jensemann23 Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 Er det en vanskelig operasjon når motor er ute av bilen? Må man demontere kamaksler og ventiler for å bytte toppakningen?
BreitBau Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 Du har ENDEL spørsmål du.. Som flere her har sagt..Prosjekt tråd er greit.. Dessuten kunne søk funksjonen svart på spm ditt... Er ikke nødvendig å demontere dette ved bytte.. Men da må du ha ei tynn torx pipe som går nedi kam-"huset" eller hva jeg skal kalle det.. Personlig måtte jeg av med kammene for å få av toppen, da pipa var for tykk til å komme til uten å fjerne kammen..Du kan si det slik at det er godt å trangt.. Og jeg turte ikke bruke tynnere pipe, for strekkboltene sitter som f..... Men du trenger å løsne kamdrevene og kjedet fra kammen.. Ingen big deal det da heldigvis..
BreitBau Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 Om du ser på prosjektet mitt på side 2.. Så ser du ett bilde av toppen når den er "åpen" (toppdekslet er av)...Der kan du se på eksossiden hvordan kammen blir holdt fast ved hjelp av disse kam"lagrene"...Midt mellom disse kan du se ett lite felt.. Sånn liten bås kan du si... Nedi der..Sitter strekkboltene...
Sir Hofstad Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 Viktigste i prossessen er å låse kammene ved demontering av drev, ellers risikerer du at kammen slår over og resulterer i bøyde ventiler. greit å sette motor på merker for å gjøre det lettere for seg selv. Osv
jensemann23 Skrevet November 22, 2007 Forfatter Skrevet November 22, 2007 hmm, låsing av kammene, gjør jeg det med et spesialverktøy? en plate med noen hakk i eller hva det er? Grei sak å lage selv?
BreitBau Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 Nok engang.. Om du ser på side 2 i prosjekttråden min så ser du litt lengre ned at jeg har noe verktøy i en rød boks.. Det er spesialverktøyet for å låse kammene og svinghjulet.. Kan også lages.. Står mål i haynes manualen, men husker ikke de i hodet, og boka ligger i mekkegarasjen.. (5 mil herfra)
jensemann23 Skrevet November 22, 2007 Forfatter Skrevet November 22, 2007 i haynes står det at "none" of the pistons must be at TDC" når man skal ta av toppen. MEn jeg trodde man skulle låse av veiva med locking tool?? Da er jo nr 1 på TDC.. :S:S skjønner ikke helt. jeg bare leser meeg opp, i tilfelle det blir kjøp av defekt motor:) skal man bare låse kammene med spesialverktøyet??
BreitBau Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 Grunnen til at stemplene IKKE skal stå i tdc er for å forsikre seg selv om at ingen ventiler klunker borti stempla.. Samme som når du setter den på.. Motoren vries ca ca 30 grader mot klokka.. Så vries den ca ca 30 grader tilbake etter en liten stund.. Må gi toppen og ventilene litt tid til å tilpasse seg presset igjen etter at du har montert kammene og stramma strekkboltene.. Låse motoren i TDC trenger du bare når du skal begynne med fininnstillingen av kammene..
BreitBau Skrevet November 22, 2007 Skrevet November 22, 2007 Og jeg regner med du må av med kammene.. Om du da ikke er så heldig å ha en pipe som kommer seg nedi der.. Uansett da.. For å presisere.. Motoren skal IKKE stå i TDC når du monterer toppen.. Slik at du ikke klunker noen ventiler i stemplene.. Finn tdc (helst med låsepinnen).. deretter 30 grader mot klokka.. Monterer toppen., også 30 grader tilbake igjen.. Dette gjelder uansett om du har kammene montert i toppen ved toppakningsbytte.. Du setter motoren først i tdc når du skal justere kammene og sette på igjen kamdrevene.. Også bør du absolutt finne tdc ved hjelp av låsetappen.. Jeg gjorde ikke det, bare trodde jeg hadde den på riktig takt (tdc skal være på kompresjonstakten), og når jeg ikke hadde det så var det å løsne kammene igjen så jeg fikk turna motoren en gang så det ble riktig..
Singda Skrevet November 23, 2007 Skrevet November 23, 2007 Og jeg regner med du må av med kammene.. Om du da ikke er så heldig å ha en pipe som kommer seg nedi der..Uansett da.. For å presisere.. Motoren skal IKKE stå i TDC når du monterer toppen.. Slik at du ikke klunker noen ventiler i stemplene.. Finn tdc (helst med låsepinnen).. deretter 30 grader mot klokka.. Monterer toppen., også 30 grader tilbake igjen.. Dette gjelder uansett om du har kammene montert i toppen ved toppakningsbytte.. Du setter motoren først i tdc når du skal justere kammene og sette på igjen kamdrevene.. Også bør du absolutt finne tdc ved hjelp av låsetappen.. Jeg gjorde ikke det, bare trodde jeg hadde den på riktig takt (tdc skal være på kompresjonstakten), og når jeg ikke hadde det så var det å løsne kammene igjen så jeg fikk turna motoren en gang så det ble riktig.. Det værste er vell å finne en pipe som går nedi det hullet til den lille torkx skruen helt til høyre, driver å springer trondheim runt jeg for å få taki en slik.
Rino Skrevet November 23, 2007 Skrevet November 23, 2007 Mulig jeg er litt ute på jordet nå men det er ikke første gang. er det ikke like greit og plukke toppen rein og få plan slipt den, og samtidig slipe ventiler og bytte tetninger?
jensemann23 Skrevet November 23, 2007 Forfatter Skrevet November 23, 2007 jo er vel det. Men hvis det ser greit ut, så er det deilig å slippe å ta av kammene? er vel litt jobb å dette de på?
Hawkon88 Skrevet November 23, 2007 Skrevet November 23, 2007 "fort" gjort.. dessuten syns jeg motor skruing er gøyeste delen av skruingen.. men det er vel kanskje bare meg?
mistabeen Skrevet November 24, 2007 Skrevet November 24, 2007 når man først er i gang med toppen kan man vel ta for seg alt og få det skikkelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå