Gå til innhold

Unødvendig giring E39 Steptronic

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes automatkassa i bilen min E39 528ia girer unøvendig mye. Det skal utrolig lite til før den girer fra 5. til 4. på en måte som om at den ikke klarer å kjøre en liten stigning på under 2500 rpm.

Hvis jeg f.eks kjører 90 -100 km/t i en slakk oppoverbakke så girer den ned, og går på ca 3000 rpm, selv om jeg kjører vanlig, og ikke med flatt jern...

Noen som har erfaringer med dette? Er det sånn kassa på disse bilene er?

Blir litt slitsomt å høre på en motor som aldri jobber under 2500 rpm i en liten bakke.... -Selv om motoren i utgangspunktet har en nydelig lyd.

Skrevet

Du har ikke kassa i sportprogram?

Kasa lærer seg kjørestilen din. Har lest her på forumet at du kan koble fra batteriet en stund (halvtime?). Da må kassa lære seg stilen din på nytt. Tull med ABS-sensorer kan også gi rar giring, men som oftest er problemet da at den ikke girer opp.

Skrevet

Har ikke valg på kassa, det er Automat og steptronic.

I automat er det ikke egen velger for sport, økonomi osv.

På steptronic står det m/s.

Skrevet

Prøv å få resatt girkassen og så kjør pent og rolig så vil den tilpasse seg din kjørestil. På E60 kan man visstnok gjøre dette ved å holde gasspedalen helt inne i ca 10 sek med nøkkel i posisjon 2. Er ikke sikkert det fungerer på E39, men du kan jo prøve. Også en mulighet å koble ut batteriet, men da mister du all annen informasjon du har lagret i bilen.

Skrevet

Ok, tenkte at det kunne vært bra å bytte olje osv på kassa, men så har jeg både lest og hørt at det er unødvendig å bytte olje på kassa dersom det ikke er noe galt med oljen...

Takk for tips, noen andre innspill og erfaringer?

Skrevet

Jeg har hatt både 528 og 520 med steptronic,begge girer som du beskriver på din så det er nok normalt.Jeg synes det er bare fordeler med at den girer fort ned.

Skrevet

Hjelper sikkert ikke stort at jeg kan tilføre at e39'n jeg hadde for litt siden (520) opplevdes akuratt lik.

Var jo ikke steptroinic da, men giret altfor lett ned ved motgang etter min smak.

Hang også altfor lenge på lavt gir ved aks ut av kryss som fortsatte oppover svake motbakker.

Er nok bare slik bmw liker og ha det.

Skrevet

det mest irrirende er at d hjelper ikke å ha den i 5 manuelt engang uen at den girer ned me en gang den ser bakken :(

Meen er nok sånn det er ment to be..

kjører 9,6mil hvær dag å ligger mellom 0,7-0,8L

me min 528 og synes det er drit bra!

Så ikke for å "dizze" 530DA men du får jo ikke den under 0.65-0.70L på samme kjøringa..

Så min mening..knall bil som går for en fornuftig pris og er relativt sprek og synes girkassene her er mye bedre en til audi/MB!

Skrevet

OK, snakket med BMW Service, og de mente at det kunne bli bedre med å nullstille kassa.

Det er en herlig bil ja. :) Flytter seg temmelig kvikt:)

Mye småkjøring på meg, og ligger på 1,08 og synes det er helt OK :)

En kjøper ikke en slik bil for å ha en bil som er gjerrig akkurat :)

Skrevet
Ok, tenkte at det kunne vært bra å bytte olje osv på kassa, men så har jeg både lest og hørt at det er unødvendig å bytte olje på kassa dersom det ikke er noe galt med oljen...

Takk for tips, noen andre innspill og erfaringer?

Det er ikke unødvendig å bytte olje på kassa!

Den olja som har vært i kassa, i verste fall siden bilen er ny, har vært brukt i flere år, og sikkert et par hundretusen kilometer. Den olja har mistet mange av sine egenskaper...

Skrevet

Fortsatt på tide å bytte olje.

BMW mener jo at den olja som er i kassa skal holde i bilens levetid, men da har de jaggu lave forhåpninger til hvor lenge bilen skal holde.

E34 hadde vel faste intervaller, mens på E39 har de gått bort i fra dette, fordi de mener at olja er så bra at den holder evig. Enhver oppegående person vil forstå at dette ikke går. Det kan fort bli dyrt, dersom man skal stole på det. For når den raser, skjer det lenge etter garantien har gått ut....

Det hjelper ikke på giringsproblemet ditt, jeg har samme problem på min E39 520iat, -01...synes den også kan jobbe litt for hardt til tider, i små bakker der det ikke bør være nødvendig for å gire ned.

Skrevet

Okey.

Har en 528IAT selv. Til og begynne med så kan det virke som om den girer mye. Men noen sa dette med, adaptive. Den tilpasser seg kjøring din. Det stemmer bra. :)Og du sier selv at du driver med mye småkjøring. Da vil det gå en liten stund før den tilpasser seg langkjøring. Og hvis du driver og girer og styrer selv i tillegg så vender den seg til aggrisiv kjøring...... :) Alt er nok i orden. Bare vend deg til bilen. Veldig morro med litt aktiv kjøring, men roer seg nok. :)

Hvis du leker litt med cruise kontrollen, vil du finne ut at giringen under normalkjøring, henger sammen med økonomisk kjøring. Bare bli vant med sekser lyden :D

Girkassen skal ha 100K service. Ikke sikker på om dette innebærer test av olje. Men det er de som har måttet bytte kasse. Det meste handler vel litt om fornuft her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...