Gå til innhold

e-39 automat girer ikke alltid til høygir

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en 97 523 med tiptronic girkasse noen ganger girer den ikke alltid til 4 og 5 gir. har prøvd og bytte abs følere da dette har noen ganger vært et problemmen ute hell....er det noen som har noen tips til dette

:D:D

Skrevet
Sikkert en føler på kassa, ta en diagnosetest så finner du nokk feilen skal du se :D

jeg har hatt diagnose på kassa men det er ingen feil lagret :shock::D

Skrevet

Har du prøvd å nullstille kassa,koble vekk minuskabel i 30 minutter og kjøre veldig forsiktig de første milene så adaptiv systemet lærer at den skal gire mykt og riktig.Jeg fikk slike feil etter en del hard kjøring på manuellt.Nå er den bra igjen.

• 2 months later...
Skrevet

Funne ut av problemet? Har hatt problem med kassen på min 520iA -97. Begynnte med at eg måtte dra den over til sport og tilbake til D for at den skulle gire opp til 4/5 gir. No må eg gire manuellt for å få han opp i 4/5 gir. Girer heilt fint ellers. Har nullstillt minne på kassen og lest feilkoder, ingen feil på motor, gir eller abs.. Tips??

Skrevet

hadde selv dette en periode på forrige bilen min og... tror kassen levde sitt eget liv... er mange som har dette problemet... kom somregel etter jeg hadde kjørt litt på...

Skrevet

Ikke så dum tanke å skifte olje og filter på automatkassene - bare tull å ikke skifte olje selv om mange påstår at det ikke skal gjøres - men det er viktig å bruke den riktige oljen. Fyller du på feil olje er det ikke sikkert kassene holder så lenge.

Oljen skal tappes av når automatkassen har normal arbeidstemp.

Men...det er ikke bare bare å lese av nivået på kassen - da det kommer an på hvilken temp. oljen har. Har feks oljen en temp. på 40 grader skal oljens nivå være 13 - 25 mm målt fra enden av peilepinnen.

Skrevet

Dette med å bytte olje på kassen er ikke dumt, men du må sjekke ut med en bmw forhandler hvilken oljetype du skal bruke. Det finns flere typer av denne lifetime oljen, og du kan skade kassen dersom du fyller feil olje. Jeg har byttet 2 ganger på min 99. På ca. 130k og 140k. Hos forhandler i Trondheim anbefalte de å bytte på 100k selv om det var lifetime oil. De mente at det kalde klimaet vi har i landet var negativt for kassen. Kondens etc. De var behjelpelig med olje og filter, og billig var det oxo. Kjempehyggelig delelagersjef som fiksa det meste :D

Det er ikke peilepinne på disse kassene, men nivåplugg. Du fyller til det er fullt. Det er heller ikke avtapping, men du skrur ned bunnpannen og der finner du oxo filteret som du må bytte samtidig. Med orginalfilteret følger det skruer og pakning til bunnpannen. Når du skal fylle opp kassen med olje er det greit å være 2 personer. Fyll kassen full. (Til det renner ut av nivåplugg) Start opp motor, og kjør gjennom alle gear på tomgangsturtall. Samtidig topper du opp med olje på kassen. Pass på at temperatur på olje og kasse er ca. 20 grader C.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...