Gå til innhold

Problem med det elektriske (eller noe)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev dette i en annen tråd, men fikk ikke noe svar så jeg prøver igjen. Mulig det ble lest men det er vanskelig å spekulere i problemet når det er gjelder det elektriske... uansett:

Første gangen jeg fikk motorstopp var 4-5 dager siden når jeg satt på mens broren min kjørte. Stereon/ radion forsvant plutselig, slukket helt av, deretter lyste ABS lyset svakt i 20-30 sekunder, før motoren langsomt mistet kraft og til slutt stoppet helt. Jeg prøvde å starte igjen men dynamoen, eller noe i det området ville ikke starte. Helt værst, så var det nesten null respons når jeg vridde tenningen.

Så jeg lot bilen stå og gikk hjem, og kjørte tilbake for å taue den hjem 6-7 timer seinere. Prøvde å starte motoren og det gjorde den problemfritt så jeg fikk kjørt den hjem.

Tok den ut en tur idag, kjørte i ca. 15 minutter, da de samme forvarslene (radio og ABS lys) kom, og jeg kjørte til siden og gikk videre. Kom tilbake 90 minutter senere, vridde tenninga og fikk svar på andre forsøk, og kjørte hjemover. Etter 5-6 minutters kjøring begynte den å svikte igjen. Kjørte til siden, og holdt gassen ved 1-2000 RPM for å se om den ville holdt seg våken. Alle instrumentene på dashbordet sviktet som om motoren var av, men de hoppet litt fram og tilbake mens jeg holdt gassen inne. Holdt gassen i 20-30 sekunder og kraften forsvant helt til slutt og motoren sluknet. Merkelig ting er at når motoren var avslått og det ikke var noe som helst tenning med nøkkelen, lyste radio displayet svakt likevel, i 1-2 minutter.

Tauet bilen til en mekaniker hvor den nå står, og skal få undersøkt den imorgen.

Så, har noen her noen idéer om hva det kan være? Skulle visstnok være noe elektrisk... motoren går ellers ganske bra.

\:D/

Skrevet

Det høres ut som du har fått fuktighet inn på hjernen. Jeg hadde tilsvarende problem da jeg kjøpte min bil. Den slokna helt, og fjuska gjerne som verst hvis man forsøkte å starte/kjøre.

OBS! Hvis du forsøker å starte/kjøre bilen da er det også fare for at du ødelegger coiler.

Typisk at det samler seg mye blader og drit i dreneringshullene i brannveggen - du kan se dreneringsslangen stikke ut på baksiden av motoren. Da vil det samle seg opp vann, som kan renne over på hjernen. Det skal være to dreneringshull hvis jeg husker rett. Det er en gummlist/gummivegg mellom rommet som hjernen sitter i, og rommet som viftemotoren sitter - den hadde løsnet hos meg i tillegg..så hjernen ble gjennomvåt. Du sjekker fort om det er fuktighet der hvor hjernen ligger. Skru av dekselet som helt til venstre bak i motorrommet (foran hanskerommet), så ser du om det er vått der.

-LR

Skrevet

Takk. Skal gi et forsøk imorgen.

Mekanikeren fikk startet motoren, men det har den gjort etter at den har fått hvile i noen timer, så problemet er der nok fortsatt. Fikk bare høre at "den går som faen" :whistle::wink:

Skrevet

Hvis hjernen har blitt våt, kan du åpne den slik at du ser kretskortet, og tørke den med hårføner. Utrolig nok virka det gang på gang, det gikk litt tid før jeg fant årsaken, hehe. Så jeg har opplevd dette noen ganger ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...