stianhf Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Som topic sier, skal man etterstramme topplokkboltene på M20B25 motoren etter ca 1000km? Har hørt noen si den skal det, andre ikke. Hva er rett? Motoren går helt fint så lenge den er kald, men når den blir varm begynner den å fjuske. Motorolje og kjølevann blander seg. Topppakningen ble byttet i sommer hos BMW forhandler/verksted. Hvis den skal etterstrammes, hvor mye?
D.Toft Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 ifølge autodata skal den ikke ettrestrammes, m6 bolter skal draes til med 10nm, m7 med 15nm... gjør ikke noe om dem sjekkes innomellom... men om det er toppboltene.. hex bolter: 1: 40-45nm vent 15 min 2:60-65nm kjør motor i 25 min. 3: vri 25-30 grader Torx: (nye bolter) 1:30nm 2: 90nm 3: 90grader
Fliid Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Det skal ikke etterstrammes. Klag til BMW forhandleren som byttet denne, de har gjort en feil.
KjetilO Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Som topic sier, skal man etterstramme topplokkboltene på M20B25 motoren etter ca 1000km? Har hørt noen si den skal det, andre ikke. Hva er rett? Motoren går helt fint så lenge den er kald, men når den blir varm begynner den å fjuske. Motorolje og kjølevann blander seg. Topppakningen ble byttet i sommer hos BMW forhandler/verksted. Hvis den skal etterstrammes, hvor mye? I følge min info (Haynes og GS) skal de ikke etterstrammes. Sliter med akkurat samme problem som deg - klarer ikke å få det tett på eksos siden... Blir nok ny topp på meg Torx: (nye bolter)1:30nm 2: 90nm 3: 90grader Torx-boltene dras igjen slik: 1: 30 Nm 2: 90 Grader 3: 90 Grader Rekkefølgen er: 12 - 10 - 04 - 02 - 06 - 08 - 14 13 - 07 - 05 - 01 - 03 - 09 - 11 -> Front
Fliid Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 KjetilO, får du den ikke tett på eksos siden så er jo enten blokk eller topp for skeivt. Ska du med ny topp etter?
KjetilO Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 KjetilO, får du den ikke tett på eksos siden så er jo enten blokk eller topp for skeivt. Ska du med ny topp etter? Regner med at det er toppen som er skjev. Han som hadde bilen før meg har laget nytt grenrør og ny eksos – det er jo selvfølelig sveiset hele veien, tviler på at toppen har godt av å få mye av tyngden og vibrasjonene fra eksosen. Jeg kunne jo selvfølgelig ha prøvd å planslipe toppen… Men jeg vet ikke om noen som gjør det i området her jeg bor – hvis noen vet om noe i Hamar området er jeg takknemlig for tips…
D.Toft Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Som topic sier, skal man etterstramme topplokkboltene på M20B25 motoren etter ca 1000km? Har hørt noen si den skal det, andre ikke. Hva er rett? Motoren går helt fint så lenge den er kald, men når den blir varm begynner den å fjuske. Motorolje og kjølevann blander seg. Topppakningen ble byttet i sommer hos BMW forhandler/verksted. Hvis den skal etterstrammes, hvor mye? I følge min info (Haynes og GS) skal de ikke etterstrammes. Sliter med akkurat samme problem som deg - klarer ikke å få det tett på eksos siden... Blir nok ny topp på meg Torx: (nye bolter)1:30nm 2: 90nm 3: 90grader Torx-boltene dras igjen slik: 1: 30 Nm 2: 90 Grader 3: 90 Grader Rekkefølgen er: 12 - 10 - 04 - 02 - 06 - 08 - 14 13 - 07 - 05 - 01 - 03 - 09 - 11 -> Front igge ifølge haynes og autodata... 2x90grader er altfor mye på strekkbolter
Sir Hofstad Skrevet Desember 26, 2007 Skrevet Desember 26, 2007 Som topic sier, skal man etterstramme topplokkboltene på M20B25 motoren etter ca 1000km? Har hørt noen si den skal det, andre ikke. Hva er rett? Motoren går helt fint så lenge den er kald, men når den blir varm begynner den å fjuske. Motorolje og kjølevann blander seg. Topppakningen ble byttet i sommer hos BMW forhandler/verksted. Hvis den skal etterstrammes, hvor mye? I følge min info (Haynes og GS) skal de ikke etterstrammes. Sliter med akkurat samme problem som deg - klarer ikke å få det tett på eksos siden... Blir nok ny topp på meg Torx: (nye bolter)1:30nm 2: 90nm 3: 90grader Torx-boltene dras igjen slik: 1: 30 Nm 2: 90 Grader 3: 90 Grader Rekkefølgen er: 12 - 10 - 04 - 02 - 06 - 08 - 14 13 - 07 - 05 - 01 - 03 - 09 - 11 -> Front igge ifølge haynes og autodata... 2x90grader er altfor mye på strekkbolter Tåler mer enn 2x90 som er korrekt også disse 12,9 boltene. Har dratt 30Nm,90Nm, og 2x90 grader + ettertrekt ca 90 grader og har gått fint det Poengterer at jeg ikke anbefaler andre å gjøre det samme hvis de ikke har en grunn til det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå