Gå til innhold

Lading på E34 540i


S.Hafsmo
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har hatt litt problemer med batteri og lading, byttet batteri nå og det ser ut til å fungere. målte spenninga heromdagen, og har hvilespenning på 12,2V (som er helt ok), men når jeg måler ladespenninga ligger den på 14,2V på tomgang og 14,09 når motor passerer 2-3000rpm. er ikke det litt rart?

og bør ikke ladinga være rundt 14,4V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En regulator er merket med 14,6V, dette er da den opptimale spenningen. Men dette er sjeldent tilfelle når dynamo har rullet et stykke. At spenningen din "detter", jeg må nesten si, det er ikke fall, det er bare og være prikete. Men for og ta hvorfor, regulatoren på børstebruen har i oppgave og holde lik og javn spenning uansett hvor fort dynamoen går rundt, derfor går spenningen noe ned, regulatoren regulerer. Hadde det heller vært slik som dette; spenningen ligger på 11,20V ladespenning når du har startet bilen, men kjørt en stund så måler du på nytt og da er ladespenningen 13.50V. Slik er det hos meg og tyder på at den ene viklingen inni dynamo begynner å kødde det til.

Alt er helt tipp topp hos deg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare sammenligner med granada'n min, hadde litt trøbbel med ladinga på den, men til slutt hadde jeg 14,4- 14,6 uansett turtall, det fallt dog litt når man setter på langlys, varmetråder stereo osv..

tenkte bare at siden Bmw'n er en nyere bil med en mye kraftigere dynamo (140A) skulle vel den klare å holde ei spenning på ca 14,4-14,6V jevnt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...