Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen som har ett bilde eller en forklaring på hvordan kammene skal stå på denne rekke 6'eren? Finner bare ett merke på eksos-kammen, men ikke noe merke på innsugskammen. Vil bare forsikre meg om at det står riktig, før jeg demonterer noe mer. Noen forslag med bilder? :) Takk på forhånd :)

Skrevet

Altså.. Dette er jo litt kinkig... Det beste er at du skaffer deg to spesialverktøy..

Låsepinne til svinghjulet, for å låse sylinder 1 i Top Dead Center.

Låseplater bak for å låse kammene i riktig vinkel i forhold til veiva under..

Kammene skal stå i 90 grader i forhold til hva som er opp på motorer (opp, ikke som i rett til himmels, den står jo litt skjeivt nedi motorrommet). 90 graderen måler du utifra de små firkantene du har bakerst på kammene.. Deretter skal tappene på kammen som er til sylinder 1. så pekene mot hverandre oppover.. Altså eksos, skrått oppover mot høyre.. Innsug, skrått oppover mot venstre..

har du ikke verktøy blir detta litt mer skummelt.. Da må du være sikker på at sylinderen er i Topdead center (øverst mulig, og at den er på kompresjonstakten (du har jo kompresjonstakten og utblåsningstakten på vei opp ikke sant? Er litt usikker på denne.. Rett meg om jeg har feil..) Deretter må altså disse firkantene bakerst på kammen stå i 90 grader i forhold til toppen.. Og da skal disse tappene på kammen over sylinder 1 peke skrått oppover mot hverandre...

Så til slutt setter du på kamdreva (med kjede rundt) som har piler på seg.. Pilene skal peke rett opp, og rett ned (hvis det er 2 piler), og deretter skrues fast til kammen.. Når du da turner motoren to runder, så skal disse pilene igjen stå rett opp og ned...

Det enkleste er å få tak i verktøy..

Skrevet

Ser ut som om kammene står riktig på den, men samtidig kan det se ut som om den kammen på eksos siden står ørlitt lenger mot høyre enn den på innsugssiden. Kan dette ha nok innvirkning til at jeg ikke får kompressjon i mer enn 2 sylindre? Tenk deg 6 sylindre, starter med syl.nr 1 fra torpedoveggen: 1=0 2=0 3=0 4=40 5=0 6= 140. Dette er da kompressjonen jeg har beskrevet

Skrevet

OBS da!.. Sylinder nummer 1 på motoren er den lengst ut mot grillen!

Hmm.. 0 i kompresjon? Høres jo ut som om det er noen bøyde ventiler eller noe der? Ett eller annet som ikke tetter.. En eller annen gang må det jo være LITT kompresjon... Takt 1. innsug åpent. Takt to kompresjon Takt 3 eksplosjon takt 4 utsblås åpent.. Hvis ikke kammene står riv ruskende galt må du jo i det minste få bittelitt komp en eller annen gang her? Hvis ikke ventilene er bøyd da??

Ventilene kan bli bøyd under montering om om stålet har utivdet seg litt.. Derfor blir det anbefalt at man vrir stemplene 30% tilbake slik at ingen stempler står på topp når man legger på kammen.. Deretter venter man en halvtime, time før man drar til toppen.. Og deretter låser sylindrene i TDC en gang til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...