Gå til innhold

E30: Koking, viskosekobling og tomgangsregulering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis har en -85 E30 323i som koker etter ca. 10 minutters kjøring.

Har sjekka termostaten, og denne er i orden. Vannpumpa er fin og radiatoren er ok. Vi har selvsagt tenkt på toppakningen, men innbiller oss at bilen ville gått dårligere, evt kutta helt ut, om denne var gåen? Heller ingen eggedosisfarge i oljen. Noen andre tips om hva det kan være?

Har etterhvert funnet ut at viskosekoblingen er rimelig slapp, da vi ser at vifta stopper noen sekunder etter oppstart. Ser også at vifta prøver å starte igjen, men kommer ikke helt igang. Har demontert de delene, og det leder meg til neste spørsmål :)

Lurer på om viskkosekobling og vifta på 323n passer overens med de fra en -86 E30 324d? Hvis ikke, er det de samme på 325?

Kan noen beskrive, gjerne med et bilde, hvor tomgangsregulatoren sitter på disse motorene? Er vel M20B23 -motoren det er snakk om her?

Ble mange spørsmål gitt :)

På forhånd takk for svar!

Tor Erik

Skrevet

Fant ut gjennom realom.com at delenummeret på viskosekoblinga på 323i er 11521723918. Når jeg søker på dette blant bruktdelene på koed.dk, finner jeg mange viskosekoblinger fra alt fra 316 til 328 og M3. Vil det da si at disse går om hverandre?

Takker for svar :)

Skrevet

koblinga på m20b20 og m20b25 går over. aner ikke om det er samme delenummer men det funker for det gjorde jeg. bilen min koka hvis den bare stod på tomgang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...