Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette temaet gjelder luftmengde måler til E60 530d 2004 model.

Har inntrykk av BMW og Audi og sikkert flere merker xxxkjører oss med dyre deler og har derfor leitet meg ihjel og sålangt har eg klart å snuble over noe som kan virke som et rimelig og bedre alternativ.

Første spørsmål ang OEM luftmengdemåleren som står på min 530d , hvis den er orginal...? Den består jo av selve huset og så er det en socket som selve sensoren står nedi. På mitt "hus" er det sikkert bare O-ringer som låser den på plass , ikke 2 skruer som vist på fleste (alle)bilder jeg har sett.

Noen kommentar på dette ? Er denne luftmengdemåleren OEM?

Når det gjelder Pierburgh sensorene så virker det som de bare er selve sensoren og man trenger "huset" til å sette denne nedi også.

På siden der disse selges står det at disse sensoren ikke kan erstatte OEM Bosch luftmengde måler uten noe som heter: MAFAM MF75P , som virker som en regulerings enhet som kobles opp mellom sensor og bil.

Sjekk selv på : http://shop.diesel-tuning.uk.com/epages/es106323.sf

Se om dere ikke kan bli noe klokere enn meg , jeg har sendt en mail og bedt spesifikt om hva som trengs for å kunne bytte ut OEM luftmengde måler.

Hele grunnen til dette er at disse luftmengdemålerene som er OEM har ikke all verdens levetid og er delikate og byttes hyppig etter det jeg er blitt fortalt.

Til min koster den 3600,- cirkus OEM og settet fra Pierburgh koster 105 pund pluss moms og frakt , selve sensoren koster bare 53 pund pluss frakt og moms. noe som er veldig mye bedre enn dagens alternativ...

Siste spørsmål er :

Hvis jeg kan bruke Pierburgh sensoren , da trenger jeg et hus , har jeg ikke et bredere utvalg å velge i da? Gjør jo ingenting å kjøpe et brukt hus hvis det er helt og passer?

Og til nye E60 eiere , vær forsiktig med KN filter , skitner til luftmengde måleren på notime.

Venter i spenning på om det er noen kan løse dette problemet....

(blir ikke jul før det skjer!)

Skrevet

Jeg er også enig i dette , men LMM min er av typen der selve sensoren er satt nedi en hylse , ikke typen som skal skrues fast også.

Og jeg har ikke lyst å begynne å slite og dra i den før jeg vet at den kommer ut på den måten.

Tidligere når jeg har rengjort har jeg demontert halve bilen for å komme til LMM , jeg bruker printplate rens på sprayboks og litt trykk luft til å blåse reint etterpå.

Første gang jeg gjorde dette merket jeg god forbedring , andre gang ikke så mye.

Hadde jeg hatt LMM hus av typen som sensoren skal settes nedi og så skrues fast hadde det vært mye enklere å plukke ut sensoren og bare gjøre ren den.

Ser ut som jeg kommer til å kjøpe Pierburgh sensoren og den digitale uniten som trengs for å stille inn sensoren.

Trenger jeg i ettertid ny LMM er det ikke så dyrt å kjøpe ny.

Dessuten nå når jeg får frisket opp på LMM siden så tenkte jeg å koble på diagnoseverktøyet og lese av de verdiene som indikerer helsen på LMM siden.Kjekt å ha en referanse å gå utifra.

Men først må eg sjekke at det e kroner igjen på kontoen , gikk litt amok i julen... ; )

• 2 weeks later...
Skrevet

Då var det bestilt ny sensor og tuner til denne slik at den passer BMW diesel generelt.

Kostet 1200 ,- inkl frakt , 300 i moms , totalt 1500.

Dette er en luftmengdemåler som skal være like god som Bosch sin.

Et ekstra er at du kan tune LMM med boksen som brukes ved siden av.

Så er det bare å vente til eg har kommet meg hjem fra nordsjøen , då ligger delene klar går eg utifra.

• 1 month later...
Skrevet

Huset til LMM var en tidlig variant , denne har firkantet socket til sensoren mens de nye LMM husene har runde. De firkantede er limt fast og de runde kan taes ut etter skruer er fjernet.

Er som sagt IKKE robuste disse LMM hverken Bosch eller Pierburg sine , men de skal fint tåle en skånsom vask i ny og ne , og med LMM hus med rund socket så er det enkelt å ta ut sensoren og gjøre denne rein.

Da er det heller ikke noe problem og bruke KN sine filter , som gir en bedre effekt uansett ka folk sier.(meg inkludert)

Har montert settet , enkel jobb , satt kompensatoren som fulgte med til kl 10:00 og fyrte opp , tok en test tur og merket med engang en raskere og hissigere motor.

Kan anbefale dette settet på det varmeste , men vær ops på at du må ha hus av den nye typen for å kunne bruke settet. Jeg hadde den gamle typen , men han som selger disse settene hadde heldigvis liggende et brukt hus av den nye typen , sendte over et til meg , betalte bare for frakt. Kjempe service og god forklaring fra selger . Følger med instruksjoner på innstallasjon. Når du trenger ny sensor koster det bare 600 kroner og det er sykt mye billigere enn 3600,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...