Gå til innhold

hvorfor MÅ man senke kompresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har sittet og lurt litt på dette, hvorfor senker man kompresjon ved turbomating, og hva får man ut av det?

og ved ossn ladtrykk er senking av komp et must?

skal jeg lade en m50b25 med 0.5-0.6 bar er vel ikke senking av komp nødvendig`?

og hvor tjukk er toppakninga originalt`?

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

man må ike.. men kan lade mer.

ved senking av komp så kan man også ha kvassere tennings pga mindre sjans for tenningsbank..

for min del når jeg skal turbokonvertere så skal jeg ikke senke den.. har en m535i motor med 10,5 i kom (mener jeg) og jeg skal ikke senke den.. har ingen negative sider ved å ikke senke kompen..

får mere bunndrag gjør du og med mer komp.. men du bor ha ett ordentlig motorstyring og få det mappet ordentlig før du skal lade over 1 bar osv på org motor...

min mening.. komp senking er TULL

Skrevet

HÆ? er komp senking tull?

har noe med at jo høyere komp jo høyere temperatur..

Hvis du turbomater en motor, vil det utvikle en UTROLIG varme hvis du har orginal komp:P å motorras står uten for døren din å banker på ;)

Så å senke kompen på en turbomotor er ikke tull, det er meget viktig..

Det er som å spise egg uten bacon:P

hvorfor tror du orginale turbomotorer har mindre komp en sugemotorer? for morro skyld?:P

http://www.supramk3.com/turbo.pdf Den burde dere begge lese :) spessielt du som sier at komp senk er tull;)

Godjul a folka:D

Skrevet

enig me hazard. senking av komp er ikke tull, er får at de ikke skal bli for varmt når man får mye overtrykk istede får undertrykk, de kan gå GALT utåver motor;) tror jeg har fårtalt deg dette før galskap;) får når du har åvertrykk, anntennes bensin mye lettere pga mye okygen å slikt;) å da trengs ikke like mye komp får at de skal antenne;) vis man da har får mye komp, blir de får varmt, å motoren trives på en spesiell temp, 86 grader eller hva de er;) å blir de varmere går de ut over motoren. å får tenningsbank og lignede;) er ikke bra, derfår vikti senke komp når man skal ha snelle;)

Skrevet

hah! joa! men ser ikke noe i veien for og ha 10:1 i komp om jeg ikke skal over 0.6 bar! grunnen til att jeg havarerte var att toppen sprakk, som igjen var skyld i varmkjøring fra rushtrafikk! bilen har jo fungert siden august uten problemer med og bli kjørt varm, og det vet du andy! eneste som har vært er fuelcut! og det har ingenting med kompresjon og gjøre! men lurer på om jeg heller skal droppe og senke kompresjonen! slenge på en original toppakning og fortsatt lade med 0.6 bar! effekten er jo igrunn mer enn bra nok! har jo ingen problem med og dra fra en orignal M3

Skrevet

ja er sant de;) ja jeg vet de der:p motoren din har tålt mye igrunn;) men med å senke komp å bruke sjikkeli toppaking KAN du lade mer om du vil;) å da vet du no at du ikke ødelegger noe;) en turbo motor trives bedre med lav komp;) og vis du har MLS paking, slipper du jo tenke på å ta pakingen på 0.6 bar;)

Skrevet

joa! men å kjøpe en toppakning til 5000! når jeg igrunn ikke har tenkt og lade mer enn 0.6! pga bilen brukes til vanlig og har ikke planer om og ha noe bensinmonster!

så om original toppakning holder! den til tusenlappen kjøper jeg heller den! samt jeg får skrudd sammens motoren ganske så snart

Skrevet

hehe, er no 3lapper får MLS paking men, bolter kan du jo bare lage selv;) lr, du vet torgeir lager til deg om du hører me han;) men må jo bli etter ferien da;) de holder i massevis. holder jo me org også, du må bare bruke den, men hadde de vært meg som var av me toppen, ville jeg satt på sterkere pakning me de samme;)

Skrevet

jeg kjørte med 9.8 i kom op ladet 1,7.. med SKIKKELIG jallamekk motorstyring... som ga ALT for mye suppe på lavere turtall.. og passe på 1.7.. ;)

etter 7mnd med vill herjing så mista jeg skilta.. tok om motoren og alt så strøkent ut ennå.. ;)

men det var en ford da.. hehe

Skrevet

Den direkte årsaken til at kompen må senkes ved høye ladetrykk har sammenheng med at det er begrenset hvor mye man kan pakke sammen luft og bensinblandingen før den selvantenner.

Ved å senke kompresjon så øker man volumet tilgjengelig i forbrenningskammerene med stemplene helt oppe. Dermed er det plass til mere luft/bensin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...