bmw*327* Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Hei, har en motor jeg har tenkt å overhale i løpe av vinteren, har nettop kjøpt den så syns det er like greit å bytte alle lagre osv. såvet jeg at den holder. det står på en disel veiv så det er vel en "2,7" liter, det jeg har lyst å gjøre er å sende bort toppen til planing, porting osv. har også lyst på "trimkam" og har set litt rundt mrn har ikke peiling så lurte på om noen vet hvilken kam som er best på min motor??? takker for svar!!
kenny3k Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Kan jo være greit å bytte rådelager og reg.reim ihvertfall. Når motoren fortsatt er lett å komme til Skal du ta steget litt videre kan du jo bytte råder, stempler osv, men koster vel sikkert fort noen kroner! Ellers ville jeg demontert oljepumpa og renset denne godt. Samler seg ofte litt dritt der pga folk som bruker pakningssement osv Vannpumpe er vel pgså en grei invistering når man først er i gang med reg.reim osv Smådeler i toppen går du vel over om du overhaler toppen, bytt alle smådeler der, koster ikke all verden om man handler på riktig sted
bmwe30dud Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 ja høres bra ut dette. hedde tenkt å gjøre disse tingene.. men hva slags kam bør jeg kjøpe meg? tenker på disse løfte gradene osv. hakke no peiling på det... men takk for svar
kenny3k Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Akkurat der kan jeg ikke hjelpe deg alt for mye Men ettersom jeg forstod så kan f.eks Mekonomen skaffe deg kvassere kam Prisen er sikkert deretter Eventuellt kan du høre med Schmiedmann om de har noe til en kurrant pris
Fliid Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 schmiedmann og mekonomen er piss. kjøp hos Koed. Men for og prøve og ta det litt lett. Jo fler grader kammen har jo rundere er den og da løfter mer. Ventilløftet vil jo dertil gi mer luft og du vil få denne " kvasse" gangen. Er mer komplisert, men sånn lett forklart. Så hvilken kam som er lur og kjøpe, ja, gå utfira din orginale?
bmw*327* Skrevet Desember 26, 2007 Forfatter Skrevet Desember 26, 2007 ok tror jeg skjønte det sånn ca. men på kimmit selger de jo kam til e30, steg 1.2.og 3. treern er vel for turbobygg og høye turtall, så tenkte toern kansje kunne være tingen, eller en lignende kam?? nå vet jeg ikke hva slags meninger folk har om kimmit og om det er bra greier, men hittil tror jeg det kan være en grei kam siden jeg ikke skal trimme så allt for mye...??
Klinz Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 schmiedmann og mekonomen er piss. kjøp hos Koed. Men for og prøve og ta det litt lett. Jo fler grader kammen har jo rundere er den og da løfter mer. Ventilløftet vil jo dertil gi mer luft og du vil få denne " kvasse" gangen. Er mer komplisert, men sånn lett forklart. Så hvilken kam som er lur og kjøpe, ja, gå utfira din orginale? Runder den er gir gir mer løft? er vel til "spisser" den er som gir meir løft? eller
Muren Motorsport Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 kvasskam er igrunnen helt feil å kalle en trimmkam! som det vart nevnt oppi her så er en trimmkam mye rundere for å få tidligere/høgere løft på ventilene. En turbokonventert motor trives faktisk best med originalkam.. eller en spesialslipt turbokam..
Klinz Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Da fekk eg summet meg litt og fant ut at eg hadde feil. kroppen måtte fordøye jule maten først:-)
Bimmerlars Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Jeg vil tro at utrykket kvass kommer av hvor høyt den løfter. Durasjonen på kammen avgjør når motoren "våkner" og høyden på løftet hjelper til med å få den til å dra enda mer turtall. En kam med durasjon på si 320 grader, tillater veiva å snurre 320 grader før den åpner/lukker. Ventilløftet er oppgitt i mm og er en direkte effektprodusent. Så høyt løft som vippestelle ditt klarer er ideelt, samt at stempla må ha dype nok lommer til ventilene. Når du velger kam må du også se ann resten av motoren. Er ikke noe vits å bruke en kam som gir motoren et register på 4000-9000rpm når man kjører med ubalansert bunndel og orginale vippearmer f. eks. Hva vil du gjøre med motoren? Med tanke på overhaling hadde jeg tatt en fullstendig overhaling av toppen. Ting som styringer kan man se på først. Ikke vits å bytte hvis de er i orden. Ikke alltid innsugsstyringene trens å skiftes. I bunndelen hadde jeg skifta veiv og rådelagre, samt stempelringer. Også syrevaska blokka for å få vekk alle gamle avleiringer, hona sylindrene og plana blokka. Har du råd til det kan du koste på deg vekting og avbalansering. Skift alle pakninger, regreim, vannpumpe, kontroller/skift oljepumpe. Tror at en 2,7l M20 med trimkam, grenrør og portejobb kan bli morsom Tips på kamaksel: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=307 De tar 1500,- svkr for å lage 3mm dype ventillommer i stempla
bmw*327* Skrevet Desember 26, 2007 Forfatter Skrevet Desember 26, 2007 Hei og takk for bra svar! flott med forslag til kam!! planene er jo å bytte alle lagre og pakninger sammen me vann pumpe. reg reim og justerbart kam-drev. hadde tenkt å beholde veiva men får se åssen det ser ut inni der... har tenkt å plane for er ikke veldig høy komp på grunn av disel veiva pluss at det er jo greit å ha en rett topp da ... hvordan er det med vippearmene, holder de? noe som må byttes i forbindelse me kammen???
Bimmerlars Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 PPF sier ventilfjærer. Det vil si at du trenger harderer ventilfjærer. Denne kammen er ganske så vass. Like greit å kjøpe en sånn, da vil du ihvertfall merke at du har trimma maskinen! De har også billettfreste alu vippearmer, noe som er en nokså kostbar affære, men da slipper du at de knekker. Trenger ikke de hvis du ikke skal over 7000 rpm. Jeg kjørte med nye Febi vippearmer (uorginal leverandør) i min M10 med trimkam og jeg dro 7500 rpm en hel sommer uten å knekke noen. Mulig fleksen i vippearmsakslingene gjør at de knekker lettere på sekser. Da de blir lengre. Med tanke på at du må frese ventillommer for å kjøre med den kammen, kan du plane blokka så mye det går for å øke kompen. PPF har også justerbart kamdrev forresten
Muren Motorsport Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 skal du til med trimkam å stivere fjører er billett vipper et MUST.. husker ikke i farta hvor jeg kjøpte det.. men det var ikke i norge. www.protrim.no kan nok hjelpe deg!
Balltre Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Det er en grunn til at vippearmene er det svakeste leddet: alternativet er dyrere når skaden (bomgiring) skjer.
bmw*327* Skrevet Desember 26, 2007 Forfatter Skrevet Desember 26, 2007 hvorfor må man frese ventillommer med den kammen? for at de ikke skal møte stemlene???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå