Gå til innhold

Utgangspunkt og motorvalg på e30 prosjekt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt søkefunksjonen, men ikke funnet riktig hva jeg lurer på.

Er på jakt etter et e30 prosjekt, og lurer på hva som er mulig og få godkjennt og hvilket utgangspunkt som er mest egnet.

Finnes jo ufattelig mye som er mulig og gjøre, men når ønsket er å ha det godkjent begrenser det seg noe :D

Lister opp noen spørsmål og håper noen gidder å ta seg tid til og svare etter beste evne.

1. Er det mulig og godkjenne m5 motor i en e30? Evt som sugemotor eller tvangsmatet?

2. Er det mulig og godkjenne en m3 turbo motor i en e30?

3. Om ja på spm 1 eller 2, er det noen begrensninger på hvilket utgangspunkt man må ha for å få det til? Eller er det det samme om det står 316 eller 325 i vognkortet fra før?

Skrevet

:) alt kan godkjennes... men du må til tuv godkjenning i tyskland oftest.

og da er det stadig ikke sikkert biltilsynet vil godta ombyggingen, der er blitt rimelig vanskelige...

det har ingen betydning om det er 316 eller 325 du starter med, du må jo likevel bygge unnerstellet så det passer til hesterne du kaster i bilen..

ofte er det enkleste å finne et 325 unnerstell da der er skiver hele veien i forveien.. evt e30 m3 onnerstell, det er best..

det hender der er godkjente ombygde biler til salgs, det er litt enklere å fortsætte et sånt prosjekt

stå på

Skrevet

Et viktig ankepunkt er tilatt akselvekt, som varierer fra 316 til 325. Skal du bygge om så anbefales det å bygge på et 320 kaross eller oppover, pga av den noe høyere akselvekten. Det er enkelte som har bygd om en 316 med 6'r som har måttet regge bilen som toseter pga av dette (!).

Før så kunne iallefall TUV oppjustere akselvekten (siden alle E30 kaross, utenom M3, er identiske i kontruksjon). Såvel er traversene. Dog er dette ikke noe som faller innom sunn fornuft hos BT.

En annen ting å ta hensyn til er at katalysatorkravet kom i 89, som gjør det litt tightere for 89 og 90 modeller å få godkjent avgass (Spesielt ved heftige turbokonverteringer).

Man har heller ikke lov til å innstallere en eldre motor enn årsmodellen, av uvisse grunner.

"Før i tiden", da det var "industri" å godkjenne E30 med M5 og M3 motorer var malen kun E30 M3 understell og bremser, så var alt greit (Etter en TUV tur selvsagt).

Dessverre har BT blitt mer og mer strikse på å godkjenne TUV, noe de ikke er pliktig til å gjøre i utgangspunktet, men tydeligvis har veid tungt i tidligere år.

Du må rett å slett lage en søknad og sende til din lokale trafikkstasjon og høre hva de tillater. Søknader/utkast ligger det masse av her og på BMWCCN forumet, bare du søker litt.

Skrevet
Et viktig ankepunkt er tilatt akselvekt, som varierer fra 316 til 325. Skal du bygge om så anbefales det å bygge på et 320 kaross eller oppover, pga av den noe høyere akselvekten. Det er enkelte som har bygd om en 316 med 6'r som har måttet regge bilen som toseter pga av dette (!).

Før så kunne iallefall TUV oppjustere akselvekten (siden alle E30 kaross, utenom M3, er identiske i kontruksjon). Såvel er traversene. Dog er dette ikke noe som faller innom sunn fornuft hos BT.

En annen ting å ta hensyn til er at katalysatorkravet kom i 89, som gjør det litt tightere for 89 og 90 modeller å få godkjent avgass (Spesielt ved heftige turbokonverteringer).

Man har heller ikke lov til å innstallere en eldre motor enn årsmodellen, av uvisse grunner.

"Før i tiden", da det var "industri" å godkjenne E30 med M5 og M3 motorer var malen kun E30 M3 understell og bremser, så var alt greit (Etter en TUV tur selvsagt).

Dessverre har BT blitt mer og mer strikse på å godkjenne TUV, noe de ikke er pliktig til å gjøre i utgangspunktet, men tydeligvis har veid tungt i tidligere år.

Du må rett å slett lage en søknad og sende til din lokale trafikkstasjon og høre hva de tillater. Søknader/utkast ligger det masse av her og på BMWCCN forumet, bare du søker litt.

Takker så masse! Informativt og bra!

Er det lettere om man går for m3 enn m5 motor, eller er det ca det samme?

Skrevet

selv holder jeg på å bygge 335 i e30.

for å få denne godkjent trenger jeg travers fra z3mcoupe eller e36 323travers (eller e30 m3)

z3mcoupe fjærbein og fjører rundtom.+ bremser tilsvarende m3 e30. vær obs på at e30 er 4*100 boltsirkel på- mens alle andre bmwmodeller har 5bolts (m3=5*120?)

alpina har en modell med tilsvarende effekt i som e30 335. skaff tuv papirer på den så kanskje biltilsynet kan se at noe tilsvarende er bygget i en "orginal" utførelse og godkjent.

kan være lurt å ha en kontakt i bt om hva de vil du skal gjøre med bilen for å få den godkjent. ta masse bilder underveis er også lurt- for å dokumentere hva du har gjort med bilen.

Skrevet
selv holder jeg på å bygge 335 i e30.

for å få denne godkjent trenger jeg travers fra z3mcoupe eller e36 323travers (eller e30 m3)

z3mcoupe fjærbein og fjører rundtom.+ bremser tilsvarende m3 e30. vær obs på at e30 er 4*100 boltsirkel på- mens alle andre bmwmodeller har 5bolts (m3=5*120?)

alpina har en modell med tilsvarende effekt i som e30 335. skaff tuv papirer på den så kanskje biltilsynet kan se at noe tilsvarende er bygget i en "orginal" utførelse og godkjent.

kan være lurt å ha en kontakt i bt om hva de vil du skal gjøre med bilen for å få den godkjent. ta masse bilder underveis er også lurt- for å dokumentere hva du har gjort med bilen.

Hvem har sagt at du må ha dette oppsettet for å få godkjent?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...