Gå til innhold

hvorfor MÅ man senke kompresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fordi de sparer motoren, alså, de blir jo for høy temp under forbrenning kan bli når du kjøre på mye trykk, er jo MYE mer lett anntenneli da, trenger ikke like mye komp for og få den til og tenne, så hvorfor ha så mye komp?

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Man sparer jo resten av motoren litt hva stress angår med litt lavere kompresjon da.

Og hvorfor lages det ikke biler med 12.5 i komp,og en turbo rett fra fabrikk?

Skrevet

336mik.. og det tror du ikke det gjør? se på rallybiler... 12 i komp og sånn de.. bittesmå turboersom lader for fult og har 350hk og 800nm.. litt pga restriktor også.. men de er høy komp og turbo... hvordan ellers tror du man får en slik gassrespons?

Skrevet

ja er sant som du sier de;) men alså, har du tenkt over hvor mye di overhaler motorene sine og slikt?

alså, grunnen til lav komp, 10:1 sier jo bare at fra stemplet er i nedre dødpungt ti de er i øvre dødpungt har den komprimert lufta som var inne i sylinderen 10ganger, men, med turbo, får man like mye luft inn dær med lavere komp, pga at den blir blåst inn istede får sugd inn, shønner hva jeg prøver kåmme fram til nå?

Skrevet
336mik.. og det tror du ikke det gjør? se på rallybiler... 12 i komp og sånn de.. bittesmå turboersom lader for fult og har 350hk og 800nm.. litt pga restriktor også.. men de er høy komp og turbo... hvordan ellers tror du man får en slik gassrespons?

Respons??På min 336 med ca 7:1 i komp har jeg respons som de fleste vil bli misunnelig på,og dette på en 3.6liter.

Respons kan man få ved å lette motordeler.

Skrevet

Trykk kan også ødelegge motorer. Derfor det selges smidde råder bla.

Skal man ha turbomotor er jeg enig i at man bør ha høy/normal komp. Blir jo så jævlig råtten respons og dårlig kjørbarhet med lav

Skrevet

ja det er sant, men får også mye ut av motoren ved lave omdreininger vis man har mye komp og turbo, men liksom tviler på motorene holder lenge:p di som driver rally er jo sponsa me de som er å sponse, di får jo sikkert gratis underbokser åsså, så hvorfor skal di bry seg om hvor lenge de varer når di får mest muli ut av den? men alså, når vi skal ha bilene våre på vegen, skal di jo helst gå økonomisk og være driftsikkre og alt de andre BT sier:p men uansett, dette blir jo bare mer og mer kverulering:p snart diskuterer vi jo hvorfor biler har hjul:p

Skrevet

ja det er sant, men får også mye ut av motoren ved lave omdreininger vis man har mye komp og turbo, men liksom tviler på motorene holder lenge:p di som driver rally er jo sponsa me de som er å sponse, di får jo sikkert gratis underbokser åsså, så hvorfor skal di bry seg om hvor lenge de varer når di får mest muli ut av den? men alså, når vi skal ha bilene våre på vegen, skal di jo helst gå økonomisk og være driftsikkre og alt de andre BT sier:p men uansett, dette blir jo bare mer og mer kverulering:p snart diskuterer vi jo hvorfor biler har hjul:p

Skrevet

Respons??På min 336 med ca 7:1 i komp har jeg respons som de fleste vil bli misunnelig på,og dette på en 3.6liter.

Respons kan man få ved å lette motordeler.

Du har kompressor. Ingen turbo som trengs å blåses opp.

Lav komp gir dårlig respons før turboen våkner, da det vil bli som å kjøre en sugemotor med si 7:1 i komp. Det er ikke mye sprekt :D

Derfor mange turbomotor drar møkkdårlig før 3500-4000 rpm, noe som er kjedelig

Skrevet

høy effekt 0 billig i drift er noe som ikke hører hjemme i min verden.. skal man ha effekt så skal motoren få det de trenger!

jaggu bra en til er enig med med.. bimmerlars!

Skrevet

Ser du nevner mye tall her, men ingenting om hvor store ic'er eller hvor høy oktan det er snakk om. Wrc teamene legger flere millioner i å motorene sine. En gjennomsnitt turbo motor her er bygd for under 50K og går på 98 oktan.

Skrevet

alså, grunnen til lav komp, 10:1 sier jo bare at fra stemplet er i nedre dødpungt ti de er i øvre dødpungt har den komprimert lufta som var inne i sylinderen 10ganger, men, med turbo, får man like mye luft inn dær med lavere komp, pga at den blir blåst inn istede får sugd inn, shønner hva jeg prøver kåmme fram til nå?

så altså, det vil si, om man turbomater ved 10 komp får man inn enda mere luft enn ved 8! siden det er mer plass? nå snakker du imot deg selv andybooy!!

Skrevet

Det store spøkelset er selvantenning her for oss.

Når bensinen tenner før stempel passerer øvre dødpunkt, da snakker vi havari i løpet v kort tid uansett hvor mye dekomp og smidde og nitrerte deler man har i bygget sitt.

Kjøling er ett must, og skikkelig styring av bensin/tenning.

Har man ikke styring, så har man ikke motor. Så enkelt er det.

Hjelper ikke å dekompe og fore på med trykk og bensin om man ikke har styring på det.

Har man derimot ett solid oppsett som takler tenning/temp/bensin og mekaniske deler som tåler stresset det blir utsatt for, så kan det lades godt på i en standard komp motor.

Riktig utformede stempler er foreks. viktig for å unngå fortenning/bank.

Nå må ikke folk tro at jeg har skikkelig peil, da jeg ikke har ett jævla turbobygg bak meg selv, men har vært med en del og lært av andre som som har det.

Dessuten kan man lese om mye rundt på nett ang. menneskers erfaringer og prøvinger.

Minnes bla. at det var en 328 m52 i verden en plass som ble plaget helt opp til 700hk på orginale innvoller før rådene bøyde seg.

Husker ikke om den var dekompet, men lell.

Skrevet
er jo flere biler med over 900hk som har 10,5 i komp da så.. og lader 3.2 bar.. ;) så tenk på det

legg du ut en link te noen av di bilan?? :whut:

høres liiiitt usansynlig ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...