Gå til innhold

Tiltrekkningsmomenter på topplokk og div til BMW.


Har denne tråden vært noe til hjelp?  

93 stemmer

  1. 1. Har denne tråden vært noe til hjelp?

    • 1; Nei, er det mest unyttige jeg har sett.
      2
    • 2: Veel, kunne jo vært bedre
      2
    • 3: Ja, denne tråden var et fint tiltak og litt til hjelp.
      37
    • 4: Denne var fin, sparte meg for mye tid og arbeid i og lete etter svaret.
      53


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg gått igjennom Tolerance Data sine spec på M motorer og deler litt med dere. Dere som har dieselbiler får sende meg en PM da jeg ikke gidder ta disse også. Jeg har masse andre data på bilene som ligger på denne lista, så kan svare på andre spec anng bilen din. NB: M20B25 med 6kant bolter til toppen, anbefales og bytte til nye TORX bolter....

:arrow: Motor: B16

Toppbolter 1 trinn: 34-40 Nm

2 trinn: 58-62 Nm

3 trinn: 78.82 Nm + varmkjør motor.

4 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 25-30 Nm.

Motorolje m filter: 4 liter. Kjølesystem: 7,2 liter varm.

:arrow: Motor M10 B18

Toppbolter 1 trinn: 34-40 Nm

2 trinn: 58-60 Nm + 15 min pause

3 trinn: 33+-3 gr +25 min varmkjøring

4 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 24-28 Nm. kamhjul/lager: flange 137-147Nm / kjedehjul: 7 Nm.

Motorolje m filter: 4 liter. Kjølesystem: 7 liter varm.

:arrow: Motor M10 B18V

Som M10B18.

:arrow: Motor M20 B20

Toppbolter 1 trinn: 40+5 Nm + 15 min pause

2 trinn: 60+5 Nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 25+-5 grader

Tennplugger: 20-30 Nm. Kamhjul: 65-70Nm Reimstrammer: 23+-1 Nm

Motorolje m filter: 4,25 liter (ccmc-c2.APi.SF) Kjølesystem: 10,5 liter varm

:arrow: Motor M20 B23

Toppbolter 1 trinn: 30-35 Nm + 15 min pause

2 trinn: 60-65 Nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 24-28Nm. Kamhjul: 65-70Nm. Strammehjul: 22+-2Nm

Motorolje m filter: 4.25 liter Kjølesystem: 10.5 liter varm.

:arrow: Motor M20 B25

Toppbolter 1 trinn: 30Nm NB: Dette er med Torx bolter, IKKE 6kant.

2 trinn: 90 grader

3 trinn: 90 grader.

Tennplugger: 24-28Nm. Kamhjul: 65-70Nm.

Motorolje m filter: 4.25 liter (ccmc-c2 APi SF) Kjølesystem: 10,5 liter varm

:arrow: Motor M20 B27

Toppbolter 1 trinn: 40-45 Nm + 15 min pause

2 trinn: 60-65 Nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 24-28 Nm. Kamhjul: 65-70 Nm. Strammer: 22+-2Nm.

Motorolje m filter: 4.25 liter. Kjølesystem: 10.5 liter varm.

:arrow: Motor M30 B25

Toppbolter 1 trinn: 34-40 Nm

2 trinn: 58-62 Nm + 15 min pause

3 trinn: 33+-3 grader + 25 min varmkjøring

4 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 24-28 Nm.

Motorolje m filter: 5.75 liter. Kjølesystem: 12 liter varm.

:arrow: Motor M30 B28

Toppbolter 1 trinn: 34-40 Nm

2 trinn: 58-62 Nm + 15 min pause

3 trinn: 33+-3 grader + 25 min varmkjøring

4 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 24-28 Nm. Kamhjul/lager : flange 137-147Nm. Kjedehjul: 7 Nm.

Motorolje m filter: 5.75 liter. Kjølesystem: 12 liter varm.

:arrow: Motor M30 B30

Toppbolter 1 trinn: 60+-2 Nm + 20 min pause

2 trinn: 80+-2 nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 35+-5 grader.

Tennplugger: 26+-2 Nm.

Motorolje m filter: 6.5 liter (APi SF) Kjølesystem: 12 liter varm.

:arrow: Motor M30 B32

Toppbolter 1 trinn: 34-40 Nm

2 trinn: 58-62 Nm + 15 min pause

3 trinn: 33+-3 grader + 25 min varmkjøring

4 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 24-28 Nm. Strammer: 22+-2 Nm.

Motorolje m filter: 5.75 liter. Kjølesystem: 12 liter varm.

:arrow: Motor M30 B35

Toppbolter 1 trinn: 60+-2 Nm + 20 min pause

2 trinn: 80+-2 Nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 35 grader

Tennplugger: 20-30 Nm.

Motorolje m filter: 5.7 liter (ccmc-g2) Kjølesystem: 10.5 liter (aircon:12)

:arrow: Motor M30 B35M

Toppbolter 1 trinn: 60+-2 Nm + 20 min pause

2 trinn: 33+-3 grader + 25 min varmkjøring

3 trinn: 35+-5 grader

Tennplugger: 26+-2 Nm. Strammer: 22+-2 Nm.

Motorolje m filter: 6.5 liter (ccmc-g2) Kjølesystem: 12 liter varm.

:arrow: Motor M40 B16

Toppbolter 1 trinn: 30-35 Nm

2 trinn: 90+-5 grader

3 trinn: 90+-5 grader

Tennplugger: 20-30 Nm.

Motorolje m filter: 4.0 liter (APi SF) Kjølesystem: 6.0 liter varm.

:arrow: Motor M40 B18

Toppbolter 1 trinn: 30-35 Nm

2 trinn: 90+5 grader

3 trinn: 90+5 grader

Tennplugger: 20-30 Nm.

Motorolje m filter: 4.0 liter (ccmc-g2 APi SF) Kjølesystem: 7 liter varm.

:arrow: Motor M42 B18

Toppbolter 1 trinn: 30 Nm

2 trinn: 90 grader

3 trinn: 90 grader

Tennplugger: 30 Nm

Motorolje m filter: 4.5 liter (APi SG) Kjølesystem: 6.5 liter varm.

:arrow: Motor M43 B16

Toppbolter 1 trinn: 30 Nm

2 trinn: 90 grader

3 trinn: 90 grader

Tennplugger: 31+-2 Nm.

Motorolje m filter: 4.0 liter (APi SH) Kjølesystem: 6.1 liter varm.

:arrow: Motor M43 B18

Toppbolter: Som over.

Tennplugger: 30 Nm. Kamhjul: M6 : 10 Nm / M7 : 15 Nm.

Motorolje m filter: 4 liter (APi SG) Kjølesystem: 6 liter varm.

:arrow: Motor M43 B19M

Toppbolter: Som over.

Tennplugger: 31+-2 Nm. Kamhjul: 15 Nm.

Motorolje m filter: 4 liter. Kjølesystem: 6 liter varm.

:arrow: Motor M44 B19

Toppbolter: Som over.

Tennplugger: 30 Nm.

Motorolje m filter: 4 liter (APi SG) Kjølesystem: 6.5 liter varm.

:arrow: Motor M50 B20

Toppbolter 1 trinn: 33 Nm

2 trinn: 93 grader

3 trinn: 93 grader

Tennplugger: 24-29 Nm. Strammer: 40+-2 Nm.

Motorolje m filter: 6.5 liter (APi SF) Kjølesystem: 10.5 liter varm.

:arrow: Motor M50 B25

Toppbolter 1 trinn: 33 Nm

2 trinn: 90 grader

3 trinn: 90 grader

Tennplugger: 30Nm.

Motorolje m filter: 6.5 liter (APi SG) Kjølesystem: 10.5 liter varm.

:arrow: Motor M52 B20

Toppbolter 1 trinn: 40 Nm ( Støpejern 30 Nm )

2 trinn: 90 grader

3 trinn: 90 grader

Tennplugger: 31+-2 Nm.

Motorolje m filter: 6.5 liter (APi SH) Kjølesystem: 10 liter varm.

:arrow: Motor M52 B20M

Spec som over. Kjølesystem: 8.4 liter varm.

:arrow: Motor M52 B25

Samme spec som M52 B20.

:arrow: Motor M52 B25M

Samme spec som M52 B20 Kjølesystem: 8.4 liter varm.

:arrow: Motor M52 B28

Samme spec som M52 B20. Motorolje: APi SG Kjølesystem: 11 liter varm

:arrow: Motor M54 B30

Samme spec som M52 B20. Motorolje m filter: ukjent. Kjølesystem: 8.4 liter varm.

:arrow: Motor M60 B30

Toppbolter 1 trinn: 30 Nm

2 trinn: 80 grader

3 trinn: 80 grader

Tennplugger: 30 Nm.

Motorolje m filter: 7.5 liter (APi SG) Kjølesystem: 12 liter varm.

:arrow: Motor M60 B40

Toppbolter 1 trinn: 30+-2 Nm

2 trinn: 80+-5 Nm

3 trinn: 80+-5 Nm

Tennplugger: 30-33 Nm.

Motorolje m filter: 7.5 liter (APi SG-SF) Kjølesystem: 13 liter varm.

:arrow: Motor M62 B35

Samme spec som M60 B30. Kjølesystem: 12.5 liter varm.

:arrow: Motor M62 B44

Samme spec som M60 B30. Motorolje (ACEA.A2-96) Kjølesystem: 12.5 liter varm.

:arrow: Motor M70 B50

Toppbolter 1 trinn: 30+-2 Nm + 15 min pause

2 trinn: 130 grader

Tennplugger: 30 Nm

Motorolje m filter: 7.5 liter (APi SF-SG) Kjølesystem: 13 liter varm.

:arrow: Motor M73 B50

Toppbolter 1 trinn: 30 Nm

2 trinn: 60 grader

3 trinn: 60 grader

Tennplugger: 30+- Nm.

Motorolje m filter: 8 liter (APi SH) Kjølesystem: 13 liter varm.

:arrow: Motor S50 B32

Toppbolter 1 trinn: 30 Nm

2 trinn: 90 grader

3 trinn: 90 grader

Tennplugger: 23+-3 Nm. Fornav/baknav : 290 Nm / 300 Nm.

Motorolje m filter: 5.5 liter (APi SH) Kjølesystem: 12 liter varm.

:arrow: Motor S62 B50

Toppbolter 1 trinn: 30 Nm

2 trinn: 80 grader

3 trinn: 80 grader

Tennplugger: 31+-2 Nm. Fornav / baknav: 110Nm / 300 Nm.

Motorolje m filter: 7.5 liter (ACEA. A2-96) Kjølesystem: 12 liter varm.

PS: På samtlige står det varm på kjølesystemet, dette menes at varmeaperatet er på full varme så registret oxo er fullt av kjøleveske. Dvs maximalt kjøleveske volum.

Dette var litt av utvalget i Tolerance Data progr mitt. Det er mange motoralternativer på enkelte motorer. Savner du din så send meg en PM og jeg skal sjekke om din er der. Som nevt over er det oxo mange andre data og spec på disse motorene.

Håper en av administratorne kan legge denne tråden i DIY lista el som sticky note da dette tok laaaang tid og lage.

Håper dere brukere kan få bruk for denne lista under rep av bilene deres 8) .

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hmm, bra at noen tok initiativ til og lage en slik liste, men tror M20 seksjonen ble litt rotete... Torx står f.eks kun oppført for M20B25. Sekskant kom på både M20B20 og M20B25, det gjorde og torx.. M20B23 tror jeg kun kom med Torx da denne ikke ble produsert så lenge..

Skrevet

Først skal du stramme med max 62Nm først, så vente i 15 min. deretter 33+-3 grader, så varmkjøre i 25 min morten. Er i allefall det som står i tolerrance.

Skrevet
Hmm, bra at noen tok initiativ til og lage en slik liste, men tror M20 seksjonen ble litt rotete... Torx står f.eks kun oppført for M20B25. Sekskant kom på både M20B20 og M20B25, det gjorde og torx.. M20B23 tror jeg kun kom med Torx da denne ikke ble produsert så lenge..

Står jo oxo som notabene på m20b25 at det burde byttes til torx. Lista er tatt rett ut fra programmet jeg har. Alle andre motortyper får sjekke om disse kan ettermonteres torx på. De som allerede har torx skjønner jo sikkert at det er denne som gjelder.

Skrevet

hmm.. åja.. men 33 grader.. hvordan skal man vite akkuratt det?

sist jeg bytta pakning på min m30 b35 dro jeg til sånn ca på alle jeg.. hehe funka knall det :D

Skrevet

:arrow: Motor M20 B20

Toppbolter 1 trinn: 40+5 Nm + 15 min pause

2 trinn: 60+5 Nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 25+-5 grader

Tennplugger: 20-30 Nm. Kamhjul: 65-70Nm Reimstrammer: 23+-1 Nm

Motorolje m filter: 4,25 liter (ccmc-c2.APi.SF) Kjølesystem: 10,5 liter varm

:arrow: Motor M20 B23

Toppbolter 1 trinn: 30-35 Nm + 15 min pause

2 trinn: 60-65 Nm + 25 min varmkjøring

3 trinn: 25+-5 grader.

Tennplugger: 24-28Nm. Kamhjul: 65-70Nm. Strammehjul: 22+-2Nm

Motorolje m filter: 4.25 liter Kjølesystem: 10.5 liter varm.

:arrow: Motor M20 B25

Toppbolter 1 trinn: 30Nm NB: Dette er med Torx bolter, IKKE 6kant.

2 trinn: 90 grader

3 trinn: 90 grader.

Tennplugger: 24-28Nm. Kamhjul: 65-70Nm.

Motorolje m filter: 4.25 liter (ccmc-c2 APi SF) Kjølesystem: 10,5 liter varm

bmwelsk, det som står på M20B20 og M20B23 er 6kant, det som står på M20B25 er Torx.

Conan, skjønn at det er rotete.

Skrevet

underdimensionerade och plötsligt gå av. Om bultskallen går av, ramlar den ner och lägger sig under kamaxeln med påföljd att kamaxeln träffar skallen och trycker den igenom topplocket vilket givetvis blir mycket dyrt att åtgärda! Kontrollera topplocksbultarna genom att skruva av oljepåfyllningslocket och se efter om skallarna är av vanlig sexkantstyp. I så fall bör man snarast byta till de hållbara torxbultar som BMW tagit fram. En sådan bultsats kostar 335 kr och det tar ca en timme att byta.

Utdrag fra autopower.se

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...