Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar det seg gjoere og maale paa disse? Har slitt med tenningsbank en stund naa, spesielt under belastning paa varm motor. Det jeg har gjort saa langt er aa bytte kamsensor, en bankesensor, testet LMM, byttet lambdasonde og tatt diagnosetest. Testen ga egentlig ikke rare resultatet, bortsett fra at bensintrykket "kommer og gaar", bilen bruker ikke unormalt med bensin, mellom 0,77 og 0,99 alt etter hvordan jeg kjoerer. Fikk hoere at det kanskje kunne vaere en coil eller fler som lager troebbel, derfor jeg lurer paa om disse lar seg maale paa. Hvis noen eventuelt har andre forslag til hva som kan vaere galt, saa mottas de med takk! :) Sorry for rar bokstavering, sitter og skriver paa et engelsk tastatur.

Skrevet

Defektive coil eller pluggledninger med (periodisk) overslag kan få bankssystemet til å slå inn; ved å forsinke tenning (eller evt. begrense turbotrykk på turbobiler).

Men jeg går ut fra at du hører en metallisk rasle/tikke/knakkelyd ved belastning (tenningsbank). Hvilken belastning er det forresten snakk om mht. tilhenger/last/oppoverbakker/gasspådrag. Hvor varm er motor?

Tenningsbank oppstår ved for høyt trykk/temperatur i forbrenningskammeret, slik at bensinen detonerer mens stempelet er på veg opp. Kan motvirkes ved å minimere skarpe kanter i forbrenningskammeret og å gå opp i oktantall.

Hvis motor får for mager miks vil temperaturen i forbrenningskammeret øke og du kan få/får tenningsbank.

I og med du nevner fluks i bensintrykket er det vel værdt å sjekke bensinpumpe (bensintrykk//kapasitet), evt. tilførsel og tankutlufting.

Skrevet

Tusen takk for svaret, det var faktisk meget informativt. Tenningsbanken lar seg best hoere hvis jeg belaster motoren naar den er varm paa lavt turtall. Det jeg ogsaa glemte aa nevne i innlegget mitt er at hvis jeg kjoerer i en nedoverbakke og slipper gassen saa skyter det og smeller i eksosen. Bensinpumpen er i orden, men det kan jo selvsagt vaere ett eller annet med bensintrykksregulatoren?

Skrevet

Du skal fortsatt ha norsk oppsett der en plass 8)

da har du ø,æ og å under noen rare tegn men på samme plassen som på ett vanlig tastatur :wink:

SRY OT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...