KingB Skrevet Desember 17, 2007 Share Skrevet Desember 17, 2007 Hei Har problemer med ladingen på min 1993 e34 M5. Den lader ikke når bilen går på tomgang. Først når turtaller går over 4000 O/min begynner den å lade. Ved måling viser den ca 12,3v på tomgang og opp til 3500 O/min. Fra 3500 O/min og oppover viser den ca 14,4v. Både "batterilampen" og "håndbrekklampen" på instrumentpanelet lyser svakt når bilen går på tomgang. Når tutallet øker og dynamoen begynner å lade, slukker lysene.. Batteriet er helt nytt! Hva er problemet? Børster? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en325ic Skrevet Desember 17, 2007 Share Skrevet Desember 17, 2007 kansje et hint:) du har før lite turtall:) hehe bare ta ut dynamone så sjekker du børstene! og sleperingene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Desember 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2007 Da har jeg kjøpt ny regulator med børster hos GS og montert den! Vridde om tenningen og startet bilen. Alt virket fint. Koplet måleapparatet til batteriet for å sjekke ladespenningen - 14,5volt. Det var fint! Men så gasset jeg litt på og økte turtallet til 4000 O/min, og da steg målingen på multimeteret opp til over 18volt!!! Shit, hva skjer?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Desember 18, 2007 Share Skrevet Desember 18, 2007 tipper det er diodebrua som er gåen.. som justerer ladinga.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Desember 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2007 jasså... Er diodebrua enkel å bytte, eller er det bedre å kjøpe ny dynamo? (Gjelder en e34 M5) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Desember 18, 2007 Share Skrevet Desember 18, 2007 jeg veit ikke åssen det er på bmw'n, men ihvertfall på bosh dynamoene ligger vel diodebrua i bakkant inni dynamoen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bassik Skrevet Desember 18, 2007 Share Skrevet Desember 18, 2007 problemet ditt er magnetiserings diodene. bit i eplet og kjøp deg ny dynamo, hvis du da ikke vet hvordan du får tak på ny diodebro, og VET hvordan du bytter..... dette er ikke en jobb for noen som ikke har gjort det før, eller blitt veiledet av en som kan det. det er ikke så vanskelig men ender ofte opp med en ny dynamo allikevel=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Desember 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2007 Ny diodeplate får jeg hos GS-bildeler for ca 2000kr. Noen som har byttet denne tidligere? Noen som har en brukt dynamo til 1993 E34 M5 3,8 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bassik Skrevet Desember 18, 2007 Share Skrevet Desember 18, 2007 Har byttet haugevis av diodeplater. Det er derfor jeg sier du ikke skal begynne før du vet hva du gjør. er ikke vanskelig , men gjør du noe feil kan i værste fall hele driten brenne opp.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Desember 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2007 Da er problemet løst! Den første regulatoren jeg fikk fra GS var defekt (selv om den var ny i uåpnet eske!) Nok en ny regulator fra GS ble montert, tenningen vridd om og ladespenningen målt - 14,2 volt konstant - PERFEKT ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå