Zaphod Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 En av mine mange problemer med bimmern for tiden er at den blir for varm.. Startet for en stund siden med at når den sto på tomgang så begynte den å gå varm. Hvist jeg begynte og kjøre eller slo på varmeapparat på full guffe med alle kanaler åpne så ble tempen normal igjen, men ikke i dag. Grunnet at det var ganske kaldt i dag lo jeg bilen stå på tomgang en stund for og få driftstemp før jeg begynte og kjøre. Alt gikk fint og fikk den varm og la av gårde. Stoppet en tur og begynte å kjøre igjen etter ca 20 min. Da oppdaget jeg at tempen begynte og stige og fikk heller ikke noe særlig varme i kupeen, noe som jeg gjorde før jeg stoppet. Fikk kjørt av veien og med en gang jeg stoppet opp, før jeg fikk skrudd av tenninga begynte tempraturen og gå ned igjen. Men fikk fremdeles ikke noe særlig varme i kupeen. Begynte så og kjøre tilbake og da steg tempraturen igjen men etter hvert begynte jeg og få varme i kupeen og tempen ble normal, hva er feil? Kan nevne at det er en liten lekkasje av kjøleveske i bakant av toppakningen men virka ikke som det var for lite. Bilen er en 92 mod. E34 M50b20 Takker for all hjelp jeg kan få, begynner og bli rimelig frustret
BreitBau Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 typiske tegn på at det er luft i systemet... har du nok i ekspansjonstanken din?
Zaphod Skrevet November 13, 2007 Forfatter Skrevet November 13, 2007 Virker sånn ivertfall. Etter å ha fått roet meg ned litt (er frustrert) så virker det mest sannsynlig som det er termostaten. Ser den koster 280 kr så skal få byttet den i helga for og være sikker. Er kjøleveska til Biltema bra nok eller burde jeg bruke noe annet?
thomkleven Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 Ville heller tippet viskosekoblng eller vannpumpen på den motoren. Hadde noenlunde samme symptomer, og skovl-hjulet på vannpumpen min var sprekt, og hang ikke fast i akslingen en gang!! Var et under at den sirkulerte noe i det hele tatt. Vannpumpa er veldig dårlig på disse bilene, dårlig plastikk. Ellers har jeg hatt problemer med alle viskosekoblingene på alle bilene mine. Det er så genialt på E21'en, der er vifta fastmontert, uten clutch! Vil tro en E21 vifte passer flere motorer, både M10, M20 og M50. (Ikke sikker)
camxer Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 Har hatt samme problemet selv og det viste seg å være termostaten. Har helt lik bil som deg 92 mod 520i, er lakken atlantisblau også? hehe
Steffan C Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 Er rimelig sikker på at det er som thomkleven sier, at vannpumpa er gåen.
Zaphod Skrevet November 14, 2007 Forfatter Skrevet November 14, 2007 Håper seriøst at det ikke er vannpumpa men det finner jeg fort ut i helga når jeg bytter termostaten. Takker for alle svar
Steffan C Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 Håper seriøst at det ikke er vannpumpa men det finner jeg fort ut i helga når jeg bytter termostaten. Når du først har av vifta for å bytte thermostat, så sjekker/bytter du vannpumpa i samme slengen .
-Sammy Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 Gjorde akkurat det samme på min for en stund siden, så jeg sier som resten : bynn med thermostat - og sjekk pumpa samtidig. De bakkelitt-impellerne har tendenser til å gå istykker, så kjøper du en ny har den sannsynligvis metall-impeller. Du kan ta et par enkle sjekker før du skifter delene (men motor bør vel helst ver kald når du skal skru!) ------------------------------------------------------------------------ Med kald motor, skru av lokket på ekspansjonstanken, så gir du litt gass med hånda bortpå gassvaieren. Når du gir gass, så skal du ha en ganske god stråle ut av det lille hullet som er øverst oppe i ekspansjonstanken. Inni tanken altså, nesten helt oppe. Har du ikke godt trykk der så er det dårlig sirkulasjon, ergo vannpumpa er sannsynligvis sliten. ------------------------------------------------------------------------ Og før du bytter thermostat: Kjør motoren opp til driftstemp, så stopper du. Klem litt på slangene på radiatoren. Er den på venstrehånden (når du står foran bilen selvfølgelig) er den hard mens den andre er myk, ja da er sannsynligvis thermostaten gåen. Da er det stengt mellom slangene, og ergo ingen sirkulasjon. ------------------------------------------------------------------------ Du kan også sjekke slangene dine, spesiellt rundt varmeregisteret, se etter sprekker og lekkasjer: Mens motoren er varm, helst avstengt også men da bør du ha mulighet for å sette trykk på kjølesystemet. Det er gjort med en pumpe med et manometer på, som du setter på istedenfor lokket på ekspansjonstanken, du kjenner kanskje noen som har sånnt ? Hvis ikke så kan du gjøre dette med motoren igang også. Poenget er bare å ha trykk på kjølesystemet, for der kan ver sprekker som er så små at de lekker kun når trykket er stort nok. ------------------------------------------------------------------------ For å sjekke viskosekoblinga så kan du ta en avis som du bretter sammen. Start motoren, og nå driftstemperatur. Gå frem og stikk avisen forsiktig, gradvis inn i viften. Stopper den meget lett, og har litt vansker med å snurre seg igang igjen, da er den på vei mot deffekt. Eneste som er så utrolig kjipt når det kommer til bytte av viskosekobling er prisen. Disse er drøyt dyre (ca2000,-kr for en ny), så ta denne tilslutt. Se om du får løst problemet ditt med å skifte thermostat og evt. vannpumpe først. Og -må- du skifte viskosekobling kan det lønne seg å prøve med en annen brukt en først. ------------------------------------------------------------------------ Det var det jeg kommer på nå, er det noe er det bare å spør. Jeg har nå fått fiksa problema mine, hvis du vil kan du lese litt om det her : http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=52267&postdays=0&postorder=asc&start=0 Ellers: lykke til ! Husk, det kan ver så enkelt som gåen thermostat og litt luft i kjølesystemet. Er det pumpa også så er det null stress å bytte den. Bare skaff deg en sånn Haynes-bok på modellen din, de har den på f.eks. biltema, bilextra osv. Der står det meget godt forklart trinn for trinn Husk ny pakning på thermostathuset når du bytter thermostat
thomkleven Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 Haha, det bildet der var nesten helt likt min vannpumpe... Vannpumpa er en billig affære å bytte, samt en helt utolig enkel operasjon, alt er gjort på en time. Byttet ALT da jeg først gjorde det...
Steffan C Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 Haha, det bildet der var nesten helt likt min vannpumpe... Vannpumpa er en billig affære å bytte, samt en helt utolig enkel operasjon, alt er gjort på en time. Byttet ALT da jeg først gjorde det... Bytta alt selv, i tillegg til microfilter & radiator(pga sprekk). Skal si kjølevann systemet er i tipp topp stand nå .
Zaphod Skrevet November 14, 2007 Forfatter Skrevet November 14, 2007 Ekstra takk til deg restify for inlegget ditt. Litt lettere og feilsøke når man vet hva\hvordan man skal se etter feilsymptomer. Bra forklart Takk til resten å da
-Sammy Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 Bare hyggelig ! håper du får til kjølinga!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå