Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle ut å kjøre for noen minutter siden, men det ble en kort tur. 2 tørn på motor så var det tomt for strøm. lurer på om årsak kan være det at det ble tappet helt tomt mens jeg var på jobb (i 4 mnd.), da ingen batteri har godt av å være tømt helt (bortsett fra muligens tørladde batteri).

det ble ladet opp en par dager etterpå, men ble ikke sjekket med amperemeter etter opplading for å sjekke om det holder på spennigna.

synes og å ha merket at startmotor har blitt slappere og slapper utover uka.

det jeg da lurer på er, hvor stor er faren for at dynamo har strøket med?

skulle man ikke få en form for alarm om den hadde sluttet å lade?

Skrevet

Hva målte du spenning til når motoren gikk da?

Kan jo være en celle i batteriet som har tatt kvelden også. Ellers som du nevner dynamoen men forvarsel er vel gradvis dårligere strøm vil jeg tro.

Skrevet

har ikke målt med motor i gang, har ikke vært hjemme, så har ikke hatt tilgang til multimeter. var bare fadern som målte null spenning over batteriet før han satte på lading en par dager før jeg kom hjem.

lurer og på om den påmonterte laderen er gåen, lite lys i den når man stakk i kontakten.

men altså selv granada'n min hadde jo varsel når laddinga fra dynamoen ble dårlig, så jeg regner bare med at bmw'n har noe slikt den og?

Skrevet

Om du får målt med motoren igang kan du jo se om det kansje kan være dynamoen som er dårlig. Husker ikke hvor mye det skal vise men tipper over 14.6v.

Er vel varsel lamper i instrumentpanelet. Prøv ta en titt i instruksjons boken for bilen så finner du ut hvilken lamper som viser hva.

Kan også være noe som stjeler strøm også, med tanke på lamper el..

Skrevet

det er nok ikke strømtyv, kjørte langtur igår, og den har stått mye lengre før uten at det har tømtes.

det skal ihvertfall vise over 14,4V da alt under vil ikke gi et fullt oppladet batteri med hvilespenning på 12V. skal sjekke med varsellamper og se om jeg får tak i multimeter.

Skrevet

skal prøve å bytte batteri i mårra, fadern byttet igår, så skal jeg prøve med det gamle.

håper bare dynamoen enda er hel.

takker for svar! :)

Skrevet

Skjeer vel ikke noe med dynamoen om batteriet tar kvelden vil jeg tro ;-)

Ladd opp inatt så har du godt med strøm.

:-)

Skrevet

hehe, det trodde ikke jeg heller på min forrige bil, og byttet 3 dynamoer før jeg kom til å tenke på at kanskje batteriet var dårlig. ;)

har ikke lader her, og den fastmonterte tror jeg ikke fungerer, så jeg skal prøve å bytte batteri senere idag. så blir det tørrladet batteri på meg, slipper jeg å tenke på at det blir ødelagt ihvertfall.

Skrevet

der var batteriet byttet, og bilen surrer og går, så må jeg bare få tak i et multimeter såpass at man får sjekket ladinga.

er ikke lys i ladelampa på dashen, men jeg veit jo ikke hva som skal til for at den skal bli liv i..

Skrevet

Ladelampa bør vel lyse ved start og om du blir tom for strøm vil jeg tro.

Lyser ikke den lampa i dashen kan det jo være sikring eller pæra ved nevnte.

Skrevet

den lyser før jeg starter ja,men ikke etter oppstart. det går nå enda, så det kan virke som at det var nok med å bare bytte batteriet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...