Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er nok hydrolikk løfterene som ikke har klart å få opp oljetrykket..

Skiftet de samtidig som jeg skiftet toppakning og alt det andre.

helt sikkert, mtp at disse skal være fulle i olje i det blir montert igjen..

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

sjukt bra respons her :D

jeg trur det er pga de hydrauliske løfterne ja. får ta ei helg og drukne dem i olje ;)

igjen, tusen takk for kjapp og god respons alle sammen!

ps: ingen spesialverktøy er brukt. stammen på kammene er merket av så de liner opp med tannhjula til kammene.

det jeg mener med en tann feil er tannhjula som er kobla til veiva...

Skrevet

sånn litt ot! bytta topp på min får et poar år siden! å jeg lot ikke løfteran ligge i oljebad! pressa disse tom får olje å renjorde dæm godt! og monterte sammen igjen! har ik vært plaga me tikking!

Skrevet
Satte du på overdim (litt tykkere) toppakning eller standard etter planing ?

Faktisk litt kritisk, er vel 2,03 mm som skal på etter sliping..Men tviler på at tikkinga er er at ventilene klakker i stempelet... :P

toppakninga er +3mm ja :)

Skrevet

hmm, er det ofte det skjer at det ikke blir helt tett etter et toppakningsbytte? :?

mangla endel kjølevæske når jeg kikka nedi ekspansjonstanken isted...

tenker på den hvite eksosrøyken

Skrevet
hmm, er det ofte det skjer at det ikke blir helt tett etter et toppakningsbytte? :?

mangla endel kjølevæske når jeg kikka nedi ekspansjonstanken isted...

tenker på den hvite eksosrøyken

Hadde topakningsbytte på M10'n for en stund sia. Etterfylte kjølevæske i ett par dager så stoppa det opp. Røyk no grønnjævelig etter bytte, oljerester osv i manifolden. Fylte på no olje og bytta filter. Gjorde det samme etter en uke, for den olja var kun tiltenkt som " opprensnings olje". Med en gang du står på f.eks tomgang nå, eller ved igang-kjøring så ryker det veldig nå om da'n, varm eksos å kaldt i lufta. Logikken er vell inne i bildet her ;) Om toppen er funnet OK (rett og tett) og du har fult boka med tanke på tiltrekking av strekkbolter så er det tett, er ikke tvil om det gitt ;) Fant du ingen feil på toppakning eller topp når du bytta så ville jeg heller tenkt på " Er det kanskje sprekk i blokka".

Skrevet
hmm, er det ofte det skjer at det ikke blir helt tett etter et toppakningsbytte? :?

mangla endel kjølevæske når jeg kikka nedi ekspansjonstanken isted...

tenker på den hvite eksosrøyken

Jeg hadde samme problemet.. Merka at det lukta litt spesielt når jeg dro på og vannet ble borte (ca 1 liter på en kveld).. Starta den her igjen tidligere i uka etter å ha gått gjennom kjølesystemet, nye pakninger i radiator osv, og når motoren ble varm og jeg stoppa den hørte jeg en svak svak surklelyd fra under manifolden der kjøeslangen fra ekspansjonstanken går inn til motoren... Regner med det er den som skaper trøbbel.. Så nå er det av igjen med manifolden og gjøre ting skikkelig..

Skrevet
hmm, er det ofte det skjer at det ikke blir helt tett etter et toppakningsbytte? :?

mangla endel kjølevæske når jeg kikka nedi ekspansjonstanken isted...

tenker på den hvite eksosrøyken

Jeg hadde samme problemet.. Merka at det lukta litt spesielt når jeg dro på og vannet ble borte (ca 1 liter på en kveld).. Starta den her igjen tidligere i uka etter å ha gått gjennom kjølesystemet, nye pakninger i radiator osv, og når motoren ble varm og jeg stoppa den hørte jeg en svak svak surklelyd fra under manifolden der kjøeslangen fra ekspansjonstanken går inn til motoren... Regner med det er den som skaper trøbbel.. Så nå er det av igjen med manifolden og gjøre ting skikkelig..

mulig slangen er morken da, eller det jeg fant ut under toppakningsbyttet; at slangen var helt løs :P

-----

toppakningen var i dårlig tilstand når toppen ble tatt av. den var rusta ihjel ved flere av kanalene til kjølesystemet. i tillegg var sylinder 6 helt fylt av grønn kjølevæske :D sylinder 5 og 4 hadde litt.

Skrevet

Når jeg tok av toppen på min rant det ned i sylinderene 5 og 6 så er ikke sikkert det lakk noe sted.. Om det har vært lekkasje ser du det fort for da er det ofte helt blankt der vannet har funnet seg vei..

Skrevet
Når jeg tok av toppen på min rant det ned i sylinderene 5 og 6 så er ikke sikkert det lakk noe sted.. Om det har vært lekkasje ser du det fort for da er det ofte helt blankt der vannet har funnet seg vei..

Ikke gjør gutten mer forvirra enn han allerede er da. :P

Skrevet
Når jeg tok av toppen på min rant det ned i sylinderene 5 og 6 så er ikke sikkert det lakk noe sted.. Om det har vært lekkasje ser du det fort for da er det ofte helt blankt der vannet har funnet seg vei..

Ikke gjør gutten mer forvirra enn han allerede er da. :P

*Ler* Vann kommer jo sjelden av lekkasje da.. Hvis det er vann i sylindern er det snakk om seriøse mengder hvit røyk og en tennplugg som ikke gir gnist.. Når du derimot skrur løs og begynner å flytte på toppen renner det ned i sylinderne..

Og er jo ikke noe forvirrende med det der.. Der vannet finner ny vei, v brudd o.l. er det som oftest blankere enn resten ;)

Skrevet
skal ikke pilene peke rett opp på begge kammer på m50 maskina?

Pilene sitter på kamdreva som forøvrig er avtagbare og med avlange hull.. Derfor er ikke dette til noe anna hjelp enn når man setter på igjen kamdreva på kammen etter at kammen er stilt inn riktig ;)

Må bare understreke.. Tappene på kammen til sylinder 1 peker i hver sin retning.. Kamdrevene skal peke rett opp, og ikke rett opp som rett til himmels, men rett og av hva som er rett opp på motoret.. Motoren sitter jo med litt vinkling..

ja=) da er vi enige:)

Skrevet
Når jeg tok av toppen på min rant det ned i sylinderene 5 og 6 så er ikke sikkert det lakk noe sted.. Om det har vært lekkasje ser du det fort for da er det ofte helt blankt der vannet har funnet seg vei..

Ikke gjør gutten mer forvirra enn han allerede er da. :P

*Ler* Vann kommer jo sjelden av lekkasje da.. Hvis det er vann i sylindern er det snakk om seriøse mengder hvit røyk og en tennplugg som ikke gir gnist.. Når du derimot skrur løs og begynner å flytte på toppen renner det ned i sylinderne..

Og er jo ikke noe forvirrende med det der.. Der vannet finner ny vei, v brudd o.l. er det som oftest blankere enn resten ;)

grunnen til at jeg bytta var rikelig med hvit røyk ja... rikelig! :P

dette skjedde rett etter at jeg hadde kokt bilen på motorveien. i tillegg kom det ikke varm luft i a/c = mest sannsynlig luft i kjølesystemet. og det minka godt med kjølevæske =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...