Gå til innhold

Spm rundt motorbytte!! KOMPRESJON!?!?-innlegg 7!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har rasa (m40b18) motoren, så nå trengs det ny i garden. Mer gamp trengs selfølgelig også, derfor har jeg skaffa meg en is-motor(m42b18) :)

Spørmsålene er som følger: Bør jeg bytte instrumentpanelet samtidig? Disse har jo forskjellige rødmerking, men er greit å ha korrekt km-stand...Og ikke minst, vil speedometeret vise riktig?

Girkasse og sånn skal såvidt jeg vet også passe rett på - stemmer ikke det? Ellers trenger jeg ikke bytte noe på drivverk vel? (godkjenning kan brenne, bare så det er sagt :) ) Eneste jeg vurderer er ellers å bytte hjuloppheng bak for å få skivebrems...men dette er jo heller ikke nødvendig sånn ellers...

Tredje spørsmålet er ganske enkelt: er det noe annet som må/bør byttes i samme slengen?

Til sist lurer jeg og på om bakseter og framseter er like i coupe og sedan, dvs at et coupe baksete for eks kan settes inn i min sedan?

Håper på raskest mulig svar/bekreftelse på disse 4 spm, hadde vært til stooor hjelp :D Motoren hentes btw på onsdag :P

Skrevet

Bumper denne for f....! Må vel for helv.... være noen som kan svare på disse enkle spørsmåla vel? BUMPBUMPBUMP!!!!!

Girkasse har jeg forøvrig fått bekrefta, men lurer veldig på dette med speedoen! Er lite glad i fartsbøter og vil jo ikke bli tatt for å kjøre "60" i 60n!

Åså var det det med de bakseta da, og om noe annet må/bør byttes ved motorbytte! Kom igjen folks :)

Skrevet

speedometer viser riktig! det kommer ann på diffen bak! der måles farten, turtall vil vise feil om du bygger om fra 4'er til 6'er!

girkasser passer overens! du må ha evt. komplett motor med ledningsnett og hjerne. radiator, girkasse og alt det der er "universalt!"

og bakseter passer ikke overens!

Skrevet

nå er dette også 4`er , så null problem :)

Dog du må vel bytte bunnpanne også har jeg hørt :)

Men når du har bytta og fått det til å gå, så vil jeg gjerne vite hva som du måtte bytte, alltid lurt på det :)

Skrevet

Hehe rabies...nytt drag nå? :D Takker galskap, dette var jo bra for meg :P Skal leve med å dra den over rødmerkinga et par ganger jeg, hehe...

Destroyy: Bunnpanne følger med motoren :wink: Kan godt legge ut på denne tråden etter at jeg har montert, har et bittelite håp om å få gjort noe i helga.

Skrevet

Hehe. Går faktisk å har IS motor i bakhue selv, men har litt annet som må prioriteres først. Ikke lett å være ''family-guy'' og bilfanatiker samtidig... ALT koster jo penger :cry:

Skrevet

Kan love deg at motoren ikke hadde blitt bytta før den gamle røk - det er ikke bare bare å være student og bil/mc-intresert heller :( Ble nok et lite lån i "husbanken" bare for denne motoren ja... :(

EDIT!!!: Hvilken kompresjon skal en is-motor ha originalt?!? :)

Skrevet

fy i helvete for en topic. godt du ikke har dårlig tid.

ved ett søk på wikipedia på M42B18 så fant jeg da ut at " increased compression ratio 10:1 ". Godt vi ikke har internett. Du ville ikke prøvd søkemotor google f.eks? Hender det fungerer.

Kunne ikke la vær å plage deg på den måten.

Skrevet

Herregud Fliid...Aner du hvor mye jeg prøver å finne ut her(googlesøk etc)? Har gjort flere søk på wikipedia angående motordetaljer, men aldri funnet det jeg skulle ha/vite. Angående kompresjon søkte jeg på forumet faktisk(som vanlig), uten å finne noe. Er i mine øyne helt normalt å spør om slikt på et teknisk forum for helvete, er jo faen så mye annet som er mye verre her inne :roll:

Og takk for hjelpen btw, hyggelig :)

Skrevet

greit spm. er heller fremgangsmåten du bruker og hvilket "toneleie" du legger teksten din i som gjør utslaget for min del. God bruk av store bokstaver og utropstegn er ikke og anbefale.

Edit; men nå skal ikke jeg være sær her. bare tenk over det.

Skrevet

Forstår det - men store bokstaver og utropstegn la jeg til etter å ha fått svar på opprinnelig spm, slik at folk skulle legge merke til det, og jeg skulle slippe å lage en ny tråd...Følte dette var like greit som å legge ut 4 forskjellige tråder liksom :roll::wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...