Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå lest endel på forumet her om vannpumpeproblemer.

Har nå noen spørsmål ang. dette.

Symptomene på bilen:

Stabil motortemp, helt til i kveld. Ingen varmluft inne i bilen.

Tok en tur til en bratt oppoverbakke for å lufte anlegget, løsnet først lufteskruen nærmest vannpumpa, der kom det KUN damp, tempen gikk opp på rødfeltet, ikke plass til mere væske på beholderen. Fortsatt kald luft. Kjørta da rett hjem, prøvde å la motoren gå litt på tomgang for å se om tempen sank, det gjorde den ikke, så jeg stoppa.

Leste et par tips her på forumet, det ene var å se etter en vannstråle i ekspansjonstanken, den har jeg aldri sett (seff har lokket vært av)

Det andre var å kjenne på slangene på begge sider av radiatoren, begge disse er varme, men helt myke, kjenner ikke noe trykk i dem.

Skiftet toppakning, planet topp og skiftet termostat i våres, så nå håper og tror jeg pumpa er gått til helv...

Noen som er enige eller har andre tips?

Skrevet

Er det problemer med temperaturen og varmluft i kupéen både under kjøring og i ro?

Det som er skummelt er at det høres ut som det er veldig lite væske i systemet. Spørsmålet er da om det er mangelen på væske som er årsaken til kokingen, eller om det er kokingen som har ført til mangelen på væske. Hvis sistnevnte er det typisk termostat, kjølevifte, radiator, vannpumpe. Hvis den første er det typisk lekkasje et sted, og da kan det jo være alt fra en slangeklemme til toppakning/sprekk i topp/blokk...

Skrevet

jeg har byttet termostat og vannpumpe.. og sleeet med dette ganske lenge..

men så sjekket jeg ekstra nøye.. og radiatoren var gåen..

sjekk radiatoren din.. den sorte plastikken som er festet til metallet er noe porøs jævelskap som sprekker om du ser hardt på den..

etter jeg bytte termostaten så har jeg kjørt bilen skikkelig hardt på bane flere ganger med bånn gass i jupsnø.. ikke blitt for varm og er fortsatt like mye vann i kjølesystemet :)

Skrevet

Azeton sier, Robert hvorfor er ikke du å kjører nå? Robert: "fordi bilen må hvile"

Å du kaller det å kjøre fullgass? Ja, jeg har hatt samme problem som transporter.. sprekker i den plastikk greia

Skrevet
Er det problemer med temperaturen og varmluft i kupéen både under kjøring og i ro?

Ikke problem med motortemp helt til i kveld, men ellers det samme uansett, både ved høyt turtall og lavt, om jeg kjører eller står i ro.

Det som er skummelt er at det høres ut som det er veldig lite væske i systemet. Spørsmålet er da om det er mangelen på væske som er årsaken til kokingen, eller om det er kokingen som har ført til mangelen på væske. Hvis sistnevnte er det typisk termostat, kjølevifte, radiator, vannpumpe. Hvis den første er det typisk lekkasje et sted, og da kan det jo være alt fra en slangeklemme til toppakning/sprekk i topp/blokk...

Vanskelig å si, i og med temp var normal da jeg begynte å lufte, skulle tro at det var nok veske da pga temp, er ikke mulig å få fylt noe heller, synes nesten det er et tegn på pumpa, i og med det ikke blir noe sirkulasjon. Vannet står jo stille i ekspansjonstanken, ser heller ikke den nevnte strålen der heller. Skifta jo toppakning i vår, aldri noe problem med temp på kjølevann etter det, forsvinner heller ikke, men ikke varmluft i kupeen, kanskje pumpa har vært gåen hele tiden, kun nok til å kjøle motor? Og har tatt kveld totalt nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...