Sir Hofstad Skrevet Desember 21, 2007 Skrevet Desember 21, 2007 For å sørge for korrekt drivstoffmengde på en M50B25 ombygd til 3,1 liter (2,8 veiv,135mm råder og 86mm borring, samt M3 innsug med individuelle gasspjeld), org 200CC dyser, er vel det enkleste å benytte M3 dyser fra 3,2? Evt noen løsning med trykkregulator? Takknemlig for svar...
Sir Hofstad Skrevet Desember 21, 2007 Forfatter Skrevet Desember 21, 2007 Sakset fra PPF-forum: Beräkna spridare & Bränsletrycksförändring Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2) BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5 Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig. Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera. Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor --------------------------------------------------------- Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde? nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5 Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat trycket från 3bar till 3.8bar. --------------------------------------------------------- nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm (^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3) Skillnaden mellan Linjär & Proggressiv BTR (Bränsle Trycks Regulator) En linjär ger alltid grundtrycket + laddtrycket: (Bränsletryck=grundtryck+Laddtryck*1) En proggresiv ökar höjningen ju högre laddtryck: (Bränsletryck=grundtryck+laddtryck*x , t.ex X=1,2) ( 6 x 300 x 0,8 )/(0,5 x 10,2) =282,35. Eksempel med 300CC dyser, normalt trykk og duration. Burde vel kanskje gå for 340CC?
Azeton Skrevet Desember 21, 2007 Skrevet Desember 21, 2007 Det er ikke så nøye hvilken størrelse du har på dysene så lenge de er store nok! 270-290cc dyser burde holde. Det som er viktig er a Orginalsprut hvis du har det. blir chippet med den informasjon at dysene er skiftet. og da er det viktig å vite akkurat størrelse. Er det datasprut er det noe som justere på dyno så da er det ikke så nøye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå