Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er nettopp ferdig med et toppakningsbytte på min m50b25. Ny toppakning og nye strekkbolter er brukt, samt ny toppdekselpakning.

Problemet er at den nå tikker høyt og tydelig, noe den ikke har gjort før. Og enkelte ganger på 2. og 3. giret rundt 3000 rpm så kutter den.

I tillegg så kommer det hvit røyk ut eksosen, til og med når den er varm. Det er varme i a/c, så luftinga er nok grei.

Hva er grunnen til dette?

Kamdrev som er montert noen tenner feil?

Bytte olje? 5W40 fra biltema er brukt.

Takker for svar, mvh Kjetil

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ble toppen planslipt da?

Ble den eventuelt godt rengjort etter dette?

Det sponet som kommer etter en plansliping er mikroskopisk fint, og funker som ventiltettings tygger av ypperste grad.

Kan jo selvsagt være at det er bommet på en tann, men går bilen like godt som før på bunn da?

Skrevet

bilen har like godt bunndrag som før. olje ble selvfølgelig skiftet sammen med kjølevæske før den ble starta. var jo tross alt en gåen toppakning som gjorde at jeg skifta den...

det jeg lurte på var om jeg skulle skifte igjen, nå har den vel rulla snaue 2-3 mil etter byttet.

hydrauliske løfterne ble rensa i tynner og dyppa i olje. men kanskje jeg ikke dyppa de godt nok. toppen ble planslipt, trykktesta, ventilsetene på eksossiden ble slipt og det ble satt i nye ventilstyringer.

takker for svar, mvh Kjetil

edit: toppen var skinnende ren når jeg fikk den tilbake. men den ble ikke lagra støv/smussfritt til jeg satte den på :P flaten mot pakningen ble rengjort før montering...

edit2: den hvite røyken fra eksosen er så og si vekke... satser 5,- på kondens i eksosrøra =)

Skrevet

Da virker det som om jobben er gjort strøkent så langt da, og tiltrekknings rekkefølge og moment ble selvsagt fulgt?

Vet ikke hva momentet er jeg, men vet at m20 motoren krever etterdragning av bolter etter den har blitt kjørt varm ved topp paknings bytte. (mener det var en kvart tørn jeg).

Men hur det er på m50'n vet jeg ikke.

Ventil løfterene fyller seg opp i løpet av tiendeler, og siden dem ble rengjort og funnet ok, så ville det være rart om dem plutselig skulle begynne og tulle.

Dette kan jo være så mye rart, men tikking kan forkomme av dyser også, men har inntrykket av at det tikker høyere enn hva dysene kan stelle i stand her.

Siden den går like godt på bunn som før så tviler jeg på tannteorien, men kanske den hydrauliske kjedestrammere eller tilhørende løpeskinner til reg.kjede har tøyset til nedi der?

Prøv stetoskop metoden og lytt deg til hvor tikkingen kommer fra.

Bruk en lang skrutrekker eller noe annet i langt hardt materiale og sett ann på motor mens den går..

Stapp trekkeren godt inn i øret :D og lytt rundt omkring.

Nesten umulig og sitte i sofaen og fikse motor vettu, men prøver nå og komme med nyttige innslag som kan i det minste hjelpe litt på vei.

Håper det hjelper litt på vei.

Skrevet

Det er rett og slett ikke MULIG å kjøre kammene feil.. Når du har satt de på kan du kun justere bitte bitte litt.. Du får ikke en tann feil. Det går bare ikke...

Gjør som du skal så er ikke det der noe problem. Kammene settes fast ved hjelp av spesialverktøy. Svinghjulet settes fast ved hjelp av spesialverktøy.. Deretter legges kjede på og man justerer det riktig., Værre er det ikke..

Når kammene er riktige skal eksoskammen peke skrått mot høyre.. og innsugskammen peke skrått mot venstre i.

Hvit røyk er normalt det nå.. Har bilen stått en stund ryker det litt mer en stund..

Skrevet

Forresten.. Vet ikke om dette varierer.. Men på min toppakning skulle det trekkes til 30 nm. Deretter løsne og trekkes til en gang til. Deretter 90 grader.. Og nye 90 grader..

Dessuten, renset du ventilløfterne? De skal ligge i olje under hele prosessen og settes tilbake på nøyaktig samme plass som de sto i når du tok de ut..

Skrevet
skal ikke pilene peke rett opp på begge kammer på m50 maskina?

Pilene sitter på kamdreva som forøvrig er avtagbare og med avlange hull.. Derfor er ikke dette til noe anna hjelp enn når man setter på igjen kamdreva på kammen etter at kammen er stilt inn riktig ;)

Skrevet
skal ikke pilene peke rett opp på begge kammer på m50 maskina?

Pilene sitter på kamdreva som forøvrig er avtagbare og med avlange hull.. Derfor er ikke dette til noe anna hjelp enn når man setter på igjen kamdreva på kammen etter at kammen er stilt inn riktig ;)

Må bare understreke.. Tappene på kammen til sylinder 1 peker i hver sin retning.. Kamdrevene skal peke rett opp, og ikke rett opp som rett til himmels, men rett og av hva som er rett opp på motoret.. Motoren sitter jo med litt vinkling..

Skrevet
Satte du på overdim (litt tykkere) toppakning eller standard etter planing ?

Faktisk litt kritisk, er vel 2,03 mm som skal på etter sliping..Men tviler på at tikkinga er er at ventilene klakker i stempelet... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...