Gå til innhold

små probl. med tomgang og varmeapparat på e36 325i 91mod.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens,

eg har noen små ting som eg kunne tenke meg og fått fikset.

Eg begynner med tomgangen, det er forsåvidt ikkje noe prob. men vil gjerne fikse det. Vist eg kjører en god stund på jevn gass og kommer for.eks. inn i ett lys kryss henger tomgangen igjen på ca. 2000 omdreininger, vist eg da bare er litt borti gassen kjappt så slipper den seg ned igjen på normalt, av og til så henger den litt over 1000 omdreininger og stiger sakte oppover til 2000 omdreininger eller detter ned igjen på normalt, vist eg gir god gass for.eks ut av lys krysset så henger den ikkje på turtall lenger,

hva kan vere feilen her?? kan noen hjelpe meg med det?

Spm. 2 er varmeapparatet, alt funker fint men vist eg står på tomgang så er det ikkje så mye varme som kommer, når eg kjører så blir det grei temp.. kjølevesken ligger på normalt, bilen holder normal temp. uansett om eg kjører eller står i ro, eg har sjekket lufte skruen på radiatoren men der kommer det bare kjøleveske ut vist eg opner den så det ser ikkje ut som det er luft i systemet.

Hva kan vere feilen her??

så har eg en liten ting til, bensin forbruksnålen i speedometeret går litt hakkete, noen gir funker den helt fint og noen ganger funker den helt fint uansett men for det meste så skjer det på 4 - 5 gir, den går litt så henger den seg litt opp så plutselig hopper den et stykke igjen når eg gir gass men den går fint tilbake når eg slipper gassen,`

hva er feil?

Håper noen kan hjelpe meg med disse små tingene

Skrevet

Her er ett bilde det er nr 6 på tegningen som er regulatoren. Koble den fra og vri litt på den så ser du ett spjeld som åpner og lukker seg det kan være litt tregt bruk start gass når du renser den for vanlige midler legger seg igjen så det går dårligere.

Men

husk at hvis noen slanger i motoren suger falsk luft så kan også dette være problemet ville ha sjekket der også

Skrevet

Tomggangs regulatoren sitter jo under innsuget på en m50 maskin. på en 4er sitter den rett bak insuget med torpedoveggen.

Richard E34, det er LMM du viser til på bilde! ikke tomgangsregulatoren,

Skrevet

Jeg har samme problem som deg med varmeapperatet og kan fortelle at på min bil så er det iallefall ikke:

-Radiator (ny)

-Termostat(ny)

-Vannpumpe(ny)

-Varmeapperatreguleringsventil (rengjort og testet).

Så hvis du finner ut hva det er på din bil så gi beskjed!

Skrevet

Varmeapparat: Har dere virkelig lufta systemet godt? Still bilen i GOD oppoverbakke slik at radiatoren kommer høyt og godt.. Deretter er det bare å skru opp lufteskruen.. Sette varmeapparatet på varmt på full guffe.. Og deretter ruse den litt.. Hjelper også å pumpe litt på slangen inn og ut av radiatoren.. Ofte har det gått opptil en halvtime med slik mikking og fikling før den siste luftboblen kommer ut hos med.. Da forsvinner ganske mye av vannet i varmeapparatet også..

Tomgansregulator: Sitter MIDT under innsugsmanifolden på en 6'er børse..Vanskelig å ta ut om du ikkde demonterer.. Slangen på toippen går til manifolden.. Slangen under går til svingen på innsugsbelgen..

Skrevet

Her var det mangen som mente det samme og det er jo bra for da er jo folk ganske sikkre :P

men vist det ikkje er tomgangs regulatoren, hva slanger skal eg sjekke då??

kan det ikkje vere noe annet enn lufting av radiator som er feilen hos meg?

takker for gode svar så langt

Skrevet

Kort fortalt er det jo varmtvannnet som varmer luften som kommer ut i varmeapparatet ditt... Intet vann, intet varm luft.. You see?

Når du derimot kjører, så øker trykket betraktelig i kjølesystemet.. Da får du fort varme igjen siden vannet sirkulerer bedre.. Når du står stille er det rett og slett ikke trykk nok.. Dette skyldes ganske ofte dårlig lufting.. eller slutten på ei vannpumpe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...