Gå til innhold

Forbedring av lyd i e39


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bmw 525d -01mod og bussines cd. en pen spiller å se på som flyter fint inn i dashen.

Problemet er bare at lyden er mildt sagt forferdelig, med "ullen" lyd, meget betont mellomtone, null bass og tilbaketrukket diskant. forsket litt med å fade fra bak- og fronthøytalerne, og fant ut at bakhøytalerne var de verste. byttet de ut med et par koaksial http://www.pioneer.no/no/products/25/13 ... index.html

og lyden løftet seg en go del. med mere luft i diskanten og en mellomtone som høres mer "korrekt" ut. bassen ble litt mer definert, men ingen revolusjon.

Det som var det mest interessante med hele operasjon var å se hvor gjennomført kabinettene til høytalerne var med dempemateriale. Til og med kablene hadde fått en egen "pølse" av dempematerial. Men å putte inn de kjipe original-høytalerne med stempelet: Made in Hungary!! Galskap! men det mest urovekkende var at den ene høytaleren var koplet feil fra fabrikk!! + og - var byttet om slik at høytaleran hadde 180graders faseforskyvning. reparerte dette og fikk en heilt annet lydbilde.

excdqfjc5hcj79b81rjr_thumb.jpg

g57dx1fb6bbnugmr7jmy_thumb.jpg

planen videre er å bytte ut høytalerne forran, montere forsterker i bagasjerommet og subber under frontsetene. er litt skeptisk til å pelle på dørtrekkan med tanke på airbagene. noen som har gjort dette før? triks og tips mottas med åpne armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbag behøver du ikke tenke på da denne sitter i selve døren.Byttet selv ut høytalere framme til Alpine og la en liten aktiv sub fra biltema i kofferten og fjernet skiposen,,er ikke så kravstor men måtte glise for meg selv når jeg hørte forskjell på lyden,var en billig og god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mine nye Infinity Kapa på plass i hattehyllen. Ut fra bildene du la ut så det ut til at du tok snarveien med å løfte ut høyttalergriden for å bytte høyttalerene. Jeg fant en DIY på jobben, og har demontert baksete, hattehylle mm. for å gjøre jobben :(

Resultatet ble nå bra da, nå venter jeg på frontsettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mine nye Infinity Kapa på plass i hattehyllen. Ut fra bildene du la ut så det ut til at du tok snarveien med å løfte ut høyttalergriden for å bytte høyttalerene. Jeg fant en DIY på jobben, og har demontert baksete, hattehylle mm. for å gjøre jobben :(

Resultatet ble nå bra da, nå venter jeg på frontsettet :)

Fant ut at det var lettest... 8) må bare få dytta inn nytt skum mellom hattehylla og høytaleran

gjør seg bra med nye høytalera.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

Jeg har hatt ute hele skitten en gang før i forbindelse med fjærbytte bak, så jeg kvidde meg ikke så volsomt til jobben. Det var også ok å kunne ta ut høyttalerkassene for å stå og jobbe med dem på en arbeidsbenk, men jeg ser poenget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute i hele dag og byttet ut Reversen med et Business anlegg og koplet IceLink-adapter for iPoden.

Må si at lydforbedringen begynner å bli ganske merkbar med nye høyttalere bak, Business og ikke mer kassettadapter til iPoden :)

Fronthøyttalerene er nok ikke på plass før neste år, nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om forsterker skal kobles til bør man jo lodde på lav-signal utgang. Ikke bruke adapter fra høyttalerutgangene ettersom dette kan skape godt med støy..

Men dette har du vel vært borti før? Fikk du gjennomført det?

Lodder man på lavsignalutganger på orginalanlegget, bypasser man det dårlige effekttrinnet i forsterkeren og man slipper høy-lavnivåkonverter. Et pluss for lyden altså. Man får et noe lavt linjenivå, så man bør ha en forsterker med gain-kontroller for å justere opp signalet litt.

Jeg har ikke gjort dette selv enda, men skal jeg gjøre mer med lyden i bilen blir dette neste trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Har visst gjort en god del mere med bilen siden sist. byttet høytalerne i dørene, sa farvel til original spilleren, montert forsterke og sub.

nå venter ny subkasse da man måtte anskaffe barnevogn. ;)

blir nok reservehjul på boks framover.

må tilføre at alpine spilleren jeg satte inn er koblet til multirattet i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...