Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sommeren 2007 kjøpte jeg en BMW 97mod av en privatperson (Heretter kalt svindler)..

Kjøpet ble gjort i god tro om at bilen var i den standen svindleren foreviste og med km stand 194 000.

Bilen hadde i følge svindler noen mangler som måtte utbedres før EU kontroll, men dette var enkle ting som var lette å utbedre.. Ellers var bilen OK.

Derfor skrev vi at bilen selges som den står i kontrakten.

Feilene ble utbedret av meg og bilen ble EU godkjent (kostet meg ca 15 000, i tillegg har bilen blitt fikset kosmetisk for 10 000)

Bilen ble senere lagt ut for salg pga kjøp av ny bil.

En dag ble jeg oppringt av en tidligere eier som kunne opplyse meg at bilen var kjørt 370 000KM da han solgte den, og at bilen i tillegg hadde vært kraftig kollisjonsskadet.

Hvilke rettigheter har jeg?

Kan jeg kreve at han tar bilen tilbake og betaler de utlegg jeg har hatt med den for å fikse den opp? Evt. kreve at han gir meg en kompensasjon for km stand og skade som det ikke ble opplyst om (I følge TE kjøpte svindleren bilen for 30 000)

Jeg har kontaktet forbrukerrådet, men det tar nok en stund før jeg får svar....

Noen som har vært borti lignende saker?

(Jeg er en flittig bruker av bimmers.no , men jeg bruker et "dekknavn" for at vennene av "svindleren" ikke skal finne ut hvilken bil dette dreier seg om og tipse han om dette.. Jeg vil overraske ham litt)

Skrevet

Her kan du lese litt om dine rettigheter ved kjøp mellom privatpersoner. :wink:

Vil bare trekke inn et vesentlig poeng til de som ikke gidder å lese alt.

"Solgt som den er"

Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning.

Det gjelder også hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Det stilles strengere krav til en yrkesselger enn til en privatselger mht. opplysninger om gjenstanden. Å selge en ny gjenstand "som den er" vil ofte være urimelig og er derfor ikke tillatt.

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025851213.08

Skrevet

Hadde en kamerat som kjøpte en Volvo 850 (???) eller noe for 150.000, og fikk beskjed om at den hadde gått rett over 100. Etter å ha krasjet og kondemnert (tror jeg) den ble det forsikringssak, og det viste seg at den hadde gått over 300. Ble rettsak mellom han og gamle eier, og gamle eieren hadde jo selvfølgelig et "vitne" som kunne si at kjøper var blitt informert om at den hadde gått så langt. I rettsaken ble ikke selger trodd, og det sa seg jo selv at ingen ville betalt så mye for en bil som var gått så langt. Endte med at han fikk erstattet mye av kjøpssummen + den kondemnerte bilen.

Bilen ble rettet og solgt med gevinst etterpå :wink:

Forhåpentligvis løser saken seg for deg, og alt går i orden! Vi liker ikke svindlere!!!

Skrevet

"Solgt som den er" vil i dette tilfellet si at bilen skal ha gått 194K på tidspunktet da du overtok bilen. Da tolker jeg det som om differansen på over 170K er et ganske vesentlig avvik fra kontrakten. Kjør på..

Skrevet
Takk skal du ha!!

Dette var oppløftende lesing :D

Bare hyggelig :lol: skulle du i tillegg være student (eller arbeidsledig) har du krav på fri rettshjelp. Men er jo tydelig at du har retten din side allikevel her... :wink:

Skrevet

Enig, aldri skjønt hvorfor folk prøver å lure kjøpere til å tro att de kjøper en bedre bil enn det de faktisk gjør, bare for å få noen tusenlapper ekstra. Sist jeg solgte bil tror jeg jeg gav beskjed om det som var av småfeil pluss litt til. Hadde kanskje litt å si at jeg innerst inne hadde lyst å beholde bilen men.. hehe

Men uansett, ser ikke hensikten i å lure folk for småpenger, eller lure folk generellt da..

Skrevet

Jeg ble aldri opplyst om de enorme sparkelmassene som kanalene på bilen ble sparklet opp med etter at den tydeligvis har vært i ei grøft engang.. Gikk nærmere over bilen.. Høyre kanal hadde under passasjerdør opptil 2cm tykt lag med tinn.. Sparklet opptil 1 cm under begge kanaler.. So følge av dette var jo luftehullene for kanalene tettet igjen så her var det HEAVY rust.. Og ser nærmere på løftekroken på motoren at den har vært ute..

Har ikke giddi å kontakta selger.. Fikset alt sjøl..

Svindlere er dritt.. Sorry for OT... Er nok mange her som blir svindlet.. Handler ikke BMW av andre personer enn medlemmer her inne lengre..De som har lagt ut bilder av bilen og er stolte av den..

Skrevet

Dere må ikke glemme! at ikke nødvendigvis trenger å være Selger som har Hjemme fikset skadene! selger kan ha kjøpt bilen slik, og vet ikke bedre! og vis man ikke går bedre over en bil når man skal kjøpe den! at men merker 2 CM med sparkel! så er man alt får ivrig på ny bil :P

Skrevet

Lol... Hva i helvette? (denne gangen skrev jeg faktiskt banneordet, sier litt om hvor sjokka jeg er over uttalelsen..)

Sparkel er jo for å få det fint igjen! Vet ikke åssen du sparkler men når jeg gjør det.. Så skal jeg garantere deg du ikke ville sett det etterpå..

Skrevet

Kjøpsloven §30 første ledd har du rett til erstatning, retting, omlevering,heving og erstatning så mangt det foreligger en mangel.

§39 første ledd "Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd"

Bilen har en mangel som du ikke kunne vite noe om §20.

Og så lenge du reklamerer innen rimelig tid §32 så har du rett til å kunne heve kjøpet.

Hvis du har forsatt lyst på bilen kan du kreve prisavslasg §38

Enkelt og greit, du kjøpte bilen i god tro og ble lurt, du har dermed rett til retting, prisavslag eller heving. omlevering blir litt vanskelig siden en brukt bil er unik.

"Svindleren" har handlet i ond tro og tilbakeholdt informasjon som var nødvendig og man kan ikke forvente at Ola Nordmann ville ha funnet en mangel av den art, med mindre du er utdannet mekaniker.

Stå på din rett!

Skrevet

At du i følge din versjon av saken har det juridiske på trygg grunn, burde være hevet over enhver tvil. Du er blidd svindlet; et slikt avvik på km-standen er en vesentlig "mangel".

I praksis blir vel det springende punkt hvor mye styr og kostnader det blir for deg å lage om dette, evt. om det er noe å hente hos svindleren..? Til dette synes jeg vi kjenner saken for dårlig.

Skrevet

Jeg så at en 93 M3 jeg hadde lå ute for salg på autoDB for en stund siden med en del lavere Km stand enn det jeg solgte med. Jeg la ut en tråd med advarsel på et annet forum, det var flere der som prøvde å kontakte selger men de fikk ikke svar. Bilen er sikkert solgt til en uvitende stakker nå:( Jeg tror at triksing med KM er veldig vandlig også hos forhandlere!

Skrevet

Nå har vært og snakket med han jeg kjøpte bilen av..

Han vil ikke innrømme at han har justert km-standen tilbake, og han skylder på personen som han handlet bilen av(han som solgte bilen til meg betalte 36 000 for den)

Dessuten er det litt spesielt at han skylder på den personen som ringte til meg og sa at dette var feil kilometerstand.. Han som ringte til meg skjellte meg regelrett ut, fordi han trodde det var JEG som hadde tuklet med km standen..

Neste skritt blir å levere bilen inn på NAF/BMW og få dokumentert rett km stand på bilen.. Sannheten skal frem uansett!! Selv om jeg taper på dette

Deretter vil jeg kontakte advokat/forliksråd og anmelde forholdet til politiet.

Jeg vil vente med å røpe navn og telefonnummer til alle fakta er kommet frem.. MEN jeg kan røpe såpass mye at jeg har kjøpt bilen fra en på dette forumet!! Og at annonsen ligger her enda..

Informasjon om bilen og det jeg har gjort med den

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...