spz Skrevet Desember 23, 2007 Skrevet Desember 23, 2007 Hey! Først og fremst God Jul og alt det der Uansett, i det siste (siden det begynte bli kaldt) har jeg merket en dirrende høyfrekvent pipelyd under motor load - spesielt i det første girene og ved gitte turtall omtrentlig. Derfor har jeg browset endel andre forum og blitt oppmerksom på at det finnes endel folk som også har pipelyder med av et par forskjellige grunner - bla.a. vakuum lekkasje ved inntak. Trodde kanskje jeg hadde noe slikt, men forleden da jeg skulle vise lyden til en venn skrudde jeg av viftene inne i kupeen totalt for at det skulle være så stille som mulig. Det var da jeg oppdaget at lydene kommer kun med lufteanlegget på! Har noen opplevd noe lignende??? Antar dermed at lyden også kommer FRA lufteanlegget og ikke at det ulyd fra motoren som siver gjennom lufteanlegget... Edit: Beklager MOD, denne skulle vel teknisk sett vært postet under Teknisk
Bjørn 320 Skrevet Desember 23, 2007 Skrevet Desember 23, 2007 Lager på vifta? Forsvinn den viss du endrar hastigheit på vifta, spesielt skrur opp? Min har samme problem, kan komme og gå ved oppbremsing, akselerasjon, girskifte osv...forsvinn som regel viss eg skrur opp til litt over halv hastigheit...
spz Skrevet Desember 23, 2007 Forfatter Skrevet Desember 23, 2007 Mulig det blir mere lyd jo mere viftene står på, men det er kun i forbindelse med når man gasser på (ikke ved nebremsing - og da typisk skjer det kun ved visse turtall; slipper man litt på gassen når den kommer blir det borte til man drar opp RPMs igjen). Muligens mere det at pga. kulden drar viftene mere på nå i kulda, enn at selve kulden har noe å si - hva vet jeg
Aroid Skrevet Desember 23, 2007 Skrevet Desember 23, 2007 girkassen,Løpehjul, dymamoen eller vannpumpen hør du noe når du trør inn clutchen å ruser motoren litt. vist ikke du har det så kan det var girkassen. hør du lyden vist du ligger å kurser uten noen på stand på motoren eller driverk? at bilen nesten bare triller? å med en gang du får motor brems eller på drag så er det borte igjen?
spz Skrevet Desember 24, 2007 Forfatter Skrevet Desember 24, 2007 Det kommer kun om man gasser på, o gunder enkelte turtall i enkelte gir (typisk når man aksellererer opp i fart gjennom 1/2 gir). Har ikke opplevd lyd om jeg ruser motor med clutchen inne, først når clutchen tar at lyden kommer. OM lyden kommer og jeg slapper av gassen kan den bli borte, inntil jeg gasser på igjen f.eks. Det som er så vittig er jo at lyden kun kommer med luftanlegget på inne i bilen, skrur jeg alle viftene av er lyden helt borte!
Bjørn 320 Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Det som er så vittig er jo at lyden kun kommer med luftanlegget på inne i bilen, skrur jeg alle viftene av er lyden helt borte! Forandrar, evt. forsvinn lyden når du regulerer (spesielt opp) hastigheiten på vifta?
spz Skrevet Desember 24, 2007 Forfatter Skrevet Desember 24, 2007 Ja det virker som om jo hardere viftene blåser, jo mere piper det når clutchen tar og jeg gasser.
Bjørn 320 Skrevet Desember 24, 2007 Skrevet Desember 24, 2007 Skal ikkje sei sikkert, men minner mistenkelig om kaputt lager i vifta...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå