E36Cab1 Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Champ skrev: ok , skal prøve etter beste evne å beskrive tingene jeg tror er noen småfeil, men som jeg slett ikke er sikker på.1. Clutch: den slipper før den kommer helt ut så det tyder vel på at den ikke er helt slitt? det som er problemet med den er at den slipper brått, og bilen da nykker litt når jeg skal starte. hvis jeg lar bilen gå på tomgang i 1 gir og siger fremover nykker det fælt. hva kan problemet være og hvordan løses det, og hva vil det etter din mening kunne koste? 2. kan være litt treg å få i 2 gir på kald motor, ikke ekstremt treg men litt treg. men er dette noe å bekymre seg over når alt kjennes ok når motoren blir varm ? hvorfor? hvordan fikse? 3. Vakum\forbruksmåler Den pumper opp og ned med ca 0,2 liter når jeg kjører , har hørt at denne måleren går på vakum, tyder dette på at jeg har noe feil med vakumet eller noe annet, pumper med 1 sekund mellomrom, veldig jevnt? hvordan sjekke? fikse? dyrt? 4. litt ujevnt gange på tomgang, spessielt når bilen er kald, drar også litt ujevnt opp til 2500 rpm, mest på kald motor. kan dette ha samsvar med de variasjonene jeg ser på forbruksmåler som pumper opp og ned jevnlig hvert sekund? Håper noen vennlige sjeler tar seg tid til å svare hvis de ser noe dem tror de vet hva er , takker på forhånd. !: At clutchen rykker kan være slitt/defekt trykkplate,alså tallerkenfjørene. Kan også være oljerester på lamell og/eller slitte/defekte dempefjører i lamell. Uansett må clutchen m/trykkplate utskiftes...Kva dette koster veit eg ikkje,men er ganske kurant å gjøre sjøl viss tilgang til løftebukk 2:Treghet i kassa når olja er kald tyder som regel på at det er på tide å skifte olja. Har du ei kasse som bruker GL4 olje(ikkje hypoid/GL5) kan du også fosøke med motorolje,mangen som får gode resultat med dette også. Hvorfor dette skjer er pga synkroniseringsringene i kassa på gira går tregt rundt,og bruker tid på å enten spoles opp eller ned i rett hastighet for å få inngrep. Dette pga av oljens tykkhet ved kald temp. 3 & 4:Dette kan tyde på en vakuum-lekkasje ja. Enkleste måten å sjekke etter slikt er å bruke øynene,vri og bende litt på slanger o.l for å høyre om turtallet varierer,samt bruke startgass på samme tinga for å høyre om motoren ruser seg. Sjekk sleideventil/tomgangsregulator,innsugslanger osv... LMM i den forkortelsen kan bety både LuftMengdeMåler og LuftMasseMåler. Forskjellen på desse er at Luftmengdemåleren måler mengda/volumet med luft som passerer inn i motoren,mens Luftmassemåleren måler massen/tettheten på lufta som går inn i motor. Kort fortalt: Innsprutningssystema kan oppsummeres i 4. K-Jetronic: Mekanisk innsprut. L-Jetronic:Elektronisk innsprut målt verdi luftmengde. LH-Jetronic:Elektronisk innsprut målt verdi luftmasse. D-Jetronic:Elektronisk innsprut målt verdi lufttrykk/atmosfære. I tillegg kommer f.eks LE-Jetronic,KE-Jetronic osv som er Europaversionen eller en slags meir avansert/el-utgave av org systema. Monopoint og elektrisk forgasser er heldigvis meir sjeldent!! Noen har kontinuerelig innsprøytning,andre har sekvensiell. Forskjellen på måleren på luftMENGDE og luftMASSE er at mengdemåleren fungerer som ei dør som blafrer i vinden omtrent,og gir signal til ECU om mengden luft ettersom kor "åpen døra" er. Massemåleren har en varmetråd i innsuget. Den blir nedkjølt av oksygenmolekyla i innsugslufta,og trenger meir strøm for å holde en konstant temperatur. Dvs den "teller" oksygenmolekyla som treffer sensoren ved å rekne ut kor mykje spenning som må til for å holde varmetråden på en konstant temperatur. Denne typen måler er meir effektiv enn mengdemåler ettersom den måler tettheten i lufta og ikkje kun mengden(tenk på fjelloverganger kontra lavlandet). Håper dette besvarte noen av dine spørsmål
Champ Skrevet November 16, 2007 Forfatter Skrevet November 16, 2007 E36Cab1 skrev: Champ skrev: ok , skal prøve etter beste evne å beskrive tingene jeg tror er noen småfeil, men som jeg slett ikke er sikker på.1. Clutch: den slipper før den kommer helt ut så det tyder vel på at den ikke er helt slitt? det som er problemet med den er at den slipper brått, og bilen da nykker litt når jeg skal starte. hvis jeg lar bilen gå på tomgang i 1 gir og siger fremover nykker det fælt. hva kan problemet være og hvordan løses det, og hva vil det etter din mening kunne koste? 2. kan være litt treg å få i 2 gir på kald motor, ikke ekstremt treg men litt treg. men er dette noe å bekymre seg over når alt kjennes ok når motoren blir varm ? hvorfor? hvordan fikse? 3. Vakum\forbruksmåler Den pumper opp og ned med ca 0,2 liter når jeg kjører , har hørt at denne måleren går på vakum, tyder dette på at jeg har noe feil med vakumet eller noe annet, pumper med 1 sekund mellomrom, veldig jevnt? hvordan sjekke? fikse? dyrt? 4. litt ujevnt gange på tomgang, spessielt når bilen er kald, drar også litt ujevnt opp til 2500 rpm, mest på kald motor. kan dette ha samsvar med de variasjonene jeg ser på forbruksmåler som pumper opp og ned jevnlig hvert sekund? Håper noen vennlige sjeler tar seg tid til å svare hvis de ser noe dem tror de vet hva er , takker på forhånd. !: At clutchen rykker kan være slitt/defekt trykkplate,alså tallerkenfjørene. Kan også være oljerester på lamell og/eller slitte/defekte dempefjører i lamell. Uansett må clutchen m/trykkplate utskiftes...Kva dette koster veit eg ikkje,men er ganske kurant å gjøre sjøl viss tilgang til løftebukk 2:Treghet i kassa når olja er kald tyder som regel på at det er på tide å skifte olja. Har du ei kasse som bruker GL4 olje(ikkje hypoid/GL5) kan du også fosøke med motorolje,mangen som får gode resultat med dette også. Hvorfor dette skjer er pga synkroniseringsringene i kassa på gira går tregt rundt,og bruker tid på å enten spoles opp eller ned i rett hastighet for å få inngrep. Dette pga av oljens tykkhet ved kald temp. 3 & 4:Dette kan tyde på en vakuum-lekkasje ja. Enkleste måten å sjekke etter slikt er å bruke øynene,vri og bende litt på slanger o.l for å høyre om turtallet varierer,samt bruke startgass på samme tinga for å høyre om motoren ruser seg. Sjekk sleideventil/tomgangsregulator,innsugslanger osv... LMM i den forkortelsen kan bety både LuftMengdeMåler og LuftMasseMåler. Forskjellen på desse er at Luftmengdemåleren måler mengda/volumet med luft som passerer inn i motoren,mens Luftmassemåleren måler massen/tettheten på lufta som går inn i motor. Kort fortalt: Innsprutningssystema kan oppsummeres i 4. K-Jetronic: Mekanisk innsprut. L-Jetronic:Elektronisk innsprut målt verdi luftmengde. LH-Jetronic:Elektronisk innsprut målt verdi luftmasse. D-Jetronic:Elektronisk innsprut målt verdi lufttrykk/atmosfære. I tillegg kommer f.eks LE-Jetronic,KE-Jetronic osv som er Europaversionen eller en slags meir avansert/el-utgave av org systema. Monopoint og elektrisk forgasser er heldigvis meir sjeldent!! Noen har kontinuerelig innsprøytning,andre har sekvensiell. Forskjellen på måleren på luftMENGDE og luftMASSE er at mengdemåleren fungerer som ei dør som blafrer i vinden omtrent,og gir signal til ECU om mengden luft ettersom kor "åpen døra" er. Massemåleren har en varmetråd i innsuget. Den blir nedkjølt av oksygenmolekyla i innsugslufta,og trenger meir strøm for å holde en konstant temperatur. Dvs den "teller" oksygenmolekyla som treffer sensoren ved å rekne ut kor mykje spenning som må til for å holde varmetråden på en konstant temperatur. Denne typen måler er meir effektiv enn mengdemåler ettersom den måler tettheten i lufta og ikkje kun mengden(tenk på fjelloverganger kontra lavlandet). Håper dette besvarte noen av dine spørsmål Tusen takk for fyldig svar.... me like... selv om jeg ikke skjønner så mye av det innsprøytningsopplegget så var de andre tingene veldig informerende og opplysende. Du nevner jeg skal bruke startgass for å sjekke om motoren ruser seg, vil det si at hvis der er en vakumlekasje så vil det hullet i slangen trekke inn luft\startgass som kommer inn i motoren som da vil ruse seg pga dette ? har jeg riktig tankegang der ? Hvordan sjekke om LMM er gåen eller har noe feil ? Girolja skifta jeg for ca 6-7 mnd siden så den skulle være ok, men du mener altså jeg burde skifte hele klutchpakka ? skifte hele rukkelet av klutchdeler ?
