Zaphod Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Tenkte og bytte Toppakning når jeg alikevel må bytte en del andre deler på bimmern og i den forbindelse lurte jeg på om det er noe annet en slipesett man bør tenke på, f.eks strekkbolter o.s.v? Fikk også beskjed at man trengte spesialverktøy til jobben, trenger man annet spesialverktøy en momentnøkkel? Takker for svar på forhånd Ot: Hva er casterstag på dansk, sitter på Koed her
BreitBau Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Ja skal vi se.. Verktøy: Pakningsfjerner(sånn på tube).. Pakningsskrape til å skrape bort gamle pakningsrester på toppen og blokka samt termostathuset. Så må du ha momentnøkkel med 30 nm (10 nm - 100nm eller lignende).. Så er det jo noen som gjør dette uten disse to tingene men det er nå STERKT anbefalt skal du gjøre detta skikkelig og ikke minst sikkert.. Låsepinne for svinghjul og Låseverktøy til kammene.. Egentlig trenger du også ett verktøy som legger press på kammene mens du løsner de så de ikke vrir seg når du skrur de løs.. Men om du vrir en kvart omdreining på hver skrue og jobber i spiralform utover så skal det gå bra.. Tar jævli langt tid da.. Så er det riktig at du trenger strekkbolter.. Og du trenger en drøss med 2 liters isbokser eller lignende til å ha bolter og muttere oppi. Lurt å merke boksene for hvor de hører til hen.. Er ikke dumt om du har sånne større oppbevaringsbokser i plast til å ha diverse deler oppi.. Som du seff også merker (innsug, utblås osv).. Du trenger noen plastkopper til å ha ventilløfterne i.. Husk at disse skal tilbake på samme plassen som der du tok de ut, så derfor er det greit å merke koppene med hvor de skal hen.. Deretter litt olje som ventilløfterne skal ligge i mens du skrur.. Så trenger du litt parafin til å rengjøre deler for motorsøl og olje og dritt.. Også trenger du ett TORX pipesett.. Lurer på om du hvertfall trenger E12 til strekkboltene, og også E10.. (eller var det E8?) Til slutt vil jeg anbefaler en strikk til å henge kjede i mens du har av toppen, slik at kjedet ikke detter av i bånn ved veiva..Og helst også en ståltråd til å sikre strikken i igjen.. Strikken og ståltråden henger du seff i fra taket og ned.. Detta med å få av ventilfjærene må du også ha en spesiell tang til... Men den aner jeg ikke åssen ser ut, for det gjorde trimmern for meg Hmm.. Kan ikke komme på flere ting utenom vanlig verktøy.. Kjøp deg ett SKIKKELIG godt pipesett. Og kjøp deg en latmanssarm til å trekke opp strekkboltene med.. De sitter helt jævli..
boost Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 har du vanos? da treng du meir verktøy hehe
Steffan C Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Ot: Hva er casterstag på dansk, sitter på Koed her Stræbearme .
Zaphod Skrevet November 15, 2007 Forfatter Skrevet November 15, 2007 Ja skal vi se..Verktøy: Pakningsfjerner(sånn på tube).. Pakningsskrape til å skrape bort gamle pakningsrester på toppen og blokka samt termostathuset. Så må du ha momentnøkkel med 30 nm (10 nm - 100nm eller lignende).. Så er det jo noen som gjør dette uten disse to tingene men det er nå STERKT anbefalt skal du gjøre detta skikkelig og ikke minst sikkert.. Låsepinne for svinghjul og Låseverktøy til kammene.. Egentlig trenger du også ett verktøy som legger press på kammene mens du løsner de så de ikke vrir seg når du skrur de løs.. Men om du vrir en kvart omdreining på hver skrue og jobber i spiralform utover så skal det gå bra.. Tar jævli langt tid da.. Hvor får du kjøpt låsepinne for svinghjul og låseverktøy til kammene, er det egentlig spesialverktøy eller såkalt Biltemavare
BreitBau Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Kjøpte det fra ebay fra en kar i usa.. Kosta 1000 kroner.. letteste er vel om de har på ditt lokale bmw verksted.. ellers går det fint an å lage selv.. Men har ikke tegningene i hodet.. og ja.. det er originale deler.. Koster flesk å kjøpe sånt verktøy fra bmw..
Dirty Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Ja skal vi se..Verktøy: Pakningsfjerner(sånn på tube).. Pakningsskrape til å skrape bort gamle pakningsrester på toppen og blokka samt termostathuset. Så må du ha momentnøkkel med 30 nm (10 nm - 100nm eller lignende).. Så er det jo noen som gjør dette uten disse to tingene men det er nå STERKT anbefalt skal du gjøre detta skikkelig og ikke minst sikkert.. Låsepinne for svinghjul og Låseverktøy til kammene.. Egentlig trenger du også ett verktøy som legger press på kammene mens du løsner de så de ikke vrir seg når du skrur de løs.. Men om du vrir en kvart omdreining på hver skrue og jobber i spiralform utover så skal det gå bra.. Tar jævli langt tid da.. Hvor får du kjøpt låsepinne for svinghjul og låseverktøy til kammene, er det egentlig spesialverktøy eller såkalt Biltemavare Det er noe du ikke trenger! så lenge du stiller inn registere!
BreitBau Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 jaja.. sa jo det at det er ikke noe du trenger for å gjøre jobben.. ' Jeg kjøpte det for å være safe.. Da visste jeg at toppen og blokka var låst, så da var det ikke stort feil jeg kunne gjøre..
02 Touring Skrevet November 15, 2007 Skrevet November 15, 2007 Det går og bruke "Biltemagreie" http://www.biltema.no/Archive/Product_i ... -344_l.jpg
Zaphod Skrevet November 25, 2007 Forfatter Skrevet November 25, 2007 Hvor tung er m50b20 motor'n egentlig? Tenkte i forhold til motorstativ for og gjøre jobben lettest mulig.
Bimmerlars Skrevet November 25, 2007 Skrevet November 25, 2007 +-180kg tror jeg. Kjøp stativet til Biltema. Holder i massevis. Skal du bare ha av toppen hadde jeg latt motoren sitte i bilen
Fliid Skrevet November 25, 2007 Skrevet November 25, 2007 Sier som Bimmerlars. Om du var interissert i noen like meninger:P hehe
Zaphod Skrevet November 26, 2007 Forfatter Skrevet November 26, 2007 Tror egentlig det er lettest ja. Undersøker bare litt for og være sikker, vet aldri hva som kan gå til helvete
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå