Attila Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 Nå har jeg nettopp hatt bilen på eu-kontroll, og funnet ut at det jeg trenger er: nye foringer i bakstillingen, nye bærearmer foran med bærekuler, og ny eksos på midten. Prisoverslaget jeg har fått kom på 14000,- uten eksos, og med forstillingskontroll. Og da utgjør delene 6700,- av de 14000,-. Syntes selv at 7000,- hørtes mye ut for jobben, og det er ikke engang merkeverksted. Noen som kan fortelle meg om det er en normal pris, eller om jeg bør få et overslag fra et annet sted. Eventuelt hvor jeg får tak i billigere deler. Har lyst på effektanlegg og polyforinger, men med en sånn prislapp på arbeidet, blir det lite til overs til morro. Takker på forhånd for hjelpen.
bjalle Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 Det kan være veldig mye å spare på å sjekke priser på flere verksteder hvis du ikke har merkeverksted i nærheten,Er som regel billigere enn man tror på ett bmw verksted.7000 var en overpris for jobben ja.Kjøp bærearmer og foringer fra koed.dk så sparer du en tusenlapp eller to der også.
en325ic Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 men etter å ha bytta bærearmer treng du jo ik forstillings kontroll! kordan foringe i bakstillinga da? å kordan type bi??
øystein andre Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 syns dette var veldi dyrt.. pris må du få fra alle verkstedene du kan bruke, fast pris helst bare å prute, 14000 kan ikke stemme i det hele tatt du får nå sikkert alle delene inklusive eksos på koed for under 5000, å da er det polyforinger.. ikke att jeg kan garantere det men reger nesten med det sjekk koed du
bjalle Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 Det skal være forstillingskontroll uansett hvilken del du bytter i forstilling, også når du skifter bærearmer,stivere foringer osv,viktigere enn de fleste tror.
jolly Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 nye foringer i bakstillingen, nye bærearmer foran med bærekuler Dette krever en firehjulskontroll. Det utgjør ca 3000.- alene. det er en møkkajobb å utføre som tar mye tid. Ikke lurt å ta bare en forstillingskontroll på en Bmw. (forstillingskontroll koster ca 1300.-) Det har du igjen for i forhold til dekkslitasje og kjøreegenskaper , og ikke minst varigheten på de foringene du ikke skifter. Det blir jo fort 6700.- når en snakker bil da. Desverre.... Hadde jeg vært deg så hadde jeg vel sjekka delekostnaden hor GS bildeler opp mot de delene som du skal skifte. Regner med du har fått et tilbud som også beskriver hvilke deler som skal byttes. Hvilke foringer i bakstillingen ? Det er jo en del av de. Er det lenkarmer inne i bildet, skal foringene i stab staget skiftes også. Hadde jeg fått et slikt pålegg på min bil , så ville jeg skifta alt av foringer og stag som jeg greide å skifte selv , og dagen etterpå satt bilen inn til firehjulskontroll på et autorisert verksted. Kjøp verktøy på biltema til å presse inn foringene med , koster ikke allverden. Hvis du ikke har effekt anlegg eller spesielt eksosanlegg så er det mange typer som duger nesten like bra som det orginale. Gjør du dette selv så tiååer jeg du vil havne på 10000.- inkl. eksosen og firehjulskontroll. Lykke til
jensemann23 Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 så jeg må på 4-hjulskontroll om jeg bytter fra tromler til skiver bak også? (bytter bærearmer bak)?
en325ic Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 Det skal være forstillingskontroll uansett hvilken del du bytter i forstilling, også når du skifter bærearmer,stivere foringer osv,viktigere enn de fleste tror. er jo ikke dumt nei! men INGEN kunda er intreserti å betale par tusen i 4hjulskontroll etter å bytta bærekula! er en erfaring jeg har! men er ikke dumt å ta 4hjulskontroll uansett ka du jør med understellet! men d tar tid og koster høvdinger! høvdinger du heller kunne brukt på råning:) men bytte av bærearmen har ikke innvirking på hjulgeomentrien så frems d ikke blei tatt 4hjulskontroll når det var slakk i denne!
jolly Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 Firehjulskontroll er ikke noe dere MÅ ta. Men...om dere bruker 3000.- på dette , så sparer dere dette inn igjen veldig fort. Fire skeivslitte dekke kan jo representere en pen sum. Jo breiere dekk jo fetere sum.Tar en vinterdekka også da så ..... Men det verste er egentlig de "friske" foringene som sitter rundt om kring og ikke har riktige vinkler i foringshusene. Disse blir slitt dobbelt så fort . Og da vet en jo av erfaring fra første gang en skiftet foringer hvor dyrt det var. Så , ja. Det er lurt å ta en kontroll/justering på alle fire hjul.
-Marius- Skrevet November 21, 2007 Skrevet November 21, 2007 Kjøp delene selv og bytt de selv, masse penger å spare. Og vist du kjøper powerflex foringer bak, så sparer du masse arbein, er veldig lett å skifte. Angående 4-hjulskontroll så koster det IKKE 3000 kr. Jeg var på en slik kontroll her i Bergen og måtte betale 1000 kr+mva (høysesong).
BreitBau Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 stemmer det.. Betalte 1500 her for en firehjulskontroll..Og dessuten.. Hva er 7000 kr i arbeid da? 8 abreidstimer på verksted? 6700,-for deler? Syns ikke det hørtes gæli ut i det hele tatt jeg da men.. Det koster jo en 250-300 kroner per foring/kuleledd som sitter i navet. og de er de 4 av totalt.. De andre koster noen kroner de å.. Åsså skal du ha bærekuler.. og bærearmer.. Koster ikke bærearmene en 2500 per stykk da nesten? Kan kanskje spare en snau 1000 lapp på å bestille fra koed? Og gjøre jobben sjøl? Har dere noengang prøvd å løsne en foring sjøl? Går fint om du har hydraulisk presse altså.. men om du ikke har? Good f****ing luck... Er jo en par timers arbeid bare å bytte alle foringene i bakstillinga.. Og får å få til dette vil jeg tro de må ned med både navet/styrearmen.. og så med ut med bærearmene.. (forutsatt at det er foringene både fra travers--> bærearm og bærearm---> nav.. Fin jobb det om alt er bra rusta fast og full i skjiit.. Så kommer samma dritjobben med bærearmene foran.. Tipper detta tar 1 1/2 - 2... Også kommer bytte av eksosen.. 1/2 - 1 time.. Syns det var litt dyrt med arbeid.. men om du har lyst te å prøve så er det bare å kjøre igang det.. tror nok du må nedpå å få de til å presse ut og inn igjen foringene for deg.. og det må du belage deg på de skal ha en tusenlapp for.. Også må du ha den på firehjulskontroll der.. Regn med de tar en 2000,- for den jobben.. Også siden dette er midten på eksosen så er det vel gjerne katalysatorn det er snakk om.. Og da måler de vel, og det tar de fort 500 for om du skal nedpå å gjøre der.. Så da er du i 3500 kroner spart da om du gjør jobben sjøl.. Så kan vi ta ett "psykisk" regnestykke.. For min del er fritida mi verdt mer enn hva jeg får i lønn.. Har 150 ca i lønn.. For at jeg skal gidde å jobbe overtid må jeg ha 250... Skal jeg skru bil og få dritt i øya skal jeg ha 350..så da er vel fritida mi verdt 350 om du vil kjøpe den.. 3500 / 350 = 10 timer.. For hver time du bruker over 10 timer på detta, har du "tapt" penger"..... Og dersom du aldri har gjort detta før, og boltne er rustne, så kan vi regne med at man bruker omtrent dobbelt så lang tid.. ca 12-14 timer da..
BreitBau Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 Kjøp delene selv og bytt de selv, masse penger å spare. Og vist du kjøper powerflex foringer bak, så sparer du masse arbein, er veldig lett å skifte. Angående 4-hjulskontroll så koster det IKKE 3000 kr. Jeg var på en slik kontroll her i Bergen og måtte betale 1000 kr+mva (høysesong). Powerflexforinger kommer vel så vidt jeg vet til travers, stabstag og yttre bærearm? Ikke noen der til bakstilling anna enn yttre bærearmer? .. Om det er snakk om traversforinger også, er det HVERFALL snakk om at du har fått det billig.. Men det er sjelden de bytter.. Så det tror jeg du kan glemme.. Powerflex sett til bakstilling koser 2000.. Så kan du legge på 1500 til bare for de foringene du IKKE får i powerflex.. Da snakker vi øvre og nedre kuleledd på navet.. Øvre og nedre foring på travers --> bærearm.. og fremre og bakre foringer på diff... Da har du bytta alle foringer i bakstillinga.. og da ligger det nok endel mer arbeid bak enn 3-4 timer..
Jesse Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 betalte 800 for 4-hjuls kontroll jeg :S hørte rundt og lå fra 800-1000kr
Attila Skrevet November 26, 2007 Forfatter Skrevet November 26, 2007 Da var powerflex bærearmer og foringer foran, traversforinger bak, og simons eksos bestilt fra koed for 7500,-. Regna litt på det Teddysen som deg, og fant ut at det ikke var verdt å ta det selv, så fikk mekanikeren jeg kjenner der til å bytte noe smådeler, sette på senk, og rense kjølevæskesystemet mitt inkludert i prisen istedet.
BreitBau Skrevet November 26, 2007 Skrevet November 26, 2007 hehe:) Finnes alltid ett psykisk regnestykke også veit.. Men alle tenker jo bare spare spare spare.. Nå er det kaldt.. Og selv om garasjen blir pisslunka med en vifteovn så skulle jeg mye heller liggi i sofakroken, med dama halvnaken og under ett pledd.. Tett inntil.. Slikt noe er "priceless".. Men så klart.. Enkelte ting er mye bedre å gjøre sjøl enn andre ting.. Motorskruing er jo artig.. Og i stor kontrast til å ligge under bilen.. Trangt og jævli.. Og sanden legger seg som fine glasskår unde linsene og halsen kjennes som stranda i rio de janeiro... Og det eneste du kan tenke på er at nå har du driti deg ut, for du har vridd over en bolt 3 ganger, og nå kan du bare glemme å prøve med den pipa lengre.. Nå må du sveise på en mutter, eller finne på noe anna.. Å få slippe sånne ting er også priceless..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå