Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har ENDEL spørsmål du.. Som flere her har sagt..Prosjekt tråd er greit.. Dessuten kunne søk funksjonen svart på spm ditt...

Er ikke nødvendig å demontere dette ved bytte.. Men da må du ha ei tynn torx pipe som går nedi kam-"huset" eller hva jeg skal kalle det.. Personlig måtte jeg av med kammene for å få av toppen, da pipa var for tykk til å komme til uten å fjerne kammen..Du kan si det slik at det er godt å trangt.. Og jeg turte ikke bruke tynnere pipe, for strekkboltene sitter som f.....

Men du trenger å løsne kamdrevene og kjedet fra kammen.. Ingen big deal det da heldigvis..

Skrevet

Om du ser på prosjektet mitt på side 2.. Så ser du ett bilde av toppen når den er "åpen" (toppdekslet er av)...Der kan du se på eksossiden hvordan kammen blir holdt fast ved hjelp av disse kam"lagrene"...Midt mellom disse kan du se ett lite felt.. Sånn liten bås kan du si... Nedi der..Sitter strekkboltene...

Skrevet

Viktigste i prossessen er å låse kammene ved demontering av drev, ellers risikerer du at kammen slår over og resulterer i bøyde ventiler.

greit å sette motor på merker for å gjøre det lettere for seg selv.

Osv

Skrevet

Nok engang.. Om du ser på side 2 i prosjekttråden min så ser du litt lengre ned at jeg har noe verktøy i en rød boks.. Det er spesialverktøyet for å låse kammene og svinghjulet..

Kan også lages.. Står mål i haynes manualen, men husker ikke de i hodet, og boka ligger i mekkegarasjen.. (5 mil herfra)

Skrevet

i haynes står det at "none" of the pistons must be at TDC" når man skal ta av toppen. MEn jeg trodde man skulle låse av veiva med locking tool?? Da er jo nr 1 på TDC.. :S:S skjønner ikke helt. jeg bare leser meeg opp, i tilfelle det blir kjøp av defekt motor:) skal man bare låse kammene med spesialverktøyet??

Skrevet

Grunnen til at stemplene IKKE skal stå i tdc er for å forsikre seg selv om at ingen ventiler klunker borti stempla.. Samme som når du setter den på.. Motoren vries ca ca 30 grader mot klokka.. Så vries den ca ca 30 grader tilbake etter en liten stund.. Må gi toppen og ventilene litt tid til å tilpasse seg presset igjen etter at du har montert kammene og stramma strekkboltene.. Låse motoren i TDC trenger du bare når du skal begynne med fininnstillingen av kammene..

Skrevet

Og jeg regner med du må av med kammene.. Om du da ikke er så heldig å ha en pipe som kommer seg nedi der..

Uansett da.. For å presisere.. Motoren skal IKKE stå i TDC når du monterer toppen.. Slik at du ikke klunker noen ventiler i stemplene.. Finn tdc (helst med låsepinnen).. deretter 30 grader mot klokka.. Monterer toppen., også 30 grader tilbake igjen.. Dette gjelder uansett om du har kammene montert i toppen ved toppakningsbytte.. Du setter motoren først i tdc når du skal justere kammene og sette på igjen kamdrevene..

Også bør du absolutt finne tdc ved hjelp av låsetappen.. Jeg gjorde ikke det, bare trodde jeg hadde den på riktig takt (tdc skal være på kompresjonstakten), og når jeg ikke hadde det så var det å løsne kammene igjen så jeg fikk turna motoren en gang så det ble riktig..

Skrevet
Og jeg regner med du må av med kammene.. Om du da ikke er så heldig å ha en pipe som kommer seg nedi der..

Uansett da.. For å presisere.. Motoren skal IKKE stå i TDC når du monterer toppen.. Slik at du ikke klunker noen ventiler i stemplene.. Finn tdc (helst med låsepinnen).. deretter 30 grader mot klokka.. Monterer toppen., også 30 grader tilbake igjen.. Dette gjelder uansett om du har kammene montert i toppen ved toppakningsbytte.. Du setter motoren først i tdc når du skal justere kammene og sette på igjen kamdrevene..

Også bør du absolutt finne tdc ved hjelp av låsetappen.. Jeg gjorde ikke det, bare trodde jeg hadde den på riktig takt (tdc skal være på kompresjonstakten), og når jeg ikke hadde det så var det å løsne kammene igjen så jeg fikk turna motoren en gang så det ble riktig..

Det værste er vell å finne en pipe som går nedi det hullet til den lille torkx skruen helt til høyre,

driver å springer trondheim runt jeg for å få taki en slik.

Skrevet

Mulig jeg er litt ute på jordet nå men det er ikke første gang.

er det ikke like greit og plukke toppen rein og få plan slipt den, og samtidig slipe ventiler og bytte tetninger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...