Gå til innhold

Koker inniblandt, e36 M43

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis har en E36 med M43 motor (ja, er bare å begynne å skrike,firer'n er ikke særlig vellykka) Men, over til problemet, min kunnskap rekker ikke langt. Men jeg har nå prøvd å vri skallen til det ytterste for og løse dette.

Bilen koker, men det kan gå 2 dager, det kan gå 1 uke før dette skjer. Dette er helt uavhengig av hvor mye bilen blir brukt

Hva er gjort;

*Vannpumpe er byttet

*Termostat er byttet

*Viskose er byttet med en jeg veit fungerer (ny ble handlet, men den viste seg å være defekt så da lånte jeg vekk en jeg hadde liggende)

*Radiator er skjekket for lekkasjer og om det er dårlig gjennomstrømning

*O-ringer på rørene ut av varmeregister er byttet samt der de er skjøtet ved varmeapparatviften. Der lakk det

*Vannet lukter ikke eksos, så eksos i kjølesystem er lite sannsynlig

*Alt av slanger og tilkooblinger er skjekket for lekkasjer gang på gang

For og ta ett par andre ting, o-ringen på termostat er vell en usakelig dårlig løsning? tynn som ei lefse og kan ikke se at det blir vanvittig tett rundt termostat med den o-ringen (pakning).

Bilen bruker ikke vann (utrolig nok)

Varme i apparatet hele tiden, ikke vekslende mellom kaldt og varmt osv.

Trykket på slangene er der hele tiden, er godt med trykk i slangene, men i samme området som det er på min gamle M20/M10

Noen innspill? Jeg skjønner ikke stort mer.

Skrevet

Dere har vel gjort alt, men det er jo noe som ikke er gjort skikkelig? Jeg personlig trodde jeg hadde dobbelt dobbelt sjekket alt, men det var fortsatt en slange med sprekk i.. Har dere virkelig demontert og sjekket alle slanger? I såfall, kjøp dere nye slangeklemmer, og unngå å dra de over.. En dratt over slangeklemme kan kanskje virke ok.. Men under trykk så blir den allikvel for dårlig..

Aner ikke hvor du skal begynne.. Altså.. Vannet kan tåle tempraturer på 110 grader uten å koke når det er under trykk.. Kan jo først og fremst sjekke når det koker? Koker det FØR 110 grader kan det være lekkasje i systemet..

Skrevet

Vært på samme tankene som du nevner i ditt inlegg Teddysen, anlegget er skjekket opp og ned i mente, men følgelig kan det være noe som er blitt oversett (noe må jo ha blitt oversett da problemet er der fortsatt). Men skal ta en titt til på slanger og tilkoblinger. Det du nevner med temp og trykk har jeg ikke skjekket, men det er selvfølgelig mulig å få skjekket. Bar vente ett par dager eller maks en uke, hehe.

Skrevet

Merkelig at det er uregelmessig.. Anbefaler at det sjekkes i ekspansjonstanker hver gang før kjøring og gjerne under kjøring også.. Er for jævli når det koker men det meste har en logisk forklaring.. Varmt vær.. Fuktig vær..Kaldt.. Kjørt lenge dagen før.. Ikke starta på 2 dager.. Osv..

Vet ikke jeg ass.. Vanskelig å ikke ha den ringeste anelse om hvor man skal starte.. Er så jævli mye finmekanikk som tuller seg til

Skrevet

Hehe, ja, at det er uregelmessig er snedig. Men som du sier, det har en forklaring en eller annen plass. Ekspansjonstank er skjekket regelmessig og det er ikke funnet noe som skal gi forklaring på problemet. Like høyt ved kald og det ekspanderer ved varm. Begynte med dette veldig tidlig i "prosessen" og skjekke regelmessig. Tok bare en rå sjangs og la ut en tråd så kanskje noen som hadde hatt lignende hadde ett svar, hehe. Men like godt, du har kommet med gode tips. Det du nevner med temp og trykk er det jeg har funnet mest interessant og skal bli skjekket opp

Skrevet

tipper det er plasten bak ekspansjonstanken. samme greia på min! bytt radiator\ test med en!.

min ble fin etter å byttet den! kjipe med meg var at den røk på vei te rudskogen :P. men bra jeg hadde med reserve :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...