Gå til innhold

Tiltrekkningsmomenter på topplokk og div til BMW.

Har denne tråden vært noe til hjelp?  

93 stemmer

1. 1. Har denne tråden vært noe til hjelp?

• 1; Nei, er det mest unyttige jeg har sett.
      2
    • 2: Veel, kunne jo vært bedre
      2
    • 3: Ja, denne tråden var et fint tiltak og litt til hjelp.
      37
    • 4: Denne var fin, sparte meg for mye tid og arbeid i og lete etter svaret.
      53

Anbefalte innlegg

Skrevet
:arrow: Motor M20 B20

Toppbolter 1 trinn: 40+5 Nm + 15 min pause

2 trinn: 60+5 Nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 25+-5 grader

Tennplugger: 20-30 Nm. Kamhjul: 65-70Nm Reimstrammer: 23+-1 Nm

Motorolje m filter: 4,25 liter (ccmc-c2.APi.SF) Kjølesystem: 10,5 liter varm

:arrow: Motor M20 B23

Toppbolter 1 trinn: 30-35 Nm + 15 min pause

2 trinn: 60-65 Nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 24-28Nm. Kamhjul: 65-70Nm. Strammehjul: 22+-2Nm

Motorolje m filter: 4.25 liter Kjølesystem: 10.5 liter varm.

:arrow: Motor M20 B25

Toppbolter 1 trinn: 30Nm NB: Dette er med Torx bolter, IKKE 6kant.

2 trinn: 90 grader

3 trinn: 90 grader.

Tennplugger: 24-28Nm. Kamhjul: 65-70Nm.

Motorolje m filter: 4.25 liter (ccmc-c2 APi SF) Kjølesystem: 10,5 liter varm

bmwelsk, det som står på M20B20 og M20B23 er 6kant, det som står på M20B25 er Torx.

Conan, skjønn at det er rotete.

Det står ganske tydelig at det er torxs på b25, så folk burde jo kunne lese dette. Så lag den bedre du da. Kan godt slette hele jævla innlegget hvis det er så jævlig rotete og uforståelig for dere.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Ta det med rod Conan ;) En ypperlig idè og glimrende utført jobb fra deg! Mange kommer nok til og dra nytte av denne tråden ;)

Blir bare litt irritert når jeg har sitti i flere timer og jobba med denne tråden og får tilbakemld på skjønn den er rotete.. Håper folk får nytte av den ja, er jo lissom derfor den ble laget.

Skrevet
Er det pga. stålkvalitet / strekkfastheit at ein absolutt bør bruke torx? Er denne tilsvarande unbraco (12.9 eller noko sånt...)?

Er 12,9 kvalitet...

Mao. er det eitt fett om ein brukar torx, unbraco eller 6-kant for den del, så lenge det er 12.9 og ikkje 8.8? Eller?

• 6 months later...
Skrevet
Er 12,9 kvalitet...

Mao. er det eitt fett om ein brukar torx, unbraco eller 6-kant for den del, så lenge det er 12.9 og ikkje 8.8? Eller?

Stemmer. Mønsteret/sporet på en bolt har i utgangspunktet ingen betydning, men det er gjerne "regler" når det gjelder topplokksbolter etc. Og noen type spor egner seg jo bedre enn andre til hard tiltrekning. Forøvrig får du mange flere kvaliteter enn 12.9 og 8.8. 4.6-4.8 er ganske normalt på Kina-produkter (elendig stål), og så er 10.9 også ganske vanlig på unbrako. I tillegg har man en del som ikke er så vanlige.

Og - siden tråden handler om tiltrekningsmomenter, så kan man jo legge til de vanlige momentene også. Det meste skal tross alt EGENTLIG dras til med moment, selv om de færreste av oss gjør det.

Tallene på dette varierer fra produsent til produsent, og ikke-smørt eller smørt, men når vi ikke driver med rocket science er det viktigst å ikke være altfor langt ute å kjøre - som regel blir jo alt dratt til for hardt:

M6 - 9Nm

M8 - 22Nm

M10 - 44Nm

M12 - 80Nm

M14 - 140Nm

M16 - 220Nm

• 3 months later...
  • 4 months later...
  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...