Gå til innhold

justering av ventiler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskli å justere ventiler på m30b35? noe jeg kan gjør selv. Eller vil dere fraråde meg å rote med sånnt selv? Lurt å bytte ventiltettinger når jeg først er i gang?

Skrevet

Ventiler er en enkel jobb å justere.

Hvor langt har bilen gått, og er den pent eller hardt kjørt?

Det er jo dette som avgjør om du burde bytte ventiltetninger, og om bilen ryker/soter mye.

For å justere ventilene trenger du bare et søkeblad, noen skrujern og et par 10mm fastnøkler/kopper.

Du begynner med å ta av toppdekslet (som du nok skjønner av deg selv)

Så må du huske å rotere på motoren mens du justerer, for den tappen på kamakslingen skal peke rett opp/motsatt retning av ventilen.

Nå stikker du søkbladet inn mellom ventilen og kamakslingen mens du løsner mutteren som er for å justere med, vri på skruen i midten med et skrujern til søkerbladet begynner å gli tregt mellom der, og stram mutteren.

Slik går du fra ventil til ventil helt til du er ferdig.

Du skal justere til noen stramme 0.30`r på søkebladet, det er det som skal være optimalt for motoren og få tikkingen til å forsvinne.

Hører du noe tikking etter justering så har du for lite oljetrykk i motoren, eller så er det innsprøytningsdysene du hører, for disse lager en del lyd de i seg selv.

Dette får du til på en kveld i garasjen.

Lykke til. :)

Skrevet

Takker for fyldi og bra svar:) Høres ut som det tikker på 2 ventiler. Men det er vanskli å si. Synest det er merkli at det ikke har blitt gjort noe med da den var på verksted rett før jeg kjøpte bilen. Har papirer på at motoren har ver åpna og kontrollert. Står heldi vis i papirene at kamen er i orden. Synest bilen ryker litt. bruker ikke olje da. menmen.. bytter bare ventiltettningene med det samme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...