Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

får kjøpt sånn måleinstrument på biltema funker fett.. dytter bare neddi plugghullet.. pass på så pluggen er ute da hehe:P så hold den hard neddi og dra bilen noen runder på startern.. skjønner dt med en gang du kjøper den komp målern;)

Skrevet

Kjøp deg en komp måler, den på biltema funker som nevnt tidligere. Skru ut samtlige plugger, monter så måleklokka i plugghullet med medfølgene nippel, mener og huske du får de som er gjenget. Det er da og foretrekke siden du får en mer nøyaktig måling (du slipper lekkasje). Få en kompis til og dra rundt starteren til måleren er stabil, rundt 10. Par sekunder kinning holder nok, men det ser du. Fortsett på samme måte bortover sylinderene. Alle tennpluggene på være ute fra starten av. For og gi deg en peilepinn, M20B20 skal ha komp på 9.8 etter boka. Noe dårligere blir det med tiden. Hva din skal ligge på vet jeg ikke.

Skru så inn pluggene igjen;P

Skrevet

Og husk at gasspedalen skal være i bånn da du måler.

Å måle mot kompresjonsforhold blir ofte litt feil, og du får det ihvertfall ikke til å stemme siden stempelringene lekker litt, men hvis du ser at alle sylinderene er bortimot like så er det ingen problem. Vidre kan du sammenligne med andre med samme motor for å få en pekepinne på hvor slitt stempelringene er.

Skrevet
Og husk at gasspedalen skal være i bånn da du måler.

Hvorfor?Det spiller jo ingne rolle det vel.

Med steng gasspjeld så blir det vakum i innsugsmanifoilen og stempelet. Altså du vil få en måling som er lavere enn ved full gass. Enda verre igjen så vil komp målingen være avhenig av hvor mye luft tomgangsregulatorer lekker. Så for å få en konsist måling som kan bruke som en referanse mot andre motorer så må komp måles med gassen i bånn.

Skrevet

Grunnen til at gasspjeld skal være maks åpent er at man stenger av drivstofftilførselen under testen...

Og da må man fylle sylindere med annet enn drivstoffblanding: luft, da man må ha noe å komprimere.

Kort fortalt.

Skrevet

1: det er et kompresjonsforhold i en motor, vanligvis 10,5:1 på M50.

2: og det er et kompresjonstrykk, vanligvis mellom 10-14 bar i en bensinmotor...

Det statiske kompresjonsforholdet du linker til blir brukt av motorbyggere ol for å forhåndsberegne.

Vi som arbeider med biler til hverdags benytter en kompresjonsmåling på en sylinder, og de tilhørende, i en motor for å bla finne tilstand på de mekaniske delene i sylinderne.

En slik kompresjonsmåling foregår ved å dreie på startmotor med alle pluggene ute og da oppnåes ikke mer enn omdreiningshastigheten på startmotor, ca 60 + Rpm...

Vi har også andre målinger på sylindere som måler feks hvor mye som lekker ut ved å sette trykk på. Bla

Skrevet
Grunnen til at gasspjeld skal være maks åpent er at man stenger av drivstofftilførselen under testen...

Og da må man fylle sylindere med annet enn drivstoffblanding: luft, da man må ha noe å komprimere.

Kort fortalt.

Det er også sant, men du får forskjelige målinger med stengt og åpen gasspjeld. Jeg har prøvd begge, med avstengt bensintilførsel :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...