Frank Stokke Skrevet Desember 17, 2007 Skrevet Desember 17, 2007 Har nå overhalt min M50B25 motor, og eneste problem er nå å få stilt inn registeret riktig. Når jeg demonterte merket jeg meg sånn ca hvordan ting var, og nå etter montering får jeg til å dreie motoren rundt uten at det kræsjer. Men hvordan vet jeg at alt står i 100% riktig posisjon? Motoren har ikke vanos. Takker for svar
mrbatnes Skrevet Desember 17, 2007 Skrevet Desember 17, 2007 putt en m8 bolt inn i et hull, som regel dekket av en propp der med starteren en plass, inn til svinghjulet, drei motoren til det stopper, begge kammene skal pilen peke oppover, da er motoren nullstillt
BreitBau Skrevet Desember 17, 2007 Skrevet Desember 17, 2007 Ja det funker veldig fint, bortsett fra at kammene er stillbare.. Så har du tatt av kamdrevene så aner du ikke hvordan det var.. Dessuten er det pil både oppe OG nede på mange drev.. MIN er det det på feks.. Altså.. Du må låse motoren i TDC.. Da går låsepinnen inn i hullet.. Enklere fortalt ligger hullet omtrent parallelt med bensinfilteret.. Når den smetter inni er motoren i TDC.. Deretter stilles kammene inn.. De skal stå skrått pekende mot hverandre oppover.. Og de firkanten bak skal stå i 90 grader i forhold til toppen (slik at det er rette grader bak der).. Deretter legges kjede på kamdrevet og kamdrevene skrus fast.. Disse har en ørliten mulighet for innstilling siden hullene er avlange.. Men disse tror ejg ikke er lange nok til å få ventilene til å slå i stempelet.. Men drei motoren rundt noen runde.. Om det ikke klunker borti er det værste som kan skje at det ikke starter... Dessuten bør du også sveive motoren en 2-3 runder rundt og deretter sjekke at pilene på kamdrlevene fortsatt peker rett opp (og ned)... Gjør de det er det good to go
Frank Stokke Skrevet Desember 18, 2007 Forfatter Skrevet Desember 18, 2007 Takk for svar Men hvorfor er kammene justerbare? Og ja, hullene er lange nok til å få ventilene til å kræsje i stemplene..
berntsen Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Sorry off topic men kan eg bruka denne framgongs metoden på m42 også?
Bjørn 320 Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Takk for svar Men hvorfor er kammene justerbare? Og ja, hullene er lange nok til å få ventilene til å kræsje i stemplene.. Er vel pga. vanos det?
andybooy Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 mener og ha sett bilde\instrukser av dette på nette en plass. du får prøve og søke litt, kansje du finner noe;)
Sir Hofstad Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Laster du ned feks Bentley manual ser du at boltene til kamdrev på eksosside skal stå helt til venstre i slisse bla. Og det er forskjell på timing på vanos og non... Bentley her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=6 ... ske+linker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå