Champ Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 ok , skal prøve etter beste evne å beskrive tingene jeg tror er noen småfeil, men som jeg slett ikke er sikker på. 1. Clutch: den slipper før den kommer helt ut så det tyder vel på at den ikke er helt slitt? det som er problemet med den er at den slipper brått, og bilen da nykker litt når jeg skal starte. hvis jeg lar bilen gå på tomgang i 1 gir og siger fremover nykker det fælt. hva kan problemet være og hvordan løses det, og hva vil det etter din mening kunne koste? 2. kan være litt treg å få i 2 gir på kald motor, ikke ekstremt treg men litt treg. men er dette noe å bekymre seg over når alt kjennes ok når motoren blir varm ? hvorfor? hvordan fikse? 3. Vakum\forbruksmåler Den pumper opp og ned med ca 0,2 liter når jeg kjører , har hørt at denne måleren går på vakum, tyder dette på at jeg har noe feil med vakumet eller noe annet, pumper med 1 sekund mellomrom, veldig jevnt? hvordan sjekke? fikse? dyrt? 4. litt ujevnt gange på tomgang, spessielt når bilen er kald, drar også litt ujevnt opp til 2500 rpm, mest på kald motor. kan dette ha samsvar med de variasjonene jeg ser på forbruksmåler som pumper opp og ned jevnlig hvert sekund? Håper noen vennlige sjeler tar seg tid til å svare hvis de ser noe dem tror de vet hva er , takker på forhånd.
StianA Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 det at clutchen tar veldig langt ute er pga den er slitt, hvis du kan skru selv trenger det ikke og bli veldig dyrt en ny clutch koster vel ca 1500 kr og oppover hos http://www.motortechnik.no/
Ad|oS Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 4: Suger bilen falskluft? Kan være en mulighet for at den gjør dette da motoren varierer så mye på turtallet, selv om det var veldig mye i dette tilfellet. Mulig også lmm....
Champ Skrevet November 14, 2007 Forfatter Skrevet November 14, 2007 det at clutchen tar veldig langt ute er pga den er slitt, hvis du kan skru selv trenger det ikke og bli veldig dyrt en ny clutch koster vel ca 1500 kr og oppover hos http://www.motortechnik.no/ den tar ikke så langt ute , men den tar brått
Champ Skrevet November 14, 2007 Forfatter Skrevet November 14, 2007 4: Suger bilen falskluft? Kan være en mulighet for at den gjør dette da motoren varierer så mye på turtallet, selv om det var veldig mye i dette tilfellet. Mulig også lmm.... den varierer ikke så valdig mye i turtallet, ganske lite faktisk, men den drar litt ujevnt opp til 2500 rpm, etter det drar den jevnt, tror du kanskje misforstod hva jeg mente. variasjonene i turtallet på tomgang er vel ca 300-400 rpm hvis jeg skulle tippe
///Mysild Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 så den står å jager på tomgang altså? da kan det være falsk luft eller luftmengdemåler... nå du gir da gass så forsvinner det for da får den det den trenger...
Mafia Skrevet November 14, 2007 Skrevet November 14, 2007 Det kan være mange ting som forårsaker problemene. Lenge siden du har skiftet plugger? Prøv å få tak i en feilkoder, er veldig greit å bare kunne lese av hva som ikke stemmer i bilen din. Men om det er en 1.8l vet jeg ikke hvor mye en får ut på computeren. Dette du nevner med girkassen tror jeg har opplevd på min mor sin gamle cab. Er nok noe som bør byttes i girkassen din ja, og om det er ekstrem med slag når du løser bilen over lang tid, kan det jo hende dette har noe med tomgangs problemene dine... Er det spoon i motorolje og girolje?
Champ Skrevet November 15, 2007 Forfatter Skrevet November 15, 2007 er ikke så lenge siden jeg bytta plaugger så dem er det ikke noe feil med. den slår ikke ekstremt når jeg starter å kjøre, den hugger bare litt, men jeg merker at clutchen tar litt for brått\hurtig eller hvordan jeg skal beskrive det. har tidligere hørt noen nevne hardykobling når bilen lugger litt ved start, noen som vet noe om dette, eller noe fòringer etc etc. LMM er jeg klar over kan være et problem, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal sjekke den, hvordan den ser ut og hvor den sitter ? Når det gjelder tomgangen så jager den ikke voldsomt, går litt opp og ned med 200-300 rpm, ikke mere enn det. og det virker som det blir borte når bilen blir varm Noen som har noen forslag hvorfor forbruksnåla pumper slik den gjør da ?
Mafia Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Hva er en LMM? Jeg skønner akkurat hva du mener med den luggingen, min far sa det var en svakhet hos eldre BMWer, og det forekommer om du løser den i feil turtall... men om det skjer hele tiden, er det vel noe mer galt. Du mener vel 750rpm ;P motorer kan ikke gå på tomgang på 200
StianA Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Hva er en LMM? lmm står for luft mengde måler;) resten sier seg vel selv.
Mafia Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Vet ikke om LMM er det samme på automat og manuell... Men jeg har en måler som sitter på selve boksen til luftfilteret, inn mot der ekspansjonstanken til servoen ligger.... Skrues av med en enkel skrue. (Liten ledning som går inn i en klump på luftfilteret)
pelle123 Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Det går en tynn vakumslange fra innsuget og bort til torpedoveggen ved bremsekraftforsterkeren. Den går til denne forbruksmåleren. Dersom denne er dårlig vil bilen suge falsk luft og dermed fuske.
Champ Skrevet November 16, 2007 Forfatter Skrevet November 16, 2007 Hva er en LMM?Jeg skønner akkurat hva du mener med den luggingen, min far sa det var en svakhet hos eldre BMWer, og det forekommer om du løser den i feil turtall... men om det skjer hele tiden, er det vel noe mer galt. Du mener vel 750rpm ;P motorer kan ikke gå på tomgang på 200 hehe, dette er ikke pga at utløsing i feil turtall, som jeg har nevnt en del ganger nå så tar clutchjen veldig brått, dermed dette tullet, den tar brått. Dette har ikke noe med at jeg gir for lite gass. LMM= Luftmengdemåler Når det gjelder tomgang så har jeg aldri sakt at bilen går på 200 rpm ved tomgang , jeg sa den VARIERER med 200-400 rpm på tomgang, det er IKKE det samme som at den går på 200-400 rpm, det er det tallet den varierer med.
Champ Skrevet November 16, 2007 Forfatter Skrevet November 16, 2007 noen som har bilde av en slik LMM ? Pelle du nevner en vakumslange fra innsuget til torpedoveggen, jeg er veldig noob på bil, hvor er egentlig innsuget, er det der lufta kommer fra til luftfilteret
StianA Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 der det står nummer 1 på bilde er luftmassemåleren (lmm)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå