Kommer nok ikke til å gjøre noe med anlegget før ut på nyåret desverre pga tidsmangel =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...