Gå til innhold

bmw e39 525tds ,høyt dieselforbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

har kjøpt meg en 98 525 tdsa som bruker bortimot litern på pen la

ngkjøring... dette må da være i overkant? hva kan de skyldes??? :( oppdaget et nytt symptom idag,drar dårlig i bratt motbakke,sort røyk kommer ut bak og hører en brusing fra motorrommet ved belastning....

Skrevet

har bilen noen form for powerbox?

jeg har samme bil, og når jeg kjøpte den så hadde forrige eier fått montert en powerbox(jukse-tuning).

da brukte bilen 1,3 på milen og den virket ikke noe særlig spenstig heller.

jeg chippet den for en uke siden hos http://www.trimchip.com og fikk en ny bil tilbake.

nå bruker den 0,5-0,6 på langkjøring :D

Skrevet

Hvor mange kilometer har du på telleren? Det er ikke helt unormalt at denne bilen bruker 0,8 - 0,9 på langkjøring vinterstid. Det som stikker av med dieselen er Webastoen, kald automatkasse, vinterdekk og snedekkede veier med høy rullemotstand. Jeg har hatt en maken bil som brukte 0,9 på vinterstid, uten at det var noe galt med bilen. På fin kjøring sommerstid brukte den 0,65 - 0,7. Ting å sjekke: Luftmengdemåler og dyser. Ellers merker du vel fort om det er lekasje på dieselsystemet, for sånt lukter.

Skrevet

Med diesellekasje vil det også legge seg et grått finkornet støvlag i motorrommet. Blir visst slik når dieselen fordamper..

Har selv 525tds har aldri vært opp i 1 liter i snitt på en tank. Men med mye småkjøring på kald motor så kanskje.

Skrevet

Betviler ikke at forbruket gikk opp, men synes det er merkelig at den skulle bruke så mye mer drivstoff på vinterstid... Er selv veldig opptatt av forbruk og min (730d) gikk opp fra 0,68 til 0,70 (0,72 på dårlige vinterveier) nå når vinteren satte inn. Nå har det blitt noen plussgrader igjen og veiene er fine igjen og jeg kunne fornøyd konstantere at forbruket datt ned til 0,68-0,69 igjen. Selv om jeg har piggdekk og webastoen går oftere så merkes det ikke mye på forbruket. Jeg baserer mine data på kjørecomp og egne utregninger samt at jeg ser at totalte kjørte km på en tank fremdeles ligger rundt 1100 km.

Nå kjører jeg riktignok langt og lenge og har så og si ingen småkjøring (bykjøring). Det er vel mulig at man med mye små kjøring ol. så vil feks webastoen gå mer og påvirke forbruket i høyer grad. Hadde nå likevel sjekket luftmengdemåleren og luktet etter diesel lekasje før jeg slo meg til ro med at forbruket ene og alene skyldes vinteren.

Skrevet

på blandet kjøring står nå kjørecomputeren på 1,3 på mila'motoren går pent den,kjørt 200t ikke ryker den spesiellt heller,er veldig i tvil hva jeg skal gjøre,skal den inn på verksted så ryker de fort 10 høvdinger,og de pengene kan jeg jo kjøpe masse diesel for....

Skrevet

min bruker også 1,3 på mila. ifølge kjørecomputer. hadde den på diagnose og de sa at det var feilkode på diesel pumpa mi(tror det var telleverket de sa). det kunne være årsaken til at den bruker mye fuel. men jeg har powerbox fra gs. så jeg tror jeg skal prøve og fjærne den.

Skrevet

den er veldig træg å få i det siste giret av og til.. må jukse litt med gassen for å få den til å gire.+ at av og til må jeg trøkke kick down 2 ganger for å få den til å gire seg ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...