mcfire Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Har en e36 320i 1996 med klimaautomatikk. Saken er at tempmåleren i det siste...spesielt nå når det er kaldt ikke beveger seg noe særlig over det blå under kjøring. Ligger sånn litt over. Men lar jeg den stå lenge på tomgang nærmer den seg midten. Varmeapparatet fungerer, men dårlig. Setter jeg på auto og 24grader tar det laaang tid føre det blir varmt i bilen. Idag (-10 ute) måtte jeg sette det på blåsing rett frem (kuttet ut benluft og ruteluft) for å få noe varme. Hadde da full effekt på vifta. På passasjersiden merket jeg at det blåste kaldt under kjøring. Nåla lå også bare litt over det blå... Så etter ca 30 min kjøring parkerte jeg og lot den gå på tomgang. Nåla gikk litt lengre mot midten og varmen kom på passasjersiden. Men jeg synes liksom ikke det blir skikkelig varme ut av dette...selv på full effekt og 32 grader innstilt på klimaen. Og i autofunksjon blåser den stort sett kun mot bena og vindu... Hva kan dette være? Vannpumpe, termostat, følere, lufting, radiator etc etc?? Har jo lest litt rundt omkring, men ikke sett noen med klimaautomatikk som har samme problem.. Må legge til at jeg ikke har så stor peiling på å mekke selv heller. Takker for tipsene som måtte komme
Kjell Z3 Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Er bilen for kald er det stort sett bare termosta som gjelder. Bytt termostaten, den koster neseten ingenting.
mcfire Skrevet Desember 14, 2007 Forfatter Skrevet Desember 14, 2007 Da prøver jeg det først. Tusen takk for rådene! Er den enkel å bytte forresten på min bil?
Glenno Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 Skal vel være grei jobb. Bare luft godt etterpå. Sjekk http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=5147 ,søk her på fora eller prøv noen av linkene på min hjemmeside
mcfire Skrevet Desember 14, 2007 Forfatter Skrevet Desember 14, 2007 Jeg prøver... skal sjekke ut noen av linkene også
mcfire Skrevet Desember 14, 2007 Forfatter Skrevet Desember 14, 2007 Jeg sjekket kjølevæska nå nettopp. Der var det lite når motor var kald. Langt opp til Cold streken. Fylte på med frostvæske og ionisert vann. Det hjalp... bedre varme... Skal sjekke igjen imorgen. Men mistenker luft i systemet nå. Var 11,5 minus ute nå når jeg kjørte, og temp nåla gikk ikke opp til midten. Men var lengre oppe nå en føre jeg fylte på mer væske. Hvordan lufter jeg egentlig? Er det noe skrue som skal åpnes? Kanskje noen har en god og lettfattelig beskrivelse på hvordan man lufter systemet? Skal jeg lufte mens motor er kald fra start? Skal påfyllingslokket være igjen? Og hvordan vet man at man har luftet "rett" Motoren min er en m52b20 for øvrig... Ja jeg maser fælt her nå. Og har lest endel andre tråder, men ikke helt skjønt meg på hvordan man utfører luftingen korrekt.
Balltre Skrevet Desember 14, 2007 Skrevet Desember 14, 2007 De lufter seg selv. Det tar bare litt lengre tid.
Glenno Skrevet Desember 15, 2007 Skrevet Desember 15, 2007 Prøv søk her litt på fora. Vært noen innlegg her bare siste døgnet. Skal vel være en DIY på venstre side her også om termostat bytte. Kan også prøve noen av mine linker på min hjemmeside bl.a autopower.se .-) Åpne lufte skruen, la bilen stå i oppover bakke, fyll på kjølevann etter hvert. Tar en liten stund .; -)
mcfire Skrevet Desember 19, 2007 Forfatter Skrevet Desember 19, 2007 Da har jeg luftet bilen. Og varmeapparatet fungerer fint igjen. MEN, rett etter oppstart av kald motor, lekker det litt ved påfyllingstanken ser det ut som... kan jo være kondens?? Lekker ikke ved varm motor... Og nå i sprengkulda har vifta over cd spilleren begynt å pipe litt etter å ha kjørt en stund. Piper når jeg bremser ned... eller slakker på gassen. Gir jeg gass piper det ikke. Piper også i harde dumper. Nei det er ikke bremser, for jeg har slått av vifteanlegget og da stopper pipingen. Noe jeg må smøre eller? I sprengkulda dogger det litt på førervinduet og vindet i baksetet på førersiden. Dogger ikke på frontrute....eller andre siden. Lukter ikke kjølevæske heller. Ingen fukt under matter... Olja er fin. Hvorfor dogger det?? Skulle da tro i tørt fint vær at vinduene blir holdt klare.... selv uten AC innkoblet... AC fungerer vel heller ikke i sprengkulda. (-10+)
mcfire Skrevet Desember 20, 2007 Forfatter Skrevet Desember 20, 2007 Ingen som vet hva lekkasjen kan komme av? Jeg startet opp idag.. og ser det er kjøleveske som lekker. Ser ut som det lekker nede ved påfyllingstanken. Ved plastikkskikkelt mellom sort og hvitt. Når bilen er varm...lekker det ikke. Jeg blir SPRØ!! I går dugget ikke vinduene... Pipelyden var borte i varmeanlegget over cd'n. Ser ut som dette systemet lever sitt eget liv...
Bjørn 320 Skrevet Desember 20, 2007 Skrevet Desember 20, 2007 Ingen som vet hva lekkasjen kan komme av? Jeg startet opp idag.. og ser det er kjøleveske som lekker. Ser ut som det lekker nede ved påfyllingstanken. Ved plastikkskikkelt mellom sort og hvitt. Når bilen er varm...lekker det ikke. Jeg blir SPRØ!! I går dugget ikke vinduene... Pipelyden var borte i varmeanlegget over cd'n. Ser ut som dette systemet lever sitt eget liv... Sikker på lekkasjen ikkje er kondens, iom. at den forsvinn når du får bra temp? Minker nivået i eksp.tanken? Pipelyden i vifta er lagera som begynner å gi seg. Går heilt fint i lange tider, så lenge du kan leve med lyden Skift vifte så forsvinn lyden!
mcfire Skrevet Desember 20, 2007 Forfatter Skrevet Desember 20, 2007 Ja sikker på det er kjøleveske...ser det på fargen. Nivået senker seg litt også. Men LITE. Når den er varm lekker den ingenting. Kan det være at jeg har luftet feil...som gjør dette? Får skifte vifta da ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå