Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en dunkelyd som kommer fra høyre bakhjul når jeg kjører gjennom f.eks en rundkjøring. Lyden kommer både ved høyre- og venstresving.

Alle foringene mine ble nylig skiftet til polyforinger - absolutt alle foringer bak er skiftet, alt bak er som nytt. Diffen har jeg forsterka med ekstra fester så den sitter dønn fast. Demperene er ca. 2 år gamle. Hjulet har ikke slark, så jeg tror ikke det er hjullageret.

Jeg lurer på om det kan være selve skåla som holder bærearmsforingen på plass i karosseriet som sklir?? Man kan jo justere bakhjulsstillingen her, ved å skyve skåla inn- eller utover. Jeg har strammet boltene alt jeg våger, men ulyden forsvinner ikke.

Jeg lurte på om polyforingen er så hard at dette er den eneste plassen det kan gi etter? Jeg vurderer å punktsveise skåla til karosseriet.

Lurer på om noen har opplevd det samme?

-LR

Skrevet

Dissa skal strammes til med over 100 nm, men når jeg gjorde det, opplevde jeg at bærearmen bevegde seg.. Stramma til etterpå med all kraft jeg har ved hjelp av "latmann"(og jeg er ikke pyse), og de sitter fint som f... nå altså.. Hva er "så mye du tør"?

Skrevet

Så mye jeg tør vil si latmannsarm og full kraft. Jeg har tatt hardt i, mer en jeg vanligvis ville ha våget ettersom jeg har trodd feilen lå der..

Men jeg skal sjekke tårnlageret. De har jeg ikke bytta. De kan lage lyd ved sving og altså? Jeg har ikke ulyd i humper.

Skrevet

Okay... Kjapp selvtest nå nare for å utelukke ting.. Om du spenner til bakkanten av hjulet (på DEKKET) sånn medium hardt.. Er det en klunkelyd da? Hvis det er det så har det med bærearmen å gjøre..

Skrevet

Sjekket det igjen nå, det sitter dønn fast. Som sagt er alle foringene der byttet..

Håper det er tårnlageret som nevnt her, men syns det er litt rart at jeg da ikke har ulyd over humper o.l. Det skjer kun ved sving.

Nå er garasjen okkupert, men skal ta meg en grundig titt under bilen når jeg får komme til igjen. Hvis bærearmen evt. beveger seg i skålfestet, så bør jeg jo kunne se merker etter det, og evt. utelukke den som synderen. Ser jeg merker så er det fram med sveiseapparatet ;)

Skrevet

Oki.. Selvtest nummer 2:

En person står ute og titter på kardangen.. Du sitter inne i bilen.. Setter bilen i første (motor igang seff).. Håndbrekk på åsså slipper du klutsjen forsiktig ut til du nester kveler bilen.. Får du lyden da? Evt at den personen ute ser at kardangen vrir seg unormalt mye.. Så har du karosseribrudd i travers festet..

Det kan mogså vøre stabstag da? Er kjent for å ryke i festet til stabstaget.. Da blir det litt lyd ved sving ;)

Skrevet

Hmmmm....der sier du noe - stabstaget ja! Jeg bytta stabstag festet på venstre siden, men ikke på høyre! Og har satt polyforinger på staget, så det blir ekstra belastning på festene. Det må jeg sjekke i morgen! Takk for tips :)

Traversen har jeg forsterka. Den rører seg hvertfall ikke, lyden fra løs travers har jeg hatt før, og da var det den testen som måtte til for å finne feilen. hehe :D

Skrevet

Har også forsterka karosseriet i festene ;)

Har tilbragt så mange timer/dager under bakdelen på bilen nå, at det hadde vært kjekt å fått orden på den siste ulyden. Trodde jeg hadde skifta/overhalt alt som var, men mulig det er det festet til stabstaget, straffer seg med en gang å ta en snarvei - festet så bra ut da, så jeg beholdt det, enda jeg har nytt liggende! Kan vel si det sånn at jeg var lei av å ha holdt på med bakstilling da. Ville bare få den på veien igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...