Bjørn 320 Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Stephan.S: Å hva har du på profilbildet ditt da? Du er like lite tøff som oss andre visst Han har nok parklys+tåkelys han, som er fullt lovleg i dagslys
Aroid Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Tvilar på det går. Er kun lov å ha to parkeringslys framme, og dei skal bl.a. vere minst 40 cm over bakken http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-1 I tillegg trur eg du skal få slite med å finne parklyspærer som passar i sokkelen uten større eller mindre modifisering 40cm over bakken. det kan ikke stem på alle biler. mange japse biler har parklys i støtfangeren å det er langt under 40cm for eks. Nissan 200sx s13. Du får jo kjøpt grøftlys med parklys i som er uorginal da eller kan man bor hull å sett parklys. og på nye opel Astra så slår grøftlyset seg på vist du kjører under 50Km/t å kjører i brate svinger. for at man skal se i blind sonen(mørke sonen)
Bjørn 320 Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Tja...kan ikkje stemme? Står berre i lovene til AS Norge...stemmer sikkert ikkje det nei
Aroid Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Tja...kan ikkje stemme? Står berre i lovene til AS Norge...stemmer sikkert ikkje det nei var ikke sånn meint da. det kan ikke gjeld alle biler.
kilronan Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Javel? De lyser noen få meter. Sitter du og stirrer i bakken rett foran bilen din eller?Tåkelys har KUN en funksjon i tett tåke - da uten nærlysene. Det forutsetter jo da omtrent gangfart. snakker om grøftelys ikke TÅKElys. og ja, f.eks når jeg kjører plasser i skogen og smale veier hjelper di på. Pr. definisjon... hva mener du er den funksjonelle forskjellen på grøftelys og tåkelys ?... ... Umiddelbart tror jeg det bare er et annet navn på den samme typen lys og da har de som hagenisse er inne på ingen vesentlig funksjon hvis hastigheten er mer enn 5-10 Km/t. Jeg tror vi kan konkludere med at noen åpenbart mener at det er tøft med ekstra lys foran og at de derfor velger å se bort fra at lysene faktisk blender mer enn de hjelper... "placebolys" med andre ord... Det er så befriende hver gang det dukker opp et menneske som hinter om at det faktisk finnes snev av innsikt her på forumet. Tåkelys er og blir ett av de komponentene i en bil som har desidert minst praktisk funksjon i virkeligheten. Bare forsøk å hold normal fart (60-70-80) på en ikke-opplyst landevei kun ved hjelp av tåkelys. Det virker ikke. Diskusjoner om tåkelys er uansett en høyfrekvent gjenganger her på forumet. Og hver gang kommer det en million påstander om hva som er lov/ikke lov basert på hva en har hørt av en kompis, av naboen som jobber i biltilsynet eller av lensmannen sist man ble stoppet i kontroll. Jeg gidder ikke henvise til alle lovene og vitenskapen enda en gang, men sier meg heller enig med Fredrik i at det finnes noen som synes det er såpass kult at de bevisst velger å ignorere at de kan blende andre og samtidig risikere forenklet forelegg. Så hvorfor er det ikke lov med nærlys og tåkelys? Hvorfor skulle det være lov?
MikaelR Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Vis ikke æ tar feil så e funsjon til tåkelys å hinder at lys reflekterer tilbake å man blir blindet!!! har testet det med min bil,,, æ det ble mye bedre å kjør i tett tåke...
kilronan Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Vis ikke æ tar feil så e funsjon til tåkelys å hinder at lys reflekterer tilbake å man blir blindet!!! har testet det med min bil,,, æ det ble mye bedre å kjør i tett tåke... Så kan folk begynne å diskutere hva som er "tett tåke". Noen vil sikkert klassifisere lett overskyet som tett tåke for å kunne forsvare bruk av tåkelys. Personlig kan jeg ikke huske noensinne å ha opplevd tåkeforhold som har vært så ekstreme at jeg har blitt blendet av mine egne nærlys. Jeg sier ikke at slike forhold aldri inntreffer, men på mine trakter skjer det så og si aldri. Jeg føler derfor at slike unntakstilstander ikke er så veldig relevante i en slik diskusjon. Problemet er folk som bruker tåkelys (spesielt kombinert med nærlys) under helt normale siktforhold.
Dr_S Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 I 80 km/t i timen faktisk....folk skriver jammen mye rart.. Det var et eksempel viss det må hamrest inn.... slår på langlysa når jeg treffer desse "lysveggane"! så sant der ikke er bil fremmom meg. Egoistisk? Nei! Det er liten vits å komme "med eksempler" når regelverket er temmelig sprikret på lysbruk. KUN lov med parklys+tåkelys i dagslys og tåkelys/kurvelys/grøftelys skal skrus av når gatelysene tennes, dvs når det er kveld. Det er ikke lov å kombinere nærlys+tåkelys under noen omstendighet (nei, ikke i tåke engang). Skal man bruke tåkelyktene i tåke, skal nærlys slukkes og kun parklys+tåke lyse. Men at det er penest med park+tåke på kvelden, er udiskutabelt
kilronan Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Men at det er penest med park+tåke på kvelden, er udiskutabelt Nei, det er det ikke.
MikaelR Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Vis ikke æ tar feil så e funsjon til tåkelys å hinder at lys reflekterer tilbake å man blir blindet!!! har testet det med min bil,,, æ det ble mye bedre å kjør i tett tåke... Så kan folk begynne å diskutere hva som er "tett tåke". Noen vil sikkert klassifisere lett overskyet som tett tåke for å kunne forsvare bruk av tåkelys. Personlig kan jeg ikke huske noensinne å ha opplevd tåkeforhold som har vært så ekstreme at jeg har blitt blendet av mine egne nærlys. Jeg sier ikke at slike forhold aldri inntreffer, men på mine trakter skjer det så og si aldri. Jeg føler derfor at slike unntakstilstander ikke er så veldig relevante i en slik diskusjon. Problemet er folk som bruker tåkelys (spesielt kombinert med nærlys) under helt normale siktforhold. Har vorre i så tett tåke at æ måtte ligg i 20-30km/h i 80 sona,, va en gang når æ kjørte sør før saltfjellet!! da ble æ blinda av mine egen lys,, å da prøvde æ alt fra å kjør uten noe lys til å ha ALLE lysan på!! Det som fungerte best av enten å kjør uten noe eller å kjør med kjørelys å tåkelys
MikaelR Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Men at det er penest med park+tåke på kvelden, er udiskutabelt Nei, det er det ikke. Det får bil man møte til å se lavere ut enn den egentig e!!
Magge Skrevet Desember 25, 2007 Forfatter Skrevet Desember 25, 2007 Bjørn 320: Er fullstendi klar over at den formen for lyskombinasjon han har på bildet er lov. Men det var jo akkurat dette han refererte til... Personli så plager det ikke meg å møte biler med kjørelys+grøftelys. Men nå som jeg ser hvor mange dette plager, skal jeg slutte å kjøre med grøfte sammen med kjørelys. Alle jeg har spurt tidligere har vert enige med meg... Fikk ett annet syn på saken nå.
kilronan Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Men at det er penest med park+tåke på kvelden, er udiskutabelt Nei, det er det ikke. Det får bil man møte til å se lavere ut enn den egentig e!! Hvis du mener det så finnes det vel knapt noen mer patetisk måte å 'senke' bilen på.
Dr_S Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Bjørn 320: Er fullstendi klar over at den formen for lyskombinasjon han har på bildet er lov. Men det var jo akkurat dette han refererte til... Personli så plager det ikke meg å møte biler med kjørelys+grøftelys. Men nå som jeg ser hvor mange dette plager, skal jeg slutte å kjøre med grøfte sammen med kjørelys. Alle jeg har spurt tidligere har vert enige med meg... Fikk ett annet syn på saken nå. Han har jo ikke kjørelys og tåkelys på avataren sin... er det som er poenget. Han har PARKLYS og tåkelys..
Bimmerlars Skrevet Desember 25, 2007 Skrevet Desember 25, 2007 Det er ulovlig fordi det blender møtende trafikk. Kjør med parklysa og tåkelysa skal du absolutt bruke dem. Det er ikke lovlig etter at gatebelysningen er tent men det blender ihvertfall ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå