conan Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 Jeg driver og skal bytte topp pakningen på bilen. Men etter og ha lest div innlegg her har jeg blitt veldig i tvil. Er det virkelig så komplisert og vanskelig på bmw?(har byttet på sierra mange ganger) Har ribba helt ned til toppen, mangler kun og ta av reima og løsne boltene. Men har fått litt tvil og vurderer og sette sammen dette igjen og leve med litt oljedrypp osv. noen mener plan toppen- andre mener det ikke er vits (denne er ikke skjev i utgangspunktet.) Er usikker på merking ihht reima til kammen oxo. Må hele motorens fremkant demonteres for og se nederste merke? Finnes det noen nettsie med rikt av bilder på dette, finner hayens boka ubrukelig. Eller er det noen her i nærheten som kan dette og har lyst og hjelpe meg litt??
Fliid Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Er en smal sak. Av med innsug, av med manifold, vekk med radiator, av med tilførselen til varmeregisteret, av med diverse deksler forran reima. Om du ser på hjulet som er på veiva, imellom tennene (om det er facelift) så er det ett hakk, dette skal står rett opp ca, det er ett merke på nedre deksel forran reg reim som dette hakke skal stemme overens med. Det er og ett merke på hjul til kam og toppen. Bruk lommelykt og leit litt eller så kan jeg hjelpe deg pr. telefon. Send PM. skru løs toppen fra blokken og løft rett opp. Er den rett i utgangspunktet og du får den rett opp uten komplikasjoner så er det overhodet ikke noen vits i og plane den. Penger i dass!
e30 tic Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 er en ganske grei sak på bmw også, selv om det knapt finnes enklere motorer å bytte på en sierra 2l... jeg byttet med innsuget på mener jeg. om toppen er plan vet du jo ikke før du har tatt den av og sjekket? sjekk med en rettholt av stål, bruk 0.05mm (0.10mm) følerblad og sjekk nøye. vet ikke hvordan merkene er på facelift motor jeg, men legger ut et bilde av prefacelift sine merker. er det denne motoren du kjører turbo på? så setter du sammen med nye ARP studs om du har tenkt det skal holde.
conan Skrevet November 12, 2007 Forfatter Skrevet November 12, 2007 er en ganske grei sak på bmw også, selv om det knapt finnes enklere motorer å bytte på en sierra 2l...jeg byttet med innsuget på mener jeg. om toppen er plan vet du jo ikke før du har tatt den av og sjekket? sjekk med en rettholt av stål, bruk 0.05mm (0.10mm) følerblad og sjekk nøye. vet ikke hvordan merkene er på facelift motor jeg, men legger ut et bilde av prefacelift sine merker. er det denne motoren du kjører turbo på? så setter du sammen med nye ARP studs om du har tenkt det skal holde. Det er sånn min ser ut oxo, så da er det en prefacelift da. Knall at du satt inn det bildet for det hjelper meg mye Ja, er denne bilen som har turbo men lader ikke mere en max0.7 bar siden den ikke er modda for turbo. Og da har jeg forstått det slik at det holder med org pakn og bolter, så dette er allerede kjøpt inn Er oxo litt blandede meninger om 1 el 2 topp pakninger skal brukes. Dette for og senke kompresjonen litt. Fikk oxo beskjed om at topplokksboltene løsnes på motsatt måte av strammings rekkefølgen, stemmer dette? Hørtes i allefall logisk ut. Takker for alle innspill
e30 tic Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 orginal pakning og bolter kan holde lenge det dersom alle kriterier for at det skal holde er ok... har blåst en topp pakning med o.4 i trykk jeg pga tenningsbank og uerfarenhet som det kalles men har også hatt motoren til å fungere på 1 bar, med tillegssprut osv. få kontroll på bensin og tenning så kan du sikkert fint lade 0.7 på orginale biter. uansett sørg for at du har strøkne plane flater på både topp og blokk, det er en forutsetning om man har turbo eller ikke. om du vil ha en ørliten komp justering kan du kjøpe Elring +0.3 pakning som er litt tykkere og en god orginal pakning. løs toppen slik du har blitt fortalt ja. dobble pakninger er vertfall jeg lite tilhenger av
Fliid Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Dobbel pakning gir deg hodebry. Godt med bilde e30 tic. Byttet reg på facelift for litt siden. Merkene er like. Conan; Utenfor spm. ditt. Om det er en prefacelift eller facelift kan du enklest vite ved å se om det er mer enn ryggelys kontakten på girkassa di. Er det mer enn ryggelyskontakten (Er 2 svinghjuls følere på prefacelift) så har du en prefacelift motor.. Dette er selvfølgelig på orginalt ledningsnett. Om du kjører noen form for annen styring så er det vell straks litt værre.
conan Skrevet November 12, 2007 Forfatter Skrevet November 12, 2007 Da er toppen plukka av, og pakninga var hel menmen. Det står at motor skal varmkjøres vet tiltrekking av boltene ved montering, men åssen går det? Da må jo hele motoren settes sammen først (spes innsug) som er festet på toppdeksel. Må denne demonteres igjen da for og ta siste tilltrekking av topploksboltene på varm motor??
conan Skrevet November 12, 2007 Forfatter Skrevet November 12, 2007 orginal pakning og bolter kan holde lenge det dersom alle kriterier for at det skal holde er ok...har blåst en topp pakning med o.4 i trykk jeg pga tenningsbank og uerfarenhet som det kalles men har også hatt motoren til å fungere på 1 bar, med tillegssprut osv. få kontroll på bensin og tenning så kan du sikkert fint lade 0.7 på orginale biter. uansett sørg for at du har strøkne plane flater på både topp og blokk, det er en forutsetning om man har turbo eller ikke. om du vil ha en ørliten komp justering kan du kjøpe Elring +0.3 pakning som er litt tykkere og en god orginal pakning. løs toppen slik du har blitt fortalt ja. dobble pakninger er vertfall jeg lite tilhenger av Jeg kjører med orginal coil og denso plugger (skulle ha ngk bp7es) men bilexta hadde ikke annet en denso med samme spesifikasjoner. regner med at det burde gå, el? Har adekks tilleggsprut med en dyse som settes rett foran spjeldet på spjeldhuset. Air/fuel måleren min viste rich blanding ved gass. Pluggene er sorte på kanten og grå/sorte på elektroden. Ikke mye soting egentlig. Stemplene er sorte på toppen men ingen skader. Hvor kan denne elring pakningen kjøpes hen? Blir mye spmål men bedre med ett for mye en ras Takker så mye så langt...
Fliid Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Da er toppen plukka av, og pakninga var hel menmen. Det står at motor skal varmkjøres vet tiltrekking av boltene ved montering, men åssen går det? Da må jo hele motoren settes sammen først (spes innsug) som er festet på toppdeksel. Må denne demonteres igjen da for og ta siste tilltrekking av topploksboltene på varm motor?? Gjenstår bare og se om den er rett da innsuget er vell festet på toppen og ikke toppdeksel. Hvis du bruker sekstant så skal de etter trekker når bilen er blitt varm ja, det med bare 25 grader. Hvis du bruker torx så skal de ikke ettertrekkes ved varm overhodet. forresten, ettertrekking går helt fint
e30 tic Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Da er toppen plukka av, og pakninga var hel menmen. Det står at motor skal varmkjøres vet tiltrekking av boltene ved montering, men åssen går det? Da må jo hele motoren settes sammen først (spes innsug) som er festet på toppdeksel. Må denne demonteres igjen da for og ta siste tilltrekking av topploksboltene på varm motor?? har du sjekket om delene dine er plane nå da?? skal vel varm kjøres ja.. gjorde det jeg vertfall med arp. toppdekselet sitter med 8stk m6 mutterer om jeg ikke husker feil, og den avstiver braketten som jeg forøvrig kjører uten sitter val bare på at par skruer den også, er fort gjort det også, og når du først har kjørt den varm, kan du like gjeren justere ventil klaringene også om det ikke er gjort nylig 0.25mm på ut og inn på kald motor pleier å funke fint.