jensemann23 Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 [quote name=" Du nevner jeg skal bruke startgass for å sjekke om motoren ruser seg' date=' vil det si at hvis der er en vakumlekasje så vil det hullet i slangen trekke inn luft\startgass som kommer inn i motoren som da vil ruse seg pga dette ? har jeg riktig tankegang der ? quote] Det er helt korrekt! :
E36Cab1 Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Ja det stemmer. Vakuumet blir laget fra innsuget,så sprøyter du startgass ved en eller annen vakuum-lekkasje vil det ende opp i forbrenninga og motor vil ruse seg. Viss girolja er ok så kan det være en sammenheng med at clutchen din er dårlig funksjon på ja. Sjølvsagt kan det også være slitte synkronringer eller synkronmesh som gjør sitt til treghet da At lamellen henger på splines på utg.aksel frå gir hender også. Du har vel massemåler,den kan renses på ulike måter med ulike middel. Men du kan jo først prøve å få tatt en feilavlesing(diagnose-test) på et Bmw verksted. Girkassa ville eg ha plukka av og fått studert clutch/trykkplate/thrust-lager osv grundig. Er symptoma som du beskriver er nok noe av desse komponentane defekt. Skift ALLTID trykkplate&thrustlager sammen med lamellen.
Energetic Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Du burde kanskje også nevne det innsprøytings systemet som BMW har brukt i 15-20 år nå?
Champ Skrevet November 16, 2007 Forfatter Skrevet November 16, 2007 ok, takker for gode svar !! selv kan jeg ikke skru slike ting, har heller ikke midler til å bruke så mye tid til dette på verksted. kjenner ikke noen som kan gjøre slikt heller, så da blir det verksted , det er dyrt så da blir det bare å få bytta hele clutchopplegget , så kan jeg selv sjekke vakume\falskluft, skal man ha verkstedet til å undersøke disse clutchdelene osv blir det nok jævlig dyrt, sikkert billigere å bytte hele dritten da. Noen i Tromsø som kan dette og vil tjene en slant ?
E36Cab1 Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Energetic skrev: Du burde kanskje også nevne det innsprøytings systemet som BMW har brukt i 15-20 år nå? Og med det tenker du på..????
Bimmerlars Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Han tenker nok på Motronic. Da tar samme ECU seg av tenningsdelen. F. eks L-jetronic har eget separat tenningsanlegg. Trådstarter: Sjekk innsugsbelgen din nøye for sprekker og revner
E36Cab1 Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Rekna med det var det han tenkte på,Bosch Motronic. Men ettersom den bruker massemåler ligger det teknisk sett under LH. L,LH,D og K er egentlig bare en klassefisering av de forskjellige innspr.systema. Motronic står egentlig for motorstyring,alså at styresentralen styrer og får signal fra de fleste "avdelingane" av motoren.
LodeRunner Skrevet November 16, 2007 Skrevet November 16, 2007 Hvis det lugger i første, gjerne ved stopp og start under køkjøring. Bilen hopper nesten. Så tipper jeg girkassa er gåen. Hadde dette på min gamle girkasse, og det forsvant når jeg satte inn ny kasse. Jeg tror ikke det har noe med clutchen din å gjøre. Det er nok også grunnen til at den er treig å få i andre gir. Men hvis det er fylt på vanlig girolje, og ikke ATF olje så vil den også være treg når den er kald. Så det kan jo også være verdt å sjekke -LR
Champ Skrevet November 16, 2007 Forfatter Skrevet November 16, 2007 Lugginga er ikke så kraftig egentlig, kjennes mest hvis jeg slipper gassen og lar den trille frem i 1 gir, når den da kommer ned på tomgang begynner den å nykke. Girolja er ikke så lenge siden den er bytta og den var fin etter bytte. Det jeg merker tydelig er at clutchen tar veldig fort\brått nå i forhold til det den gjorde tidligere, er liksom ikke noen mellomting fra den begynner å ta til den er ferdig å ta. Fra den begynner å ta til den er ferdig virker det som det er bare 1 cm på pedalen, godt mulig den også tar litt lengre ut nå enn tidligere. Det at den er treg i 2 gir har jeg kanskje overdrevet, har rpøvd å nevne at den er ikke supertreg, bare litt tregere enn før.
Bimmerlars Skrevet November 17, 2007 Skrevet November 17, 2007 Høres jo ut som du har utløserlager/clutch problem. Hadde sjekka hardykobling først. Er den i orden hadde jeg tatt av kassa og sett på clutchen og kassa hvis clutchen ser helt i orden ut. En clutch som forøvrig ser bra ut kan hugge. Se etter varmeflekker og små sprekker i svinghjulet, det kan gjøre at clutchen hugger
Champ Skrevet November 19, 2007 Forfatter Skrevet November 19, 2007 mye mulig du har rett i alt du sier , men jeg kan ikke slikt selv, så må på verksted og ser for meg at det å skru av alt for å SE om det er i orden vil bli en meget dyr affære
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå