Gå til innhold

525 tds med diesel problem e34

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..eg har ein E34 525 tds... er de bra motorer i dei? eg trur min brukar vatn, lura på om det er toppen, har høyrt toppane blir fort skeive?

Skrevet
Trur toppane er bra på desse motorane, er jo diesel-pumpa som er det svake punkt på dessa. Har du sjekka fargen på olja?

ser ikkje ut til at det er kjølevæske i olja, å det er ikkje kvit røyk heller.. men ska sjekke radiatoren fyst

Skrevet

er det noko spesiell svakheit på desse motorane? ka so kjenneteiknar goåen topppakning/topp? går da ann å slipa aluminiumstoppar?

Skrevet

Diesel motorene til BMW har så godt som aldrig hatt problem med deff toppakning har kun hørt om noen sjeldene tilfeller.vil heller mistenke lekasje utvendig på motor slanger/radiator /varmeapperat register i værste fall.

Skrevet
Diesel motorene til BMW har så godt som aldrig hatt problem med deff toppakning har kun hørt om noen sjeldene tilfeller.vil heller mistenke lekasje utvendig på motor slanger/radiator /varmeapperat register i værste fall.

ok. bilen har chip, da gjer vel ikkje saken bedre?

Skrevet

Den motoren der er sinnsykt sterk. Vi kokte innerst in the midle of nowhere med campingvogn. Plutsleig ser va bare at røyken står opp av panseret. Da var et pumpehus sprukket, og plutselig gikk den gaiken. Neste gangen var i byen, da var vannpumpa gåen, så vi kokte tre ganger, kunne ikke fatte hvorformotoren ikke gikk over 1500 omd.

Enda er ting som det skal være, ikke vannforbruk, ikke vann i olja eller noe slikt.

Skrevet

Jeg har en 95mod 525td (samme motor som din bare uten intercooler). Jeg har hørt at toppene kan sprekke på disse motorene men da med hard kjøring og høyt turtall på iskald motor. Men det gjelder vel forsåvidt også alle andre motorer med alu. topp.

Min bil har gått 228.000km og jeg har hatt den i 2,5 år. De problemene jeg har hatt med motoren er:

-dieselpumpa måtte byttes (dyrt!)

-returslangene til dysene lakk så det var diesellekkasje

-defekt vakuumpumpe til bremsekraftforsterker

-defekt vannpumpe

-defekte glødeplugger (slitedel)

Det er flere kritiske momenter på disse motorene, som dieselpumpe, topp/toppakning, reg.kjede/strammer/glideskinner, dyser og turbo.

Dette er ting som koster mye og kan gå istykker veldig fort.

Men ved normal kjøring og godt vedlikehold så er ikke dette noe problem vanligvis.

Et lite tips for å bevare dieselpumpa lengst mulig er å bruke 2dl 2taktsolje i dieselen på full tank. Da blir pakninge og bevegelige deler smurt opp. Så får man bare leve med litt ekstra eksosrøyk :) Ofte ryker pumpene pga. at dieselen er for tørr og vitale deler ikke får tilstrekkelig smøring.

Skrevet

Hadde lakasje rundt en bolt som sto inn på blokka, en bolt som forsegler et slikt hull som man kan skru inn føler inn i. I tillegg lak det rundt inntaket forr vann på motoren vann ved torpedoveggen.

Lekasje skal være mulig å finne ved å se etter avleiringer fra kjøleveske, blir som hvit pulver over tid..

Skrevet

Hvilke(n) BMW diesel har vært tungstartet for deg?

Jeg har meget god erfaring med min E34 525td i kuldegrader. Er mye i Oppdal om vinteren og har opplevd temperaturer ned mot -35. Starter som en klokke uten motorvarmer hver gang, utenom den ene gangen da flere av glødepluggene var defekte. Men fikk den i gang til slutt da også :D

Andre ting som er veldig viktig på dieselbiler når det er så kaldt er å bytte dieselfilter hver høst, i tillegg til å påse at glødepluggene fungerer, og gjerne ha litt kondensfjerner på tanken.

Det som er bra med M51D25-motoren som er i min, er at det er standard med varmeelement i dieselfilteret. Det er ofte her det fryser slik at dieselen ikke når frem til motoren.

Det er selvfølgelig også alfa og omega å ha topp ladet batteri, som i alle biler. Er det under -20 grader bruker jeg alltid å gløde 3-4 ganger før jeg starter.

Skrevet

kjører en 325 tds og har til nå ikke hadd merkbare problemer utenom at glødepluggene begynner å bli slitne. Forrige eier byttet vistnok dieselpumpa. Har inntrykket av at dette er veldig slitesterke motorer, min er også chippet uten at dette har ført med seg noen problemer=)

• 4 weeks later...
Skrevet

ok. bilen har chip, da gjer vel ikkje saken bedre?

funnet ut noe, med min så lekket d i inngangen til varmeapparatet, d var o-ringene som tok kvelden.
  • 3 weeks later...
Skrevet

hei

har nettopp bytta topp på bilen min, ein 525 tds. men når eg prøvde å starta den etter reperasjonen, kom det ikkje fram diesel på dysene, ikkje ein dråpe! og eg har dobbelt sjekka alle stikkene att dei e på rett plass osv... og dieselen kjem fram til pumpa men ikkje lenger...noken som har forslag??har og tatt ut hjernen og sett den inn igjen utan resultat

har forresten tatt av røyre te EGR'n, men da kan vel ikkje ha noko og sei?

takkar for svar!!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...