e30 tic Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 orginal pakning og bolter kan holde lenge det dersom alle kriterier for at det skal holde er ok...har blåst en topp pakning med o.4 i trykk jeg pga tenningsbank og uerfarenhet som det kalles men har også hatt motoren til å fungere på 1 bar, med tillegssprut osv. få kontroll på bensin og tenning så kan du sikkert fint lade 0.7 på orginale biter. uansett sørg for at du har strøkne plane flater på både topp og blokk, det er en forutsetning om man har turbo eller ikke. om du vil ha en ørliten komp justering kan du kjøpe Elring +0.3 pakning som er litt tykkere og en god orginal pakning. løs toppen slik du har blitt fortalt ja. dobble pakninger er vertfall jeg lite tilhenger av Jeg kjører med orginal coil og denso plugger (skulle ha ngk bp7es) men bilexta hadde ikke annet en denso med samme spesifikasjoner. regner med at det burde gå, el? Har adekks tilleggsprut med en dyse som settes rett foran spjeldet på spjeldhuset. Air/fuel måleren min viste rich blanding ved gass. Pluggene er sorte på kanten og grå/sorte på elektroden. Ikke mye soting egentlig. Stemplene er sorte på toppen men ingen skader. Hvor kan denne elring pakningen kjøpes hen? Blir mye spmål men bedre med ett for mye en ras Takker så mye så langt... så lenge den ikke fjusker med di pluggene er det jo greitt.. når du skriver rich, tipper jeg du har standard smalbåndslambda? god\rask nok for en orginal motorstyring... men ikke særlig lett å justere bil etter. du burde ha en bredbånd som gir deg lambda verdi. les denne om det ikke er noe du vet fra før http://grombil.com/phpBB/viewtopic.php?t=127 skal du lade 0.7 på standard tenning og komp mistenker jeg du må kjøre den ganske feit under last for å hindre bank..men for all del, jeg er ingen motorbygger med 30 års erfaring! har ikke du nye typen m20b25, da kan vel evt trimchip.com levere vhip som senker tenningen din. så vidt jeg husker kjøpte jeg elring hos bilxtra.. det var forøvrig elring pakning jeg fikk fra bavaria også...
conan Skrevet November 12, 2007 Forfatter Skrevet November 12, 2007 Dobbel pakning gir deg hodebry. Godt med bilde e30 tic. Byttet reg på facelift for litt siden. Merkene er like. Conan; Utenfor spm. ditt. Om det er en prefacelift eller facelift kan du enklest vite ved å se om det er mer enn ryggelys kontakten på girkassa di. Er det mer enn ryggelyskontakten (Er 2 svinghjuls følere på prefacelift) så har du en prefacelift motor.. Dette er selvfølgelig på orginalt ledningsnett. Om du kjører noen form for annen styring så er det vell straks litt værre. Da tenker jeg at det bare blir 1 pakning Anng prefacelift greia tenkte jeg bare på at den på bildet var identisk med min, spesielt den reimskiva på kammen Som hadde en pil på plata der. Denne så ikke jeg på min da det var så mye drit der, oxo viste jeg ikke om den heller. Men tørket av reimskiva og vipps, der kom det en pil til synet. Må gjenstår det bare og overhale oljefilterbraketten siden denne lekker. Åssen bmw sitter det m10 motor i? Forstod det slik at denne passet på min, da jeg må snu braketten fordi grenrøret ligger inntil filteret. Og da blir orginale filter for langt. Takker for hjelpen
e30 tic Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Dobbel pakning gir deg hodebry. Godt med bilde e30 tic. Byttet reg på facelift for litt siden. Merkene er like. Conan; Utenfor spm. ditt. Om det er en prefacelift eller facelift kan du enklest vite ved å se om det er mer enn ryggelys kontakten på girkassa di. Er det mer enn ryggelyskontakten (Er 2 svinghjuls følere på prefacelift) så har du en prefacelift motor.. Dette er selvfølgelig på orginalt ledningsnett. Om du kjører noen form for annen styring så er det vell straks litt værre. Da tenker jeg at det bare blir 1 pakning Anng prefacelift greia tenkte jeg bare på at den på bildet var identisk med min, spesielt den reimskiva på kammen Som hadde en pil på plata der. Denne så ikke jeg på min da det var så mye drit der, oxo viste jeg ikke om den heller. Men tørket av reimskiva og vipps, der kom det en pil til synet. Må gjenstår det bare og overhale oljefilterbraketten siden denne lekker. Åssen bmw sitter det m10 motor i? Forstod det slik at denne passet på min, da jeg må snu braketten fordi grenrøret ligger inntil filteret. Og da blir orginale filter for langt. Takker for hjelpen bruk din orginale brakett.. nye o-ringer skaffer di fleste. sett på m10 Filter.. det er kortere.
Fliid Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Men for å svare på spm ditt om hvilken bmw M10 sitter i så sitter den blandt annet i E28 518i og E30 316 & 318i
conan Skrevet November 12, 2007 Forfatter Skrevet November 12, 2007 Men for å svare på spm ditt om hvilken bmw M10 sitter i så sitter den blandt annet i E28 518i og E30 316 & 318i Okey, i følge biltema betyr det nr 50-112 etter som jeg forstår. Er en form for plugg i bunn av braketten som sitter der med en låsering, lekker derfra virker det som. Er den brunaktige ringen i bunn av bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